Dva ze tří domácích uživatelů mají obavy z narušení ochrany osobních údajů

9. 4. 2025
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: Depositphotos
Většina domácích uživatelů podle Acronisu přesto považuje za nejdůležitější osobní fotky a videa. Dokumenty a kontakty, které mohou obsahovat citlivé informace, jsou až na druhém místě.

Společnost Acronis představila výsledky své zprávy o ochraně osobních údajů v roce 2025. Zpráva Data Privacy in 2025: A survey to explore consumer views on cyber protection poskytuje pohled na postoje a chování domácích uživatelů v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat.

Zjištění ukazují, jak časté jsou případy narušení bezpečnosti dat, jak jsou využívány bezpečnostní nástroje, typu dvoufaktorového ověřování, a jaké jsou významné nedostatky v postupech, jako je zabezpečení mobilních zařízení a pravidelné zálohování.

Acronis Data Privacy Report 2025Autor: Acronis

Podle analytiků Acronisu je pozoruhodné, že 64 % respondentů za hlavní problém v oblasti ochrany soukromí označilo úniky dat, což implikuje naléhavou potřebu posílit osobní kybernetickou obranu.

Stále se spoléháme na silná hesla

Průzkum odhalil, že čtvrtina (25 %) respondentů se již setkala s krádeží nebo ztrátou dat a dalších 12 % si není jisto, zda u nich došlo narušení, což ukazuje skrytou povahu mnoha kybernetických útoků. 

Ohodnoťte výrobce a distributory!

 

chci hlasovat

Dvě třetiny (66 %) zálohují svá data pravidelně, zatímco 9 % nezálohuje svá data vůbec. Překvapivě 4 % neví, co zálohování znamená.

I když nejcennější bývají většinou dokumenty a e-maily obsahující citlivé obchodní a osobní informace, 74 % domácích uživatelů podle Acronisu považuje za nejdůležitější osobní fotky a videa, 54 % dokumenty a kontakty a 33 % textové zprávy.

Dotazování rovněž odhalilo, že zatímco více než dvě třetiny (68 %) používají silná a jedinečná hesla, méně než polovina (46 %) používá dvoufaktorové ověřování (2FA), které je klíčovou ochranou proti incidentům.

S bezpečností veřejné Wi-Fi si hlavu neděláme

Zaostřeno na software: Odpovídá Štepán Bínek ze Zebra systems Přečtěte si také:

Zaostřeno na software: Odpovídá Štepán Bínek ze Zebra systems

Acronis dále zjistil, že uživatelé obecně zaostávají v zavádění mobilního zabezpečení. Celkem 43 % respondentů uvádí, že používá mobilní bezpečnostní aplikace, 35 % tyto nástroje nezná, a to i přesto, že se chytré telefony stávají základem moderního digitálního života.

Přestože více než 60 % respondentů hodnotí zabezpečení dat jako velmi důležité, pouze 40 % z nich často aktualizuje svá hesla a téměř 70 % nadále používá pro veřejné Wi-Fi k provádění citlivých činností.

Uživatelé jsou také často frustrovaní. Takřka třetina (30 %) respondentů podle odborníků považuje bezpečnostní nástroje za příliš složité na používání a čtvrtina (25 %) uvádí jako překážku jejich přijetí vysoké náklady.

Pro radu si jdeme na YouTube

V přístupu k zabezpečení existují i generační rozdíly. Mladší uživatelé (do 35 let) hlásí výrazně více případů narušení bezpečnosti než starší demografické skupiny (55–64 let), což může odrážet rizikovější digitální návyky mladší generace.

Reportáž: Jak si ochočit umělou inteligenci se Zebra systems Přečtěte si také:

Reportáž: Jak si ochočit umělou inteligenci se Zebra systems

Povzbudivé podle Acronisu je, že na popularitě získává vzdělávání v kybernetické bezpečnosti založené na videích – 44 % respondentů se obrací na online videa, aby se dozvěděli o osvědčených postupech v oblasti bezpečnosti.

Cyber25

„Ve společnosti Acronis jsme svědky toho, jak firemní postupy i chování jednotlivců utvářejí prostředí ochrany osobních údajů a kybernetické ochrany,“ řekl Gajdar Magdanurov, prezident společnosti Acronis. „Ačkoli se mnoho lidí oprávněně obává, jak organizace nakládají s jejich daty, tento průzkum zdůrazňuje, že i jednotlivci hrají při ochraně sebe sama zásadní roli.“

Zdroj: Acronis

 

Jste reseller, VAR, poskytovatel služeb či systémový integrátor na českém/slovenském ICT trhu? Ohodnoťte, jak se vám spolupracovalo s výrobci a distributory!

chci hlasovat

Čtěte dále

Jiří Brych je novým head of product v Twistu
Jiří Brych je novým head of product v Twistu
Čechy děsí kyberhrozby, v online světě se ale chovají laxně
Čechy děsí kyberhrozby, v online světě se ale chovají laxně
Firmy v nejistotě, kvůli americkým clům snižují plánované investice do IT
Firmy v nejistotě, kvůli americkým clům snižují plánované investice do IT
IDC: Eskapismus táhne, trh rozšířené a virtuální reality se zotavil
IDC: Eskapismus táhne, trh rozšířené a virtuální reality se zotavil
Eset má nového šéfa české pobočky, Juraje Ference vystřídá Jan Urbík
Eset má nového šéfa české pobočky, Juraje Ference vystřídá Jan Urbík
Eset v Česku rostl dvouciferně, stoupá zájem o profesionální služby
Eset v Česku rostl dvouciferně, stoupá zájem o profesionální služby