Každý druhý Čech měl někdy problém s doručením zásilky

19. 5. 2025
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

mladý pohledný muž, který se cítí znuděný, frustrovaný a ospalý po únavné práci. koncept přepravních boxů
Autor: Shutterstock
Mezi nejčastější komplikace podle průzkumu společnosti ShipEx patří zpoždění, poškození, ztrátu a doručení na nesprávnou adresu.

Průzkum společnosti ShipEx ukázal, že více než 40 % Čechů má zkušenost s poškozenou, ztracenou nebo výrazně zpožděnou zásilkou. Každému osmému se zdržela důležitá zásilka s pracovním či cestovním obsahem a třetina lidí uvedla, že jim tyto problémy výrazně narušily povinnosti a plány. Přestože si 83 % lidí zásilky pojišťuje, systém reklamací a odškodnění považují za nedůvěryhodný a zdlouhavý.

Co se dozvíte v článku
  1. Přepravují se firemní zásilky, dárky a důležité dokumenty
  2. Volá se po zrychlení a zjednodušení reklamací
  3. Když se láme chleba
  4. Ceny lákají víc než rychlost
  5. Balík vždy pečlivě zabalte

Z průzkumu mezi českými respondenty vyplynulo, že 41 % dotazovaných zažilo výrazné zpoždění, 30 % poškození obsahu, 26 % úplnou ztrátu zásilky a 13 % uvedlo chybné doručení zásilky.

Coffee Break: Zyxel je transparentní, partnery odměňujeme za registrace, říká Martin Bratičák Přečtěte si také:

Coffee Break: Zyxel je transparentní, partnery odměňujeme za registrace, říká Martin Bratičák

Každý třetí přiznává, že mu tyto problémy způsobily stres nebo narušily důležité plány. Až 12 % lidí se přitom potýkalo se zpožděním zásilky s klíčovým obsahem, jako jsou pracovní či cestovní dokumenty.

Nejvíce zkušeností s komplikacemi mají lidé ve věku 25 až 44 let, kteří zároveň nejčastěji posílají zásilky s důležitým obsahem. Právě tato skupina podle ShipEx také více než jiné zvažuje využití pojištění, přesto však deklaruje nízkou důvěru v systém náhrady škody.

Přepravují se firemní zásilky, dárky a důležité dokumenty

ShipEx uvádí, že nejvíce posílané zásilky tvoří důležité dokumenty, jako jsou smlouvy, úřední listiny či právní dokumenty – ty posílá 62 % Čechů a nejčastěji k tomu využívají poštu.

Téměř polovina (49 %) lidí posílá také dárky či jiné soukromé zásilky do zahraničí. Pětina dotazovaných využívá přepravní služby k zasílání cenných a drahých předmětů, například šperků, elektroniky, luxusního zboží nebo uměleckých děl.

Coffee Break: Firmy by měly preventivně analyzovat vlastní zranitelnosti, radí Ondřej Šťáhlavský z Fortinetu Přečtěte si také:

Coffee Break: Firmy by měly preventivně analyzovat vlastní zranitelnosti, radí Ondřej Šťáhlavský z Fortinetu

Přesto průměrná udaná hodnota zásilek u většiny z nich (64 %) nepřesahuje 1 tisíc korun. Dalších 32 % lidí běžně posílá zásilky v hodnotě mezi 1 tisícem až 5 tisíci korun a věci přesahující hodnotu 5 tisíc korun nechává přepravovat jen malá část (4 %).

„Zásilky často obsahují důležité nebo citlivé věci a lidé právem očekávají, že doručení proběhne bez problémů,“ vysvětluje David Otoupalík, provozní ředitel společnosti ShipEx. „Pokud se zásilka opozdí, lidé jsou právem naštvaní. Role přepravce proto hraje klíčovou roli a našim zákazníkům doporučujeme, aby nebyli závislí na jednom přepravci, ale vždy volili podle obsahu zásilky.“

Volá se po zrychlení a zjednodušení reklamací

Češi si vybírají, zda si připlatí za přepravu svých zásilek. Až 83 % z nich si balíky někdy pojišťuje. Z toho 20 % vždy, 63 % pouze v případě dražší zásilky. Za spolehlivé považuje fungování pojištění zásilek jen 20 % lidí.

Jan Duda, David Petrovič, Ivo Wartalský: Kamerový byznys nekončí jen instalací Přečtěte si také:

Jan Duda, David Petrovič, Ivo Wartalský: Kamerový byznys nekončí jen instalací

Více než polovina z nich (62 %), se domnívá, že se spolehlivost odvíjí od konkrétních podmínek. Celých 18 % v pojištění nedůvěřuje vůbec. Zajímavé také je, že i přes časté pojišťování zásilek téměř polovina (47 %) uvedla, že tato služba nehraje roli při výběru přepravce.

Naopak možnost pojištění ovlivňuje rozhodování jen u 13 % lidí a při výběru doručovací firmy hraje nejčastěji roli cena, rychlost doručení, bezpečnost či možnost sledování zásilky.

