Acomware: Mezi českými zákazníky narůstá význam multichannelu a ROPO efektu

18. 9. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © vilisov - Fotolia.com
Nedávný výzkum konzultační společnosti Acomware realizovaný ve spolupráci s agenturou Ipsos odhalil negativní vliv reklamace, byť korektně vyřízené, na věrnost zákazníka danému e-shopu. Především však potvrdil, jak velkou roli v dnešní době hrají ROPO efekt a multichannel.

Téměř dvě třetiny Čechů mají zkušenost s reklamací zboží, které si objednali na internetu. Pokud během vracení narazí na problém, polovina si příště vybere jiný e-shop. Takový je jeden ze závěrů nedávného výzkumu společnosti Acomware a agentury Ipsos.

Osobní zkušenost s reklamací či vrácením zboží mělo 65 % respondentů a u zhruba 40 % reklamací měli výhrady k postupu prodejce. Acomware varuje, že i když proces reklamace proběhne korektně, zhruba 30 % zákazníků přesto příště raději nakoupí jinde.

Ještě horší je situace v případě, kdy zákazník není spokojen s přístupem prodejce nebo mu nejsou proplaceny všechny náklady, například poštovné. V takovém případě si příště vybere jiný obchod až polovina respondentů.

Význam ROPO efektu roste 

Výzkum dále ukázal, že ačkoliv některé druhy zboží respondenti raději nakupují v e-hopech a jiné naopak v kamenných prodejnách, postupně narůstá počet těch, kteří pro nákupy využívají oba kanály v podobném poměru – takových zákazníků je již 33 %.

Mění se také způsob, jakým čeští spotřebitelé nakupují. Už 21 % nákupů proběhne přes chytrý telefon, zatímco před dvěma lety to bylo pouze 11 %. U mladších respondentů do 34 let tvoří nákupy přes mobil dokonce třetinu z celkového počtu.

Výzkum dále podtrhuje význam tzv. ROPO efektu, kdy lidé vyhledávají informace na internetu, než vyrazí na nákup do kamenného obchodu, ale i jeho přesného opaku, kdy se napřed vydají obhlédnout zboží do prodejny a následně nakupují on-line.

Multichannel už je důležitý pro pětinu nakupujících

Každý druhý člověk hledá informace nejdříve na internetu, než se vydá nakoupit do prodejny. Před nákupem v e-shopu se alespoň někdy vydá do kamenné prodejny 71 % budoucích zákazníků,“ uvedl Jan Penkala z Acomwaru.

Acomware poukazuje na přímou souvislost mezi výše uvedeným a zjištěním, že téměř třem čtvrtinám respondentů nevyhovuje, pokud e-shop nemá vlastní výdejní místo. U kamenných prodejců zase 60 % účastníkům průzkumu vadí absence internetového obchodu.

Pro 20 % respondentů už je spojení internetového a kamenného prodeje dokonce prioritu, což podle průzkumu potvrzuje rostoucí význam vícekanálového nakupování. Co se týče snahy o retenci, respondenty zajímají téměr výhradně pouze finanční odměny.

Cyber25

Průzkum provedla agentura Ipsos v srpnu 2018 na vzorku 808 online respondentů ve věku 15 a více let.

Zdroj: Acomware

Čtěte dále

AI transformace: Připravte svůj byznys na revoluci s umělou inteligencí
AI transformace: Připravte svůj byznys na revoluci s umělou inteligencí
Bezpečnost bez filtrů: V říjnu míří do Prahy konference, která ukáže, jak čelit kyberhrozbám
Bezpečnost bez filtrů: V říjnu míří do Prahy konference, která ukáže, jak čelit kyberhrozbám
Evropa zavádí revoluční pravidla pro data. Začíná platit Data Act
Evropa zavádí revoluční pravidla pro data. Začíná platit Data Act
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Nominujte své oblíbené výrobce do Channeltrends Awards!
Nominujte své oblíbené výrobce do Channeltrends Awards!
Peter Majdak a Veronika Závodná posilují obchodní tým TP-Linku
Peter Majdak a Veronika Závodná posilují obchodní tým TP-Linku