Jak to bude se zárukou od ledna 2014?

7. 5. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © reji - Fotolia.com
Sdružení dTest se zabývalo otázkami změn v občanském zákoníku, které se dotknou povinností prodejce v oblasti záruky na spotřební zboží.

Délka záruky podle nového občanského zákoníku není podle dTestu zcela jednoznačná a záleží na interpretaci.

„Již během legislativních prací se na toto téma vedla debata a § 2165, který záruku upravuje, byl zpřesněn tak, aby nedopadal pouze na vady, které jsou na věci v době převzetí, ale i na takové, které se vyskytnou v průběhu dvouleté záruční doby,“ uvádí dTest.

Podle nového znění je „kupující oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí“.

Sdružení přitom varuje před nejednoznačností slov „vyskytne se“. Některá média totiž informovala, že se od ledna 2014 záruka vztahuje pouze na vady, které měl výrobek již při převzetí.

Podle právního názoru časopisu dTest tento pojem neznamená, že výrobek byl vadný již při převzetí. Reklamovat lze tedy i vady, které se objeví kdykoliv během dvouleté lhůty.

Z pohledu prodejců situace není zcela příznivá, jelikož závazný výklad může podat pouze soud, což představuje prodlení a náklady s tím spojené.

Channeltrends letní speciál

Záruční doba se nebude sčítat

DTest dále upozorňuje, že podstatnou změnu v zárukách od ledna nastane v případě výměny zakoupené věci za novou.

V současné právní úpravě platí, že pokud se zboží v záruční době poškodí a prodejce zboží podle zákona vymění, běží dvouletá záruční lhůta od začátku. Od ledna roku 2014 však záruka skončí dva roky od převzetí původního zboží bez ohledu na počet reklamací.

Zdroj: dTest

Čtěte dále

Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků
Od vize ke globálnímu úspěchu: Rozhovor s CEO Promise Group Piotrem Paszczykem
Od vize ke globálnímu úspěchu: Rozhovor s CEO Promise Group Piotrem Paszczykem
Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen
Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta