V loňském rozhovoru s Hynkem Tylem, zakladatelem a majitelem technologické skupiny eD group, jsme rozebrali transformaci celé skupiny. Přiblížíte nám změny, které se od té doby odehrály v eD system?

Tento text původně vyšel v tištěném vydání magazínu Channeltrends z března 2025.
Další články si můžete přečíst na webu zde.
Magazín si můžete objednat i v elektronické podobě.
Šimon Churý (ŠCh): V polovině srpna loňského roku jsme představili nový management firmy. Dospěli jsme totiž do bodu, kdy bylo potřeba obměnit posádku, jelikož dosavadní vedení bylo u kormidla devět let. Nejde ovšem v žádném případě o změnu celé lodi – nadále propojujeme výrobce a prodejce, stále jsme stabilní distribuční partner. Interní změny jsme učinili, abychom lépe rozdělili kompetence a mohli se efektivněji soustředit na rozvoj řady inovací a vylepšení poskytovaných služeb.
Šimone, ty jsi jako nový CEO a člen představenstva eDéčka vzešel z role marketingového ředitele. To je ve světě IT poměrně nebývalá událost.
Šimon Churý
CEO, eD system
Do čela firmy se postavil po šesti letech v roli marketingového ředitele, zkušenosti má i z obchodní podpory a zákaznické péče.
ŠCh: Pro některé konkurenty i partnery skutečně šlo o nebývalou událost (usmívá se). Já se ale nikdy nepovažoval za čistokrevného markeťáka. Prošel jsem reklamní agenturou, působil jsem u softwarového integrátora a osm let se věnoval marketingu v eD system, vždy jsem ale měl velmi blízko k podpoře obchodu.
Měl jsem na starosti i oddělení zákaznické péče, následně jsem přebral řízení prodejní sítě eD profi, což je zhruba 260 partnerských prodejen v Česku a na Slovensku, byl jsem součástí i větších projektů v rámci technologické skupiny eD group.
Chápu ale, že v očích některých je poměrně revoluční, že nový CEO nevyšel z nákupu či obchodu a obrazně řečeno neposunul milion krabic. Nám ale nevadí čeřit vlny a dělat neotřelé kroky.
Hádám, že úzce spolupracuješ s provozním ředitelem?
ŠCh: Ano, v dnešní době už není firma o jednom Ferdovi Mravenci, jenž umí všechno řídit a dává královské rady, ale spíše o lídrovství – o tom, jak si dokážete postavit tým, jakou máte energii, vizi, odvahu a jaké máte vazby. Spolu s Mirkem Vaňákem, COO eD system, jsme společně převzali za firmu osobní odpovědnost, přinášíme odbornost, energii a odvahu.
Nabízíme i větší nadhled, jelikož má klíčová zkušenost je marketing, vztahy, zákaznická péče a inovace, zatímco Mirek přináší zkušenost z vendorské i distributorské strany. On je ten člověk, který vychází z nákupu a obchodu, posunul milion krabic a dokázal udělat onu miliardu řádků v primárním informačním systému a podobně. Společně tvoříme silný tandem a vhodně se doplňujeme.
Mirku, vy znáte trh i z pohledu vendora i zákazníka. Do vod eD systemu jste ale nevstoupil poprvé, je to tak?
Miroslav Vaňák
COO, eD system
Do eDéčka se vrátil po sedmnáctileté pauze, kdy mimo jiné působil ve společnostech Xerox a Z + M group.
Miroslav Vaňák (MV): Přesně tak, zhruba osm let jsem strávil v Xeroxu, byl jsem i výkonným ředitelem jednoho z největších klientů třímiliardové firmy v rámci moravskoslezského regionu. V eDéčku jsem ale prožil jedno ze svých nejšťastnějších pracovních období, za nímž stáli lidé ve firmě i celková atmosféra. Ačkoli se eD system za těch takřka dvacet let rozrostl do určitého molochu, stále je to svým způsobem rodinná firma.
Původně jsem byl na ročním sabatiklu, ale po půl roce přišla nabídka z ekosystému eDéčka ohledně revize procesů v jedné z firem. Měla to být kratší mise, následně jsem ovšem dostal v rámci obměny managementu eD system nabídku, zda bych nechtěl se Šimonem tvořit tandem ve vedení společnosti.
Rozmýšlel jste se dlouho, jestli tuto výzvu přijmete?
MV: Nabídka mě lákala hlavně proto, že eDéčko má poměrně nízkou fluktuaci zaměstnanců. Když jsem se do firmy po nějakých sedmnácti letech vrátil, zjistil jsem, že spousta tváří se nezměnila. Nevím, jestli je to dobře, nebo špatně (usmívá se), ale z hlediska osobního přesvědčení, že si dám rok volna, to byla pozitivní motivace na výzvu kývnout.
Jak se z vašeho pohledu eDéčko za tu dobu proměnilo?
MV: Určitě se změnilo, i když ne tak, jak bych si představoval, že se firma po sedmnácti letech měnit má. Firmu mám rád, ale přijde mi, že jí dlouhou dobu chyběl určitý pohled zvenku. Je dobře, že si eD system vychoval svůj vlastní management prakticky od píky – byli tam lidé, kteří do firmy nastoupili po škole a propracovali se až do nejvyššího vedení. Na druhou stranu jim chyběl určitý nadhled a zkušenost i mimo klasický distribuční trh.
Co byla vaše hlavní priorita, když jste se ujal role COO?
MV: Zjistit, kde je kávovar (směje se). Osobně nejsem příznivec velkých nástupů do nové práce a zásadních změn, abyste ukázali, že jste na danou pozici byl dobrá volba. Prvních několik měsíců jsem se seznamoval s postupy a teprve teď si obrazně řečeno vyhrnuji rukávy a spolu se Šimonem se pouštíme do větší interní přestavby.
Šimon vás popsal jako radikálně otevřeného člověka, cítíte se tak?
MV: Moje babička by řekla, že mám nevymáchanou pusu (směje se). Řekl bych, že na mně jde okamžitě poznat, když se mi něco nelíbí. Neumím hrát hry, nedokážu se přetvařovat. Když jsem naštvaný, tak občas nejdu pro silnější slovo daleko, protože mi přijde, že situaci často vystihne lépe než nějaké eufemistické opisování hezkými slovy. Takže ano, snažím se nazývat věci pravými jmény, snažím se být pravdivý a upřímný. A totéž očekávám od ostatních.
Jaké byly vaše první společné kroky ve firmě?
ŠCh: Mirek to popsal pěkně – několik měsíců jsme procházeli firmu oba, ačkoli já měl tu výhodu, že jsem byl ve společnosti sedm a půl roku. Chtěl jsem ale vidět některé věci z jiného úhlu nebo jít podstatně více do hloubky. Na základě společného pozorování jsme si s Mirkem vyjasnili, které projekty budou prioritní, co nám jde, co chceme rozvinout. Řekli jsme si také, co nám nedává smysl, protože to není profitabilní byznys.
Co z takového interního pozorování vyplynulo?
ŠCh: Rozdělili jsme si sféry vlivu. Mirek si vzal na starosti nákup, obchod, logistiku a IT, protože historicky šlo o samostatná oddělení pod samostatnými manažery. Manažeři – šéf nákupu Honza Novák a šéf obchodu Tomáš Jungmann – samozřejmě zůstali, ale vznikla jakási vrstva nad nimi.
Mirek zde funguje jako člověk, jenž řídí, inspiruje a harmonizuje. Já jsem zase ve sféře vlivu tam, kde mám své klíčové kompetence – marketing, zákaznická podpora, HR a skupinové projekty.
Firemní kultura jako taková je pro mě extrémně důležitým dílkem do skládačky, protože nemůžeme čekat, že lidé budou mít energii a odvahu na rozvoj našich projektů, když jim nedáme jasnou motivaci a deklaraci, co od nich očekáváme.
Zdá se, že oba pracujete jako dobře promazané lodní šrouby. Ale přece jen, nelezete si navzájem někdy na nervy?
