Češi se zajímají o cybersec, odpovědnost ale očekávají od druhých

13. 6. 2025
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: Depositphotos
České firmy se podle EY často potýkají s paradoxem kyberbezpečnosti – strach z útoků nevede k akci, ale k pasivitě.

Češi se kybernetických útoků sice bojí, ale pro efektivní ochranu často nedělají ani minimum, uvádí společnost EY. Jak vyplývá z nového průzkumu, který vznikl ve spolupráci EY a společnosti NMS Market Research, uvědomují si, že je kyberbezpečnost důležitá, přesto ji často zanedbávají.

Šetření zároveň odhalilo nízkou míru osobní odpovědnosti – jen pětina dotázaných se domnívá, že za svou bezpečnost odpovídají pouze oni sami. Podle Jana Picha z EY tak vzniká tzv. paradox kyberbezpečnosti, kdy strach z útoků nevede k akci, ale naopak k pasivitě.

grafy k průzkumu EY o kybernetické bezpečnostiAutor: EY

Aktivní téma, pasivní postoj

Kybernetická bezpečnost patří dle zjištění průzkumu mezi důležitá témata pro 90 % Čechů. V tomto ohledu je problematika považována za víceméně stálou a konzistentní součást každodenního života. Nepřekvapivě toto téma získává větší důležitost u mladších generací a nejmenší zájem o něj projevuje generace šedesátníků (tzv. baby boomers) – i tak jde ale o vysokých 84 %.

Šetření nicméně v české společnosti odhalilo tzv. paradox kyberbezpečnosti: Strach ano, činy ne. „Jde o situaci, kdy si lidé uvědomují, že je kyberbezpečnost důležitá, a obava z hrozeb je velmi vysoká, ale zároveň ochranu podceňují,“ vysvětluje Jan Pich, cyber security senior manager v oddělení Technology Consultingu v EY Česká republika.

grafy k průzkumu EY o kybernetické bezpečnostiAutor: EY

Osobní odpovědnost? Moc ne

Výsledky průzkumu naznačují, že Češi nevnímají zajišťování kybernetické bezpečnosti jako svou vlastní odpovědnost – podle 81 % dotázaných jde o povinnost veřejných institucí, poskytovatelů online služeb nebo bankovních a pojišťovacích institucí.

Kulatý stůl o kyberbezpečnosti: Globální hrozby a lokální odezvy (1. díl) Přečtěte si také:

Kulatý stůl o kyberbezpečnosti: Globální hrozby a lokální odezvy (1. díl)

Jen 19 % respondentů zastává názor, že za vlastní bezpečnost na tomto poli odpovídá pouze uživatel sám. Tato zjištění alespoň zčásti vysvětlují jev zmíněný výše – veřejnost je málo aktivní, protože očekává, že v případě kybernetického útoku vyřeší tento problém někdo jiný.

„Skutečnost, že lidé spoléhají na ochranu zvenčí, představuje velkou výzvu. Znamená to, že tradiční vzdělávací a komunikační přístupy, zaměřené primárně na informování, nemusí stačit. Potřebujeme komunikaci, která lidi skutečně aktivizuje a motivuje k převzetí odpovědnosti,“ zdůrazňuje Jan Pich.

Banky jako etalon důvěryhodnosti

Z šetření vyplývá, že Češi mají v tomto směru největší důvěru v bankovní instituce, které jsou dle průzkumu hodnoceny jako nejdůvěryhodnější instituce v osvětové činnosti na poli kyberbezpečnosti. Na informace od nich spoléhá přes polovina dotázaných a i systémy internetového bankovnictví jsou ve většině případů hodnoceny jako bezpečné (83 %).

grafy k průzkumu EY o kybernetické bezpečnostiAutor: EY
grafy k průzkumu EY o kybernetické bezpečnostiAutor: EY

Jen 10 % dotázaných respondentů vyjádřilo přesvědčení, že má v oblasti kybernetické bezpečnosti k dispozici dostatek informací. Tento pocit jistoty se přitom napříč generacemi liší. Podle očekávání vykazují vyšší míru sebedůvěry mladší lidé, kteří se v digitálním světě pohybují intenzivněji.

Informačně-generační předěl

Například pětina respondentů z tzv. generace Z (18 až 28 let) se cítí dobře informována, zatímco u seniorů nad 60 let jsou to jen 4 %. Tato čísla naznačují, že česká populace vykazuje v oblasti digitální gramotnosti velmi nízkou míru sebedůvěry, ale také poměrně výraznou poptávku po srozumitelných a praktických návodech (85 %).

grafy k průzkumu EY o kybernetické bezpečnostiAutor: EY

„Banky si díky svým investicím a konzistentní komunikaci vybudovaly pozici důvěryhodného hráče v edukaci o kyberbezpečnosti, což je pozitivní zjištění,“ konstatuje Jan Pich.

„Nicméně nízká sebedůvěra Čechů ohledně jejich informovanosti – pouhých 10 % si je jisto – a současně masivní poptávka po praktickém vedení (85 %) ukazují, že spoléhat se pouze na finanční sektor nestačí. Je zřejmé, že v českém prostředí chybí širší a koordinovanější přístup k této problematice.“ 

Cyber25 Early

„Potřebujeme více viditelných a důvěryhodných subjektů, které by systematicky pokrývaly osvětu i mimo finanční služby a pomohly tak celé společnosti lépe čelit digitálním výzvám,“ uzavírá Jan Pich z EY.

grafy k průzkumu EY o kybernetické bezpečnostiAutor: EY

Zdroj: EY

 

Channeltrends (dříve ChannelWorld), který je určený pro prodejce, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanálu IT a CE, si můžete objednat i jako klasický časopisV tištěném speciálu vydávaném čtvrtletně najdete články, rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy partnerských programů a řadu dalších informací pro resellery, VAR a další profesionály působící v oblasti prodejního kanálu a distribuce.

Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě

Čtěte dále

Algotech znovu na nákupech, vstupuje do firmy Expinit
Algotech znovu na nákupech, vstupuje do firmy Expinit
Pavla Frindtová řídí HR ve společnosti Schneider Electric
Pavla Frindtová řídí HR ve společnosti Schneider Electric
SoftwareOne úspěšně dokončil akvizici společnosti Crayon
SoftwareOne úspěšně dokončil akvizici společnosti Crayon
Budoucnost SOC center stojí na AI, bez lidského ověřování se ale neobejdou
Budoucnost SOC center stojí na AI, bez lidského ověřování se ale neobejdou
Kybernetické hrozby rostou, škody sahají do astronomických výšin
Kybernetické hrozby rostou, škody sahají do astronomických výšin
Češi milují digitální peněženky, pro třetinu jsou nejpohodlnější způsob platby
Češi milují digitální peněženky, pro třetinu jsou nejpohodlnější způsob platby