UniCredit Bank: Pětina Čechů se v posledních třech letech stala obětí kyberútoků

9. 12. 2024
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: Depositphotos
Množství kyberútoků se každým rokem zvyšuje a s tím roste také částka, kterou se podaří kyberútočníkům ukrást

Pětina Čechů v posledních třech letech zaznamenala pokus o kyberútok na svou osobu, ukázal nejnovější průzkum UniCredit Bank. Škoda, kterou kyberútočníci napáchají, se neustále zvyšuje spolu s tím, že kyberútoky jsou čím dál častější.

Loni celková škoda na klientech všech bank přesáhla miliardu korun a přesáhne ji i letos, uvádí Česká bankovní asociace. Nepovedené pokusy o útok navíc lidé často nehlásí, čímž podle odborníků ztěžují prevenci.

Počet kyberútoků roste a s tím roste také částka, kterou se podaří kyberútočníkům ukrást. Podle průzkumu se v posledních třech letech setkala pětina (20,7 %) Čechů s pokusem o kybernetický útok.

Autor: UniCredit Bank

Častěji pokus zaznamenali mladší respondenti ve věku 18 až 35 let. Dalších 18,2 % lidí si nebylo jistých, zda útok na svou osobu zaznamenalo, a zbývajících 61,1 % respondentů se v posledních třech letech s kyberútokem nestřetla.

První krok: odhalit. Druhý krok: nahlásit

Nejčastějšími formami útoků byly phishing (krádež osobních údajů, většinou skrze podvodný e-mail) a smishing (krádež skrze SMS nebo chatovací služby jako je o WhatsApp, Messenger anebo Telegram).

Ačkoliv velká část lidí už umí správně na podvodné taktiky reagovat, např. tedy zavěsí podezřelý telefonát nebo smaže podezřelé SMS či zprávy v chatu, málokdo udělá druhý krok – pokus o podvod nahlásit.

Autor: UniCredit Bank

Podle dat České bankovní asociace (ČBA) třetina lidí, kteří zažili hackerský útok nebo pokus o něj, informovala své blízké a/nebo svou banku (33 %, respektive 32 %). Nicméně čtvrtina respondentů situaci dále nijak neřešila.

Pokus o útok se nevyhne nikomu

Analytici UniCredit Bank kromě toho, zda se respondent s útokem setkal, zjišťoval také to, jak útok na danou osobu dopadl. Většina respondentů (76,9 %), která útok zaznamenala, ho úspěšně rozpoznala jako pokus o krádež a nenechala se napálit.

Zbývajících 23 % respondentů bylo okradeno, nejčastěji přišli o peníze. Druhým nejčastějším důsledkem bylo odcizení platebních údajů, avšak bez ztráty peněz.

Autor: UniCredit Bank

V průzkumu se ukázalo, že oběti se lišily věkem, vzděláním, místem bydliště i pohlavím a útoky je zastihly všechny bez rozdílu – ať už šlo o osmnáctiletého muže z Prahy nebo ženu ve věku 65 let z Jihočeského kraje,“ konstatuje Petr Plocek,tiskový mluvčí UniCredit Bank.

Mezi oběťmi kyberútoku se našli lidé jak se základním vzděláním, tak magisterským vzděláním. Cílem tedy může být opravdu kdokoliv a nedá se spolehnout na to, že zrovna vy útočníka zajímat nebudete,“ upozorňuje.

Zdroj: UniCredit Bank

Čtěte dále

Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu