Společnost Ataccama vydapa zprávu Data Trust Report 2025, z níž vyplynulo, že řada firem investovala do platforem s umělou inteligencí v domnění, že jejich data jsou na inovace připravena. Realita je však jiná – až 41 % organizací přiznává, že má problém s udržením konzistentní kvality dat.
Často za to mohou zastaralé systémy, které nezvládají zpracovávat rostoucí objemy dat v reálném čase. Přestože 68 % datových ředitelů (CDO) označuje kvalitu dat za svou nejvyšší prioritu, mnoho organizací stále přehlíží klíčový krok – zajistit důvěryhodnost dat, na kterých lze stavět skutečně efektivní AI řešení.
ChannelWorld, nejlepší channel portál v České republice podle analytické společnosti Canalys, po šestnácti letech existence mění název na Channeltrends.
Není proto překvapivé, že podle reportu hlásí výrazný pokrok v adopci AI jen 33 % organizací. „K plnému využití potenciálu AI nestačí pouze obrovské objemy dat, ale také jejich důvěryhodnost. Firmy se sice snaží naplno využít datové zdroje, nicméně často narážejí na problémy spojené s nekonzistentní a nedostatečnou kvalitou dat,“ říká CEO společnosti Ataccama Mike McKee.
Datový balast….
Efektivita AI modelů se podle Mikea Mckee přímo odvíjí od kvality dat, na která se spoléhají, a tak bez důvěryhodných dat organizace čelí riziku zpomaleného růstu a nízké návratnosti investic. Nedostatečná data vedou k nepřesným analýzám, zpomalují firemní provoz, způsobují plýtvání cennými zdroji a zvyšují regulační rizika.
Přitom až 41 % organizací ve dotazování společnosti Ataccama přiznala potíže s udržováním konzistentní kvality dat napříč celou firmou. To podle studie vede k rozhodování pouze na základě intuice a nepodložených odhadů.
Jednou z příčin špatné kvality dat je podle studie absence jednotných standardů. Bez jasně definovaných pravidel pro formáty, definice a validaci dat je pro datové ředitele obtížné nastavit centralizovaný systém řízení. Výsledkem jsou pak roztříštěné datové systémy, které mezi sebou špatně komunikují (nebo vůbec).
Nové články do mailu

Chcete mít každý týden přehled o informacích pro resellery, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanále IT a CE? Objednejte si náš mailový servis. Objednat si lze i newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze serverů vydavatelství Internet Info.
To vede k nekonzistenci dat, omezenému přístupu k informacím, rozdílné kvalitě mezi odděleními i k technologickým neslučitelnostem, které komplikují integraci a správné využití dat v AI modelech. Až 34 % organizací čelí zpožděním při zpracování dat právě kvůli těmto překážkám.
… a co s ním?
Řešením je podle společnosti Ataccama sjednocení datových ekosystémů a průběžná kontrola kvality dat, a to jak během přenosu, tak v uloženém stavu. Organizace by se přitom měly na stav dat zaměřit už na samém počátku datového procesu, tedy v okamžiku, kdy se data poprvé generují, shromažďují a ukládají.
Firmy podle expertů musejí koordinovat své úsilí při identifikaci správných dat, ať už jsou strukturovaná, či nestrukturovaná, uložená lokálně, nebo v cloudu. Tzv. datové linie pak umožňují mapovat pohyb dat mezi systémy, zvyšovat jejich transparentnost a rychle identifikovat problémy.
Ačkoli 51 % organizací považuje kvalitu dat za prioritu pro rok 2025, často narážejí na složitost správy dat a vysoké náklady. Investice do kvalitních dat se však dlouhodobě vyplácí. Podle průzkumu Hanover Research umožňují kvalitní data 77 % organizací zvýšit provozní efektivitu, 58 % zlepšit zákaznickou zkušenost a 56 % získat konkurenční výhodu.
„Kvalita dat neznamená jen opravovat chyby, ale i budovat důvěru. S rostoucí automatizací procesů a poskytováním okamžitých vhledů pomocí AI umožňují spolehlivá a využitelná data firmám rozhodovat se s jistotou, snižovat náklady a minimalizovat rizika. Kvalitní data už nejsou volitelnou možností – jsou nezbytnost,“ zdůrazňuje Akhil Lalwani, bývalý chief data officer ve společnosti Convex Insurance.
Channeltrends (dříve ChannelWorld), který je určený pro prodejce, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanálu IT a CE, si můžete objednat i jako klasický časopis. V tištěném speciálu vydávaném čtvrtletně najdete články, rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy partnerských programů a řadu dalších informací pro resellery, VAR a další profesionály působící v oblasti prodejního kanálu a distribuce.
Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.
Zdroj: Ataccama