Společnost Canalys (součást skupiny Omdia) ve své aktuální zprávě o stavu trhu chytrých telefonů informuje, že globální dodávky v druhém čtvrtletí 2025 stagnovaly. Celosvětově se dodalo 288,9 milionů smartphonů, což značí, že trh škrtí mírná poptávka spotřebitelů.
Největším vendorem byl opět Samsung, jenž si meziročně polepšil o 7 % na 57,5 milionu kusů. Jeho výkon do značné míry poháněla řada Galaxy A zaměřená na masový trh. Na druhém místě skončil Apple, přičemž dodávky iPhone klesly o 2 % na 44,8 milionů kusů. Výrobce se potýká zejména s tvrdou konkurencí v Číně a korekci zásob na v USA.
Xiaomi si udrželo třetí místo s 42,4 miliony kusů, zejména díky silnému růstu v Latinské Americe a Africe. Na čtvrtém místě se umístilo Vivo s 2% růstem a 26,4 miliony, jemuž se daří hlavně v Indii, zatímco Transsion uzavřel velkou pětku s meziročním poklesem o 3 % na 24,6 milionů kusů.
Pozoruhodné čtvrtletí mimo top pětku měla značka Nothing, která meziročně posílila o 177 % a poprvé překročila metu 1,0 milionu kusů za čtvrtletí. Cestu Nothing k tomu, aby se stal nejrychleji rostoucím prodejcem na světě, pohánějí především úspěšné investice v Indii.
Klíčový růst Samsungu
„Druhé čtvrtletí bylo pro Samsung klíčovým bodem obratu,“ komentuje Aaron West z Canalysu. „Jde o první kvartál od posledních tří měsíců roku 2021, kdy vendor zaznamenal nejvyšší růst mezi nejsilnější pětkou.“
West výsledek přisuzuje tomu, že Samsung svou strategii přeorientoval na „smart volume“ s cílem ziskově rozšířit svou masovou řadu Galaxy A a zároveň dál podporovat růst prémiových modelů. Klíčovými hnacími silami ve sledovaném období byly zejména základní řady A0× a A1×, podpořené nově představeným modelem Galaxy A06 5G, který pomohl Samsungu získat pozici na rozvíjejících se trzích.
„Výkon Samsungu ve druhém čtvrtletí navíc podpořilo preemptivní naskladnění zásob do USA v souvislosti s obavami z celních sazeb, díky čemuž se její dodávky do Spojených států meziročně zvýšily o pozoruhodných 38 %,“ doplňuje West.
Živo v sousedních regionech
„Zatímco většina prodejců si ve druhém čtvrtletí udržela stabilní celkové výsledky, jejich úspěch často závisel na silné dynamice v konkrétních regionech, která vyvažovala slabší poptávku jinde,“ uvádí Manish Pravinkumar z Canalysu.
„Motory růstu jsou aktuálně Blízký východ a Afrika,“ všímá si analytik. „Oba regiony zaznamenaly ve druhém čtvrtletí 2025 robustní pokrok.“ Napříč Afrikou se zrychluje digitální adopce prostřednictvím strategických vládních politik, zvýšené konkurence mezi prodejci a jasného přechodu od klasických telefonů ke smartphonům.
Na Blízkém východě mezitím stoupá poptávka po prémiových zařízeních díky čím dál populárnější možnosti financování „Kup teď, zaplať později,“. Trh pohání i koordinovaná snaha prodejců a maloobchodníků uvolnit sklady před druhou polovinou roku, kdy bude uvedena řada nových produktů.
Opatrné našlapování
„Vzhledem k stagnujícímu výhledu na celý rok prodejci upřednostňují ziskovost s krátkodobými taktickými zisky a dlouhodobými strategickými investicemi,“ konstatuje Sheng Win Chow z Canalysu
Všichni klíčoví hráči podle analytika prioritizují přísnou kontrolu nákladů a optimalizované plánování podnikových zdrojů. „Ambice z minulosti jsou sice vysoké, ale musejí se přizpůsobit realitě roku 2025,“ poznamenává Win Chow.
Mnoho dodavatelů sází na hektickou sezónu uvedení nových produktů na trh ve třetím čtvrtletí a zaměřuje se na témata jako umělá inteligence, skládací zařízení a tenký design, aby oživili poptávku před vánoční nákupní sezónou na konci roku.
„Dodavatelé však musí zůstat opatrní v přístupu k trhu, protože spotřebitelská důvěra se pohybuje nízko,“ upozorňuje analytik. „Negativně se projeví také korekce trhu směrem dolů po nárůstu zásob v USA a slábnoucí účinek čínského dotačního programu. Pro výrobce bude zásadní úzce spolupracovat se svými obchodními partnery, aby našli příležitosti a vyrovnali úroveň zásob, což bude klíčové pro zamezení chyb, které by mohly ohrozit ambice pro rok 2026.“
Tabulka – Výsledky trhu chytrých telefonů v 2Q25 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q25 |
Podíl 2Q25 |
Prodej 2Q24 |
Podíl 2Q24 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
57,5 |
20 % |
53,5 |
19 % |
7 % |
2. Apple |
44,8 |
16 % |
45,6 |
16 % |
–2 % |
3. Xiaomi |
42,4 |
15 % |
42,3 |
15 % |
0 % |
4. Vivo |
26,4 |
9 % |
25,9 |
9 % |
2 % |
5. Transsion |
24,6 |
9 % |
25,5 |
9 % |
–3 % |
ostatní |
93,3 |
32 % |
96,2 |
33 % |
-3 % |
Celkem |
288,9 |
100 % |
288,9 |
100 % |
0 % |
Zdroj: Canalys