ŠCh: Musím přiznat, že ačkoli jsme typově každý jiný, za těch šest měsíců jsme si zatím na nervy lézt nezačali. To, že jsme každý typologicky jiný, je ve skutečnosti přidaná hodnota, protože se efektivně doplňujeme. Každý máme jiný úhel pohledu, jiný balík zkušeností, ale pro spoustu projektů je oponentura nezbytná.
MV: To ale neznamená, že se na všem shodneme, vodíme se za ručičku a vše je zalité sluncem. Máme výhodu, že spolu nejsme zavření v kanceláři, ale že sedíme na ploše mezi lidmi. To znamená, že se vidíme v podstatě denně, ale netrávíme spolu celou pracovní dobu. V tomto ohledu nám žádná ponorka nehrozí, a co je důležitější – hlavní cíle máme stejné.
Jaké jsou vaše hlavní cíle?
ŠCh: Cílem celkové obměny vedení a naší tandemové spolupráce s Mirkem je poskytovat lepší služby a kvalitnější péči. A to jak v oblasti obchodní podpory, tak v logistických službách i v kvalitě zákaznické péče. Zároveň chceme vybudovat profitabilní a udržitelný byznys i pro nás jako pro distributora. Zákazníci v dnešní době očekávají co nejlepší cenu, co nejdelší splatnost a co nejrychlejší dostupnost zboží. Výrobce zase předpokládá co nejmenší distribuční marži, držení velkých skladů či financování i nelogických projektových celků.
Samozřejmě v dobách vysokých nákladů na cenu práce a cizích zdrojů – distributor v tomto ohledu funguje jako banka, jelikož financuje jak výrobce, tak zákazníky – je pro nás důležité, abychom dělali udržitelný a smysluplný byznys.
Ohodnoťte v anketě Channeltrends Awards 2024 výrobce a distributory!
MV: Jde i o hledání efektivity. Když se to vezme, distribuční byznys není raketová věda; existuje poměrně málo faktorů, které ovlivňují to, zda budete, či nebudete profitabilní. Tím, že těch faktorů je málo, musí být každý z nich vyladěný do maxima. Některé faktory neovlivníme – to je například cena bankovních peněz.
Logistika a cena lidské práce jsou ale faktory, jež ovlivnit dokážeme. Naším cílem je tedy mít logistiku vyladěnou na nejlepší možnou variantu, aby stoprocentně plnila službu zákazníkům, ale zároveň aby pro nás byla finančně efektivní a v neposlední řadě i inovativní. Nezdá se to, ale logistika není jen o vození balíků, ale je to rychle se proměňující organismus.
Co se týče lidské práce, chceme se vydat jak cestou zvyšování kvalifikací, tak cestou digitalizace procesů, tak aby lidská práce byla maximálně efektivní.
Jako broadliner máte obrovský sklad, který jen těsně nezasáhly loňské zářijové povodně. Jaké s ním máte další plány?
ŠCh: O eDéčku se dlouhodobě říká, že máme kvalitní logistiku, ale rozhodně máme ještě řadu oblastí, kde efektivitu v logistice můžeme vylepšit. Víme, co můžeme zefektivnit nebo kde služba může být ještě kvalitnější. Z našeho úhlu pohledu je logistika klíčem k efektivní distribuci a bude rozhodujícím elementem v tom, kdo bude preferovaným distribučním partnerem jak ze strany výrobce, tak ze strany zákazníků.
Připravujeme velkou investici v řádu desítek milionů korun do celého logistického systému. WMS systém nevnímáme jen jako počítačový software, ale jako velké mentální cvičení toho, kde logistiku chceme vidět za tři až pět let. Vize nových procesů a aktivit v oblasti logistiky konzultujeme s vendory i s vybranými zákazníky, abychom společně dokázali být na špičce nejen ve skladování, ale i v zasílatelství.
K tomuto projektu jsme si přizvali externího partnera, jenž má zkušenosti s nasazováním a vylaďováním logistiky pro velké hráče v rámci střední Evropy. Tyto kroky by měly eDéčko ukázat jako efektivního a inovativního distributora.
Můžeme se těšit na plně automatizované roboty?
MV: Efektivní logistika nutně neznamená, že ve skladu budou automatické zakladače a roboti. Ano, možná ze studie vyplyne, že je třeba sklad kompletně robotizovat. Ale je možné, že vzhledem k jeho uspořádání a geografické poloze se třeba uchýlíme jen k přestavění dopravníkových pásů. Vím, že si řada lidí představuje, že v modernizovaném skladu budou lítat drony a automatické zakladače a celé to bude řídit jeden člověk z budky. My se ale chceme řídit tím, co z logistické studie vyjde jako nejefektivnější. Je pro nás důležitější, aby řešení bylo efektivní, nikoli efektní.
ŠCh: Počítáme s tím, že nebudeme mít všechny zóny skladů nastavené na drony a robotické vozíky. V praxi totiž záleží na charakteru zboží – pokud budu vyskladňovat mobil, samozřejmě můžu použít plnou automatizaci. Ale pokud budu vyskladňovat 85palcovou obrazovku, která váží padesát kilo, je na specifické paletě a vyžaduje speciální péči, potřebuju jiný charakter práce. Stručně řečeno, některé části skladu mohou být hi-tech a v jiné se budou stále pohybovat chlapíci v montérkách.
Další věc, která v byznysu balancuje na hranici toho, co je efektivní a co je efektní, je vytěžování dat. Jak k němu přistupujete?
ŠCh: Když to řeknu humorně marketingově, práce s daty je sexy a hodně se o ní mluví. V digitálním marketingu a zákaznické péči řadu nástrojů pro vytěžování dat používáme. Nicméně standardní distribuční byznys obvykle pracuje s historickými daty, což pro nás není dostačující. I proto jsme v rámci obměny managementu vytvořili roli technologického ředitele, na niž se přesunul Petr Slouka. Z mého pohledu jde o člověka s jedním z nejlepších analytických mozků v tuzemské distribuci. Kolem Petra se buduje nejen oddělení technologií, ale i datové oddělení pro celou technologickou skupinu eD group.
V práci s daty jsme sice poměrně daleko, ale rozhodně v ní máme mezery. Nestačí nám vědět, co se stalo, ale chceme vidět, co se děje. A v ideálním případě chceme být schopní na základě datových kostek a informací vytvářet velmi přesné predikce o chování trhu – jestli se bude nejvíce prodávat zelený, žlutý, nebo modrý notebook – a podle toho dělat nákupní rozhodnutí a připravovat marketingové kampaně.
Šimone, nechybí ti ten marketing?
ŠCh: Já ho tak docela neopustil (usmívá se). Marketingová komunikace je mi stále blízká a pohlížím na ni minimálně z manažerské roviny. Obecně mám ale radost, že v tuto chvíli mám možnost posunout eDéčko do energické fregaty, postavit se na start nových projektů s jasně definovanými cíli a přínosy. Jsem v pozici, kdy mám možnost věci měnit nebo posouvat dál, což je něco, co mě bavilo i na marketingu.

eD system je v našich končinách poměrně unikát v tom, že má českého vlastníka. Co to pro vás znamená?
ŠCh: Ano, v Česku už je to v takovéto míře unikát a poté, co SWS koupilo švýcarské Also, se z nás stal jediný broadliner na trhu s českým vlastníkem. Nese to s sebou pozitiva i negativa. Negativní úhel pohledu je v tom, že nejsme součástí mezinárodní sítě a některé distribuční kontakty nemáme automaticky, což je určitá obchodní nevýhoda.
Výhoda je, že máme jednoho jasně deklarovaného majitele, jenž je součástí společnosti. Pokud například chceme udělat změnu, pustit se do inovace nebo spustit projekt, kterému věříme, nemusíme dělat korporátní prezentaci a prezentovat ji přes tři nebo čtyři úrovně managementu. Rozhodovací a implementační procesy v rámci skupiny jsou i díky ploché rozhodovací struktuře velmi přímočaré.
Čí posvěcení v rámci skupiny potřebujete?
ŠCh: My jako management máme plnou kompetenci k řízení eD systemu. Pro speciální projekty ve strategické nebo inovativní rovině, které neovlivňují jen nás, ale procházejí přes různé firmy v rámci technologické skupiny, je naší kontaktní osobou Robert Mazouch, provozní ředitel celé technologické skupiny eD group.
V praxi to znamená, že ve chvíli, kdy dostaneme od Roberta zelenou – v případě opravdu velkých inovací konzultujeme i s Hynkem Tylem – můžeme se pustit do realizace, která má často i synergický přesah do dalších společností ve skupině.
Máte nějaký příklad takové synergické spolupráce?
ŠCh: Můžeme zůstat rovnou u logistiky. Do skupiny eD group spadá společnost E LINKX, jež se specializuje na vývoj komplexních softwarových řešení a dlouhodobě nám zajišťuje IT podporu. Systém logistiky je ale natolik složitý, že ho konzultujeme právě s E LINKX a díky nim i s externími poradci. Synergický efekt využíváme i u dalších projektů, se kterými jsme ještě nešli na veřejnost, aby nám po nich neskočila konkurence (usmívá se).
Nebo například když vidíme rozvojovou vertikálu, tak ji jako objemový distributor konzultujeme s naším VAD partnerem DNS. Zjišťujeme, zda sdílí náš pohled, jestli obchod rozvíjet samostatně, nebo využijeme tým DNS. Zkrátka nastává sdílení know-how, kontaktů, energie a koneckonců i sdílení úspěchů.
Sdílení vnímám i směrem navenek, například na sociálních sítích. Je to souhra okolností, nebo je vaším cílem ke značce eD přidávat i lidské tváře?
ŠCh: Ano, i to je jeden z našich cílů. Historicky jsme dokázali dělat spoustu kvalitních věcí, jen jsme to třeba nedávali tolik na odiv. Je důležité najít správnou rovnováhu – dělat něco správně, ale zároveň o tom dát vědět trhu. Zároveň jsem ohromně rád, že za rok a půl, kdy se věnujeme brand ambasadoringu, se posunula vizibilita kolegů nejen z eD systemu, ale i z celé technologické skupiny. Máme spoustu kvalitních ambasadorů, kteří skutečně vytvářejí příběh, a co víc – nejde o žádný ghostwriting, ale autentické lidské nadšení do projektů a práce, kterou dělají.
Z mého pohledu byznys není o tom, že firma spolupracuje a nakupuje s firmou, ale člověk spolupracuje a nakupuje s člověkem. Klíčové kompetence v dnešní době jsou vztahovost, schopnost rozvíjet, podporovat, hledat zdroje a mít odvahu pouštět se do inovací. Jsem rád, že rozvoj firemní kultury je vidět nejen ven, tedy směrem do trhu k zákazníkům a obchodním partnerům, ale i dovnitř k našim kolegům v eDéčku.
Na závěr – co od vás trh i lidé mohou čekat?
ŠCh: Určitě přinášíme vlnu energie a zájmu o to, čemu se věnujeme, spolu se zájmem budovat nové kontakty i prohlubovat ty dosavadní. Naší silnou devizou je i péče o zákazníky a dodržování dohod – a to jak směrem k zákazníkům a výrobcům, tak i směrem k našim kolegům v eDéčku. Zároveň se nebojíme inovovat a zkoušet úplně nové věci, i když počítáme s tím, že ne všechny nápady budou mít stoprocentní úspěch. Taková je zkrátka realita, ale ani to nás neodradí. Řekl bych, že máme skoro až buldočí odvahu a sveřepost dotahovat projekty a podávat výsledky. A myslím, že to trh i lidé brzy ucítí.
Zdroj: Channeltrends
Channeltrends (dříve ChannelWorld), který je určený pro prodejce, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanálu IT a CE, si můžete objednat i jako klasický časopis. V tištěném speciálu vydávaném čtvrtletně najdete články, rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy partnerských programů a řadu dalších informací pro resellery, VAR a další profesionály působící v oblasti prodejního kanálu a distribuce.
Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.