Když se láme chleba

Z průzkumu dále vzešlo, že dvě třetiny (66 %) lidí nikdy neřešily náhradu škody, a to nejčastěji kvůli předpokládané složitosti procesu nebo skepsi ohledně úspěšnosti. Z těch, kteří žádost o náhradu škody podali, mluví 68 % o dlouhé době jejího vyřizování, 57 % o složité administrativě a 29 % o nedostatečné výši odškodnění.

„Lidé si zásilky pojišťují, ale když dojde na lámání chleba, málokdy se cítí chráněni. I systém reklamací zůstává pro většinu z nich strašákem," konstatuje David Otoupalík a dodává, že průměrná hodnota kompenzace za loňský rok pak v ShipEx činila 3 tisíce korun.

Mám rád, když pracovní stanice píšou příběhy, říká v podcastu Rudolf Šída z Lenova Přečtěte si také:

Mám rád, když pracovní stanice píšou příběhy, říká v podcastu Rudolf Šída z Lenova

Zájem o urychlení procesu reklamace, větší transparentnost podmínek a pojištění online dokládají i data z průzkumu. Možnost sjednat pojištění jednoduše online bez složitého procesu by uvítalo 63 % respondentů, rychlejší proces schvalování pojistné události 57 %.

Přehlednější komunikaci o podmínkách pojištění a výlukách by ocenilo 31 % dotazovaných. Mezi dalšími preferovanými vylepšeními se objevily také flexibilní pojištění podle typu zásilky, širší nabídka pojistného krytí, možnost pojištění i po odeslání zásilky či kombinace s jinými službami.

Ceny lákají víc než rychlost

Téměř třetina Čechů (32 %) je ochotná zaplatit za pojištění zásilky 0,5 % z hodnoty zásilky, 34 % je ochotných zaplatit 1 %. K ochotě zaplatit 2 % z hodnoty zásilky, což nejlépe odpovídá částkám, v nichž se ceny za pojištění zásilek reálně pohybují, se přihlásilo 12 % lidí. Pouhá 3 % uvedla ochotu zaplatit více.

Dále respondenti udávali, že právě nižší cena by je vedla k častějšímu pojišťování zásilek (76 %). Na druhé příčce mezi faktory motivujícími k pojišťování se umístila vysoká hodnota dotčené zásilky (72 %). 

90 % útoků začíná slabým heslem, říká v podcastu Jakub Souček z Esetu Přečtěte si také:

90 % útoků začíná slabým heslem, říká v podcastu Jakub Souček z Esetu

Dalšími zohledňovanými faktory se ukázaly být možnost expresního vyřízení odškodnění (33 %), předchozí špatná zkušenost se ztrátou či poškozením zásilky (32 %), přeprava expresní zásilky s pevně danou lhůtou doručení (30 %), transparentnější podmínky náhrady škody (29 %) a přeprava zásilky do zahraničí (24 %).

Balík vždy pečlivě zabalte

Z jednotlivých modelů pojištění by 52 % Čechů preferovalo možnost individuálního pojištění podle hodnoty zásilky, a 39 % automatické zahrnutí pojištění do ceny přepravy. Malá část (6 %) by volila prémiové pojištění s garancí expresního vyřízení náhrady škody.

WT100_25

„Bez ohledu na výši pojištění vždy doporučujeme zákazníkům, aby se zaměřili i na balení zásilky. U správně zabalené zásilky je riziko poškození menší než 0,1 % a o doručení v termínu obvykle rozhoduje volba správného přepravce,“ uzavírá David Otoupalík.

 

Channeltrends (dříve ChannelWorld), který je určený pro prodejce, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanálu IT a CE, si můžete objednat i jako klasický časopisV tištěném speciálu vydávaném čtvrtletně najdete články, rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy partnerských programů a řadu dalších informací pro resellery, VAR a další profesionály působící v oblasti prodejního kanálu a distribuce.

Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě

Zdroj: ShipEx

Čtěte dále

Jiří Brych je novým head of product v Twistu
Jiří Brych je novým head of product v Twistu
Seyfor vstupuje na maďarský trh, kupuje Revolution Software
Seyfor vstupuje na maďarský trh, kupuje Revolution Software
I QR kódy mohou být nebezpečné, třetina českých firem čelila útoku
I QR kódy mohou být nebezpečné, třetina českých firem čelila útoku
IDC: Eskapismus táhne, trh rozšířené a virtuální reality se zotavil
IDC: Eskapismus táhne, trh rozšířené a virtuální reality se zotavil
Eset má nového šéfa české pobočky, Juraje Ference vystřídá Jan Urbík
Eset má nového šéfa české pobočky, Juraje Ference vystřídá Jan Urbík
IDC: Výrobci tiskáren mají důvod k úsměvu, trh v prvním čtvrtletí rostl
IDC: Výrobci tiskáren mají důvod k úsměvu, trh v prvním čtvrtletí rostl