Čechům na dark web nejčastěji unikají hesla jako „123456“, „heslo“ nebo „tomasek“

Včera
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: Depositphotos
Používáte jednoduchá číselná hesla nebo jména svých blízkých? Pak možná vaše heslo koluje po dark webu.

Studie společnosti CRIF odhalila, že mezi hesla, která Čechům nejčastěji unikají na dark web, patří „123456“, „heslo“, „maminka“ a jména „tomasek“ nebo „lucinka“. V celosvětovém žebříčku zemí s nejčastěji odcizenými e-mailovými adresami a hesly se přitom Česká republika v roce 2024 umístila na 12. místě.

Co se dozvíte v článku
  1. Kradené evropské kreditky
  2. Na podezřelé zprávy je lepší nereagovat
  3. Zneužívané jsou i známé tváře
  4. Nová velká hrozba: deepfake videa
  5. Šéfové s podezřelými úkoly

„Heslo v podobě jednoduché řady čísel ‚12345‘ a jeho obměny hackeři prolomí za méně než jednu sekundu. Použitím takových hesel jim lidé prakticky otevírají dveře ke svým osobním údajům a dalším citlivým datům,“ vysvětluje Romana Knyblová, produktová manažerka portálu kolikmam.cz.

Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně Přečtěte si také:

Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně

Kradené evropské kreditky

CRIF informuje, že globálně se počet hlášení úniku dat na dark web meziročně zvýšil o 15 % na více než 2,08 milionu. Na prvním místě žebříčku uniklých hesel se umístilo „123456“. V první desítce se dále objevují varianty „123456789“ nebo „111111“, „heslo“ a „qwertyuiop“ – horní řada kláves anglické klávesnice.

Coffee Break: Firmy by měly preventivně analyzovat vlastní zranitelnosti, radí Ondřej Šťáhlavský z Fortinetu Přečtěte si také:

Coffee Break: Firmy by měly preventivně analyzovat vlastní zranitelnosti, radí Ondřej Šťáhlavský z Fortinetu

V počtu úniků e-mailových adres společně s hesly globálně vedou USA domény „.com“ a „.net“. Druhé místo zabírají ruské domény „.ru“, zatímco to třetí obsadily německé domény „.de“. Podle studie CRIF Cyber Observatory dark web ve velké míře obsahuje hesla, e-maily, uživatelská jména, telefonní čísla a jména i příjmení lidí.

Telefonní čísla a e-maily podvodníci zneužívají k přesnému cílení svých útoků na konkrétní osoby. Čím více informací o svých potenciálních obětech mají, tím spíše budou schopni své útoky adekvátně personalizovat.

Najít zde lze i údaje z kreditních karet. Téměř polovina všech ukradených dat z kreditních karet pochází z evropských zemí, ve kterých se množství zcizených dat meziročně zvýšilo o 93 %. V tomto ohledu je Česká republika 52. nejvíce zasaženou zemí na světě.

Na podezřelé zprávy je lepší nereagovat

K tomu, aby se podvodníci dostali do internetového bankovnictví uživatelů, jim podle odborníků stačí jen telefonní číslo. Jejich postup je následující. Potenciálním obětem pošlou zdánlivě reálné notifikace o neobvyklé aktivitě na jejich účtu. Následně je velmi přesvědčivě navedou k tomu, aby pro obnovení účtu klikli na falešný odkaz.

Kulatý stůl Channeltrends o kybernetické bezpečnosti Přečtěte si také:

Kulatý stůl Channeltrends o kybernetické bezpečnosti

K tomu navíc požadují uvedení citlivých informací a na jejich základě přístup
do internetového bankovnictví svých obětí získají. „Spotřebitelé by měli být ostražití. Banky své klienty totiž nikdy nežádají o to, aby jim své osobní údaje posílali přes zprávy. Na takové výzvy je nejlepší vůbec nereagovat,“ doplňuje Romana Knyblová.

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) upozorňuje také na problematiku vishingu, podvodných telefonátů. Skrze ně se útočníci snaží klienty bank vyděsit a rychle je přesvědčit k převodu peněz na účet podvodníků s tím, že pokud tak neučiní, banka jim zablokuje účet. Naposledy před další vlnou podvodů, během které se útočník vydával za zaměstnance důvěryhodné instituce, obyvatele Česka upozorňoval v únoru 2025.

Zneužívané jsou i známé tváře

Při impersonation scams se zločinci vydávají za známé organizace, celebrity, nebo dokonce přátele a rodinu. K manipulaci s oběťmi využívají důvěru, emoce a naléhavost. Mohou se nabourávat do účtů na sociálních sítích a posílat SMS zprávy, ve kterých se vydávají za milovanou osobu, žádají o peníze nebo uživatelům navrhují, aby se podíleli na investici nebo jiném programu na vydělávání peněz.

Devadesát procent útoků začíná slabým heslem, říká Jakub Souček z Esetu
Devadesát procent útoků začíná slabým heslem, říká Jakub Souček z Esetu
0:00/

Podle studie CRIF Cyber Observatory v roce 2024 vzrostl také počet případů smishingu – podvodných zpráv zasílaných přes SMS nebo aplikace typu WhatsApp. Například v Itálii došlo k incidentu, kdy se podvodníci pokoušeli získat údaje k bankovním účtům klientů tím, že se vydávali za dopravní společnost.

Nová velká hrozba: deepfake videa

Rozvoj umělé inteligence s sebou přináší také sofistikovanější podvody včetně deepfake videí. Deepfakes jsou hyperrealistická, ale zcela falešná videa, zvuk a obrázky vytvořené pomocí umělé inteligence a strojového učení. Stávají se rostoucí hrozbou pro firmy i jednotlivce.

Objem dat skokově roste, zvyšuje rizika deepfake útoků Přečtěte si také:

Objem dat skokově roste, zvyšuje rizika deepfake útoků

Jejich scénář je skoro vždy stejný. Celebrita nebo jiná známá tvář v nich lidi láká k investicím, samozřejmě podvodným. Tyto reklamy jsou navrženy tak, aby vypadaly legitimně, a dokonce napodobují hlasy a tváře slavných osobností.

Jejich hlavním cílem je přesvědčit jednotlivce, aby vložili své úspory do investičního schématu, obvykle založeného na kryptoměnách a kontrolovaného zločinci. Obětem se pak často ukazuje, že jejich peníze generují skvělé výnosy. Skutečnost, že jde o podvod si uvědomí až ve chvíli, kdy si své investice nemohou vybrat.

Šéfové s podezřelými úkoly

Podobně podvodníci využívali deepfake videa s obličejem ředitelů firem k tomu, aby jejich zaměstnance donutili převést své peníze na účet útočníků, a to podle falešných instrukcí jejich nadřízených.

„Šéf“ například zaměstnanci poslal falešnou fakturu, ve které ho žádal o její úhradu z firemních prostředků, což firmě způsobilo finanční ztrátu. Oběti si v těchto případech často myslí, že reagováním na nouzovou situaci svému nadřízenému pomáhají, takže nemají důvod jeho požadavky zpochybňovat.

Několik pravidel pro ochranu před krádeží identity a online podvody
  1. Buďte podezřívaví k neočekávaným zprávám – I když se zdá, že pocházejí od známé organizace nebo od přítele.
  2. Povolte automatické aktualizace – Ochranu operačního systému, aplikací a prohlížeče zajistíte tím, že budete svá zařízení pravidelné aktualizovat. Díky tomu budou více chráněna před nejnovějšími hrozbami a podvody kyberzločinců.
  3. Zálohujte svá data – K jejich zálohování využívejte cloudové úložiště nebo externí hardwarové zařízení. Zároveň pravidelně kontrolujte jejich neporušenost. Aby byla kdykoliv obnovitelná, tak nezapomínejte ani na vytváření kopií svých nejdůležitějších a nejčastěji používaných dokumentů.
  4. Adekvátně zabezpečte svá zařízení – Pro vyšší úroveň zabezpečení používejte PIN, hesla, rozpoznávání obličeje, vícefaktorové ověřování a mějte na nich nainstalovaný kvalitní antivirový software. Pro případ jejich ztráty nebo krádeže si aktivujte možnost vzdáleného ovládání a vymazání dat.
  5. Dejte si pozor na podezřelý obsah – Ať už narazíte na podezřelý web, e-mail nebo telefonát, buďte opatrní. Ověřujte pravost webových stránek kontrolou URL adresy
    a bezpečnostního certifikátu. Neklikejte na podezřelé odkazy v SMS, zprávách na WhatsApp ani e-mailech a své osobní nebo finanční údaje nikdy nikomu neposkytujte prostřednictvím zpráv nebo telefonních hovorů.
  6. Sledujte pohyb svých údajů – Nastavte si silnou úroveň soukromí na sociálních sítích. Seznamy svých kontaktů nemějte jako veřejné. Mějte přehled o všech svých osobních a finančních datech vystavených v online prostředí.

Zdroj: CRIF

Čtěte dále

Firmy chtějí to nejlepší z obou světů: ukládat data lokálně, ale s globálním zabezpečením
Firmy chtějí to nejlepší z obou světů: ukládat data lokálně, ale s globálním zabezpečením
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Čechům na dark web nejčastěji unikají hesla jako „123456“, „heslo“ nebo „tomasek“
Čechům na dark web nejčastěji unikají hesla jako „123456“, „heslo“ nebo „tomasek“
IDC: Telekomunikace zmítá nejistota, globální trh poroste jen pomalu
IDC: Telekomunikace zmítá nejistota, globální trh poroste jen pomalu
Tomáš Břečka je novým country managerem iStyle
Tomáš Břečka je novým country managerem iStyle
Photon Go: Chytrý přenosný projektor s ultra krátkou projekční vzdáleností
Photon Go: Chytrý přenosný projektor s ultra krátkou projekční vzdáleností