Mailkit: Dvě třetiny Čechů chápou spam jako nevyžádanou poštu

31. 3. 2021
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © fotogestoeber - Fotolia.com
Metody, které Češi v boji proti němu nasazují, se podle průzkumu během dvou let proměnily. Trendy navíc ukazují, že příjemci zpráv nestojí o plošné nálety, ale o kvalitní obsah.

Průzkum společnosti Mailkit realizovaný agenturou STEM/MARK odhalil, že jako nevyžádanou poštu chápe spam 67 % Čechů. To je přitom podle Mailkitu o dva procentní body více než v roce 2018.

Celkem 17 % respondentů si pod slovem spam představí e-maily s nebezpečnou přílohou, 9 % dotázaných pak tyto zprávy vnímá jako e-maily poslané hromadně mnoha adresátům a 6 % za nimi vidí reklamní nabídku.

Srovnání výsledků výzkumů mezi lety 2018 a 2020 ovšem podle Mailkitu ukazuje, že se výrazněji proměnily metody boje se spamem. V roce 2020 53 % respondentů uvedlo, že zprávu označí jako spam. Oproti roku 2018 poklesl podíl lidí takto bojujících se spamem o 15 procentních bodů.

Spam? Prostě smažu

Změny v chování uživatelů v oblasti označování zpráv za spam jasně ukazují, jak velkým vývojem prošly antispamové systémy velkých poskytovatelů,“ komentuje výsledky průzkumu Jakub Olexa, CEO společnosti Mailkit.

Označování zpráv za spam je však podle něj stále klíčovým signálem, kterým se poskytovatelé a jejich antispamová řešení řídí, nicméně tyto signály výrazně lépe využívají a mají významnější dopad na reputaci odesílatelů.

Vývoj antispamových a reputačních systémů pak má významný dopad na doručitelnost e-mailových sdělení a je nezbytné se této problematice věnovat komplexně – od okamžiku získání e-mailových adres, přes obsah a četnost rozesílek, až po vyřazování neaktivních příjemců,” dodává Olexa.

Z meziročního srovnání podle společnosti Mailkit dále vyplynulo, že i další metody boje se spamem zaznamenaly pokles. Jedinou metodou boje proti spamu, která zaznamenala meziroční nárůst, je prosté smazání dané zprávy (nárůst z 21 % na 35 %).

Zvykáme si na časté e-maily, relevanci ale nepodceňujte

Co se týče důvodů, které donutí respondenty označit zprávu jako spam, meziroční srovnání podle analýzy ukázalo, že narostl podíl těch, kteří tak učiní na základě nerelevantního obsahu e-mailu.

Naopak klesl podíl respondentů, kteří za důvod označili příliš častý příjem takových e-mailů, když se k odběru těchto zpráv nepřihlásili nebo byli jakkoliv zklamáni. K žádným meziročním změnám nedošlo u těch, kteří e-mail označí jako spam, protože se jim nepodařilo odhlásit.

Tyto trendy ukazují, že příjemci nestojí o plošné nálety, ale kvalitní obsah. Pokud dostávají nerelevantní obsah, nejsou jím díky kvalitním anti-spamovým filtrům tolik obtěžováni, neboť tyto zprávy skončí ve složce spam,” dodává Olexa. 

Ve srovnání s rokem 2018 narostl podíl těch, kteří se rozhodnou, že e-mail je spam na základě textu zprávy (nárůst o 4 procentní body z 52 % na 56 % v roce 2020).  Naopak poklesl podíl respondentů, kteří tak učiní na základě vyhodnocení přílohy e-mailu nebo pokud neznají odesílatele, nebo jim zpráva spadne do složky spam.

Zdroj: Mailkit

Čtěte dále

Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First