ABSL: Kanceláře nejsou plné, firmy se přizpůsobují nové době

25. 10. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © Boggy - Fotolia.com
Firmy řeší zájem o práci z domova i rostoucí ceny nájmů a energií.

Společnost ABSL na základě dat společnosti Colliers uvádí, že ačkoli celosvětové průzkumy v letech 2021 i 2022 deklarovaly zájem zaměstnanců vrátit se zpět do kanceláří na 2–3 dny v týdnu, skutečnost je jiná.

Reálná obsazenost se podle Colliers v polovině roku 2022 pohybovala jen na 35 %, tedy 15 procentních bodů pod očekávanou úrovní. Firmy proto začínají přemýšlet o nových strategiích pracovního prostředí, které často zahrnují i redukci kancelářských ploch.

Jiná situace dle ABSL vládne v oboru podnikových služeb, kde kvůli silnému růstu počtu zaměstnanců firmy předcovidovou výměru kanceláří zachovávají a často ji dokonce rozšiřují. Kanceláře pak přizpůsobují potřebám nových způsobů práce.

Podnikové služby řeší rozšiřování

ABSL upozorňuje na to, že zejména největší firmy s vyššími stovkami pracovních míst často sází na zájem lidí pracovat z domova a kancelářské prostory redukují, obvykle o 20–30 %. V potaz přitom neberou jen přetrvávající zájem o home office, ale i rostoucí ceny nájmů a energií.

Týká se to i společností, které mají smluvně zafixované ceny energií na dobu 1–2 let, protože právě takový časový horizont je podle realitních odborníků na realizaci případných změn potřeba.

Výjimku tvoří firmy z oboru podnikových služeb. Ani zde sice zájem o práci z domova neslábne, firmy ale podle ABSL neustále rostou co do počtu zaměstnanců. I proto o redukci kancelářských ploch ve valné většině případů neuvažují, naopak, pětina center chce dle průzkumu své kanceláře dokonce rozšiřovat.

Téměř dvě třetiny zaměstnanců center podnikových, IT a zákaznických služeb dochází na pracoviště na 1–3 dny v týdnu, 9 % je přítomno 4–5 dní a 29 % pracuje plně z domova,“ odhaluje výsledky nejnovějšího průzkumu oborové asociace ABSL její ředitel Jonathan Appleton.

Teplo jako motivace návratu do kanceláře

ABSL dodává, že hojně diskutované téma je v současnosti i vytápění kanceláří. Firmy však mají vesměs jasno – pokud nenabídnou zaměstnancům vyhřáté prostory, jejich kanceláře se v zimě vylidní, nikdo nebude chtít sedět v chladu.

Navíc, když se v zájmu snižování spotřeby energií sníží teplota o 2 stupně, úspory nákladů firem budou podle odborníků zanedbatelné a energie to v konečném důsledku neušetří.

Channeltrends letní speciál

Když se chladné kanceláře vylidní, budou muset přes den topit desítky tisíc domácností, které by jinak mohly mít topení ztlumené. Když tedy zaměstnavatel poskytne teplo, může tím motivovat lidi k návratu do kanceláře a v rámci celé republiky se energie uspoří,“ říká na závěr Jana Vlková z Colliers.

Zdroj: ABSL

Čtěte dále

Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků
Canalys: Mobilita v pohybu, dodávky tabletů i chromebooků rostou
Canalys: Mobilita v pohybu, dodávky tabletů i chromebooků rostou
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen
Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen