Gartner: počítače ve třetím čtvrtletí 2010

20. 10. 2010
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Podle analytické společnosti Gartner se ve třetím čtvrtletí 2010 prodalo na celém světě 88,3 milionu počítačů. Při srovnání s předchozím rokem to znamená nárůst o 7,6 %. Jak si vedli jednotliví výrobci?

Dle slov analytiků je zpomalení růstu po první polovině roku 2010 potvrzením skutečnosti, že zákazníci z řad firem i spotřebitelů čekají s výměnou hardwaru až na cenově výhodné nabídky, které přijdou ve čtvrtém čtvrtletíTahounem trhu se staly ve třetím čtvrtletí prodeje počítačů spotřebitelům v Americe a západní Evropě. Mobilním počítačům nadále dominovaly cenově dostupné notebooky a netbooky, ovšem jejich prodeje po dvou letech úspěchu postupně klesají. Trh nově začínají ovlivňovat mediální tablety, které sice nejsou náhradou za stolní počítač, ovšem spotřebitelé zvažují jejich nákup a odsunují proto nákup nového počítače.

Jedničkou trhu nadále zůstalo HP i přes meziroční pokles o 0,5 %. Druhý Acer prodal o 1,7 % méně a jeho podíl poklesl na 13,1 %. Naopak Dell zaznamenal nárůst prodejů o 9,2 %. Největší růst prodejů (33 %) vykázalo opět Lenovo. Dobře si vedl Asus, který prodal o 22,5 % kusů PC více než vloni. Vyhoupl se na pátou příčku a předstihl tak Toshibu.


Předběžné světové výsledky trhu PC ve třetím čtvrtletí 2010 (v tis. kusech)

Výrobce

Prodaných kusů
3Q 2009

Prodaných kusů
3Q 2010

Podíl na trhu 3Q 2009
(v %)

Podíl na trhu 3Q 2010
(v %)

Růst
3Q 10/3Q 09
(v %)

HP

15 513 420

15 431 749

18,9 %

17,5 %

-0,5 %

Acer

11 726 586

11 527 716

14,3 %

13,1 %

-1,7 %

Dell

9 908 099

10 816 474

12,1 %

12,2 %

9,2 %

Lenovo

6 871 379

9 140 778

8,4 %

10,4 %

33 %

Asus

3 911 263

4 793 186

4,8 %

5,4 %

22,5 %

Toshiba

4 014 945

4 695 600

4,9 %

5,3 %

17 %

Ostatní

30 106 333

31 896 091

37,1 %

36,7 %

5,9 %

Celkem

82 052 026

88 301 595

100

100

7,6 %

Zdroj: Gartner (říjen, 2010)


Region EMEA kopíruje světový růst

V Evropě, Středním východě a Africe (EMEA) se ve třetím čtvrtletí 2010 prodalo 27,3 milionu počítačů, tj. o 7,3 % více než vloni. Dle slov analytiků je zpomalení růstu po první polovině roku 2010 potvrzením skutečnosti, že zákazníci z řad firem i spotřebitelů čekají s výměnou hardwaru až na cenově výhodné nabídky, které přijdou ve čtvrtém čtvrtletí.

Tahounem regionu se stala východní Evropa (CEE) a střední východ a Afrika (MEA), ovšem prodeje v těchto regionech nebyly dostatečně vysoké, aby zvládly kompenzovat slabou poptávku v západní Evropě.

HP sice zaznamenalo drobné oslabení prodejů, ovšem stále si udrželo první příčku. Druhý se umístil Acer, jehož podíl navzdory 5,2% nárůstu také oslabil. Třetí obsadil Dell s necelými 2,5 miliony prodanými kusy a drobným navýšením tržního podílu oproti loňskému roku. Asus prodal o více jak 26,4 % než vloni a skončil tak čtvrtý. Nejlépe se dařilo Lenovu, které prodalo o 61,3 % více kusů než ve stejném období předchozího roku a vyhouplo se tak na pátou příčku.  Ostatní výrobci sice prodali o 2,8 % více, ale jejich podíl klesl na 34,8 %.


Předběžné výsledky trhu PC v regionu EMEA ve třetím čtvrtletí 2010 (v tis. kusech)

Výrobce

Prodaných kusů
3Q 2009

Prodaných kusů
3Q 2010

Podíl na trhu 3Q 2009
(v %)

Podíl na trhu 3Q 2010
(v %)

Růst
3Q 10/3Q 09
(v %)

HP

6 161

6 147

24,2 %

22,5 %

-0,2 %

Acer

4 949

5 206

19,5 %

19,1 %

5,2 %

Dell

2 201

2 449

8,7 %

9 %

11,3 %

Asus

1 875

2 370

7,4 %

8,7 %

26,4 %

Lenovo

1 000

1 613

3,9 %

5,9 %

61,3 %

Ostatní

9 235

9 498

36,3 %

34,8 %

2,8 %

Celkem

6 161

27 284

100

100

7,3 %

Zdroj: Gartner (říjen, 2010)

Čtěte dále

AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu