Společnost Canalys ve své aktuální analýze informuje, že celosvětový trh tabletů na sklonku roku meziročně posílil o 5,6 % na 39,9 milionu kusů. Završil tak úspěšný tabletový rok, jelikož dodávky za celý rok 2024 vyrostly o 9,2 % na 147,6 milionu kusů.
„S tím, jak se trh s PC obrací ke komerčnímu refreshi, ruku v ruce přichází i oživená poptávka po tabletech,“ komentuje Himani Mukkaová z Canalysu. „Náš nedávný mezi obchodními partnery ukázal, že 52 % těch, kteří prodávají komerční tablety, očekává, že jejich dodávky letos vyrostou, 32 % očekává podobný výkon a jen 16 % předpovídá pokles.“
Graf – Vývoj trhu tabletů 2016–2024
Spotřebitelské tablety mají podle analytiků trochu jinou trajektorii a poptávka po nich zůstává relativně slabá. „Dokonce i v Číně, kde vládní dotace výrazně podpořily prodej elektroniky, zaznamenaly dodávky tabletů ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 pouze jednociferný růst,“ podotýká Mukkaová.
Přesto budou v některých geografiích existovat růstové ostrůvky. „Dotační program se však má prodloužit až do roku 2025,“ upřesňuje analytička. „V Japonsku zase prodej tabletů podporují nejrůznější vládní iniciativy jako například další vlna projektu GIGA zaměřeného na vzdělávání.“
Čínská expanze do všech směrů
Z hlediska výrobců si analytici Canalysu povšimli, že čínské značky rozšiřují svoji stopu na domácím trhu i mimo něj. „Honor se snaží posílit své postavení v Indonésii, Xiaomi využívá rostoucí domácí popularity a v rámci agresivní strategie expanze si klade za cíl otevřít v Číně dvacet tisíc maloobchodních prodejen,“ vyjmenovává Kieren Jessop z Canalysu.
„Apple nedávno potvrdila svůj závazek vůči Indii – v příštím roce plánuje otevřít nové prodejny, aby posílila svou pozici v regionu. Všechny tyto faktory ukazují, že letos budou pro tablety dobré podmínky. Rizikem, které by mohlo snížit poptávku zejména po špičkových modelech, ovšem zůstávají americká cla,“ dodává Jessop.
Canalys poukazuje na to, že v roce 2024 si velmi dobře vedli již zmiňovaní čínští výrobