IDC: Trh nositelné elektroniky v příštích letech čeká silný růst a lepší funkce

27. 12. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: © djvstock - Fotolia.com
Prognóza společnosti IDC počítá v období do roku 2021 s každoročním nárůstem prodeje nositelné elektroniky o 18,4 %. Dominantní kategorií zůstanou zařízení nošená na zápěstí, u kterých se současně očekává posun směrem k pokročilejším modelům.

Společnost IDC vydala novou prognózu vývoje globálního trhu nositelné elektroniky, v níž předpovídá nárůst objemu prodaných zařízení ze 113,2 milionu v roce 2017 na 222,3 milionu v roce 2021. To odpovídá každoročnímu nárůstu o 18,4 % během sledovaného období.

Stále chytřejší zápěstí

Během této doby se má podle analytiků změnit poměr typů prodávaných zařízení, přičemž obecně bude platit, že čím mladší kategorie, tím silnější růst. I v roce 2021 bude sice platit, že elektronika bude nejčastěji nošena na zápěstí, ale zároveň toho bude umět stále více a více.

Nejlevnější kategorie „hloupých“ náramků, jako jsou Xiaomi Mi Band nebo Fitbit Charge, která je v současné době největším segmentem trhu nositelné elektroniky, totiž během sledovaného období ustoupí pokročilejším hodinkám.

Ty začíná IDC dělit na dvě podkategorie – hybridní a chytré. První jmenovaný segment představuje další evoluční stupeň výše uvedených náramků, ovšem s mnohem atraktivnějším designem a pokročilejšími funkcemi. Navíc se jedná o oblast, kde se mohou vyřádit tradiční módní značky.

Druhý segment pak představuje „plnokrevné“ chytré hodinky, u kterých IDC očekává nástup nezávislosti na chytrých telefonech a podpory mobilní konektivity, jakou nabízí například nejnovější model Apple Watch.

Do hry vstoupí móda

Posun od náramků směrem k hodinkám přinese nové příležitosti pro výrobce a distributory, neboť se očekává nárůst průměrných prodejních cen,“ uvedl analytik Jitesh Ubrani, podle něhož však bude pro prodejce stále oříškem přesvědčit spotřebitele o hodnotě těchto zařízení.

Stále přetrvávají potíže posunout se za hranice zdraví a fitness. Tohle je však příležitost pro módní značky, aby se ukázaly, neboť pro jejich zákaznickou základnu nejsou hlavní prioritou funkce,“ dodal Ubrani.

Co se týče čísel, IDC očekává mezi lety 2017 a 2021 jen minimální nárůst prodeje náramků ze 45 na 47,7 milionů kusů. V případě obou kategorií hodinek má naopak dojít ke zdvojnásobení prodaného objemu. Hybridní hodinky mají v roce 2021 tvořit největší segment celého trhu.

Nejrychleji rostoucím segmentem bude audio

Nejrychleji rostoucím segmentem nositelné elektroniky se má ve sledovaném období stát sluchátka, u kterých IDC očekává průměrný nárůst prodeje o 58,5 % ročně. Nutno dodat, že tato kategorie nezahrnuje tradiční bezdrátové headsety, nýbrž pokročilejší modely.

IDC uvádí, že k růstu prodeje bezdrátových sluchátek vybavených fitness funkcemi a dalšími vlastnostmi může přispět postupné mizení 3,5mm jacku z chytrých telefonů. Podobně jako u chytrých hodinek může dojít k „osvobození“ těchto zařízení a posunu jejich úlohy od „hloupé“ periferie k soběstačnému zařízení.

Analytici počítají s tím, že se v roce 2021 prodá 10,6 milionu těchto zařízení oproti 1,7 milionu prodaných v roce 2017. O silný růst segmentu se mají postarat tradiční výrobci, jako jsou Bose nebo Jabra, společně s novými hráči, jako jsou Bragi nebo Nuheara.

Chytré oblečení zatím ocení pouze sportovci

Kategorie oblečení a obuvi má ve sledovaném období vykázat podobně silný růst o 48,7 % ročně a vyrůst ze 2,4 milionu kusů prodaných v roce 2017 na 11,5 milionu v roce 2021. Podle IDC budou mít největší podíl v tomto segmentu boty, například modely schopné počítat kroky.

IDC dodává, že elektronikou vybavené oblečení a obuv najdou uplatnění především v oblasti profesionálního sportu. Přesvědčit širší veřejnost k nákupu poměrně drahých modelů bude i na konci sledovaného období poměrně náročné.

Ptáte se, kde jsou chytré brýle? Schované v marginální kategorii „ostatní“ společně s dalšími zařízeními nespadajícími do výše uvedených kategorií. V této oblasti IDC neočekává žádnou revoluci, ani silný růst. Objem se má mezi lety 2017 a 2021 zvýšit jen o 300 tisíc kusů.

Tabulka – Prognóza vývoje jednotlivých segmentů trhu nositelné elektroniky (miliony kusů)

Segment

Prodej

2017

Podíl

2017

Prodej

2021

Podíl

2021

CAGR*

17–21

Náramky

45,0

39,8 %

47,7

21,5 %

1,5 %

Hybridní hodinky

29,9

26,4 %

78,0

35,1 %

27,1 %

Chytré hodinky

31,6

27,9 %

71,5

32,1 %

22,7 %

Oblečení a obuv

2,4

2,1 %

11,5

5,2 %

48,7 %

Sluchátka

1,7

1,5 %

10,6

4,8 %

58,5 %

ostatní

2,7

2,4 %

3,0

1,3 %

2,9 %

Celkem

113,2

100,0 %

222,3

100,0 %

18,4 %

* složená roční míra růstu

Zdroj: IDC

Čtěte dále

AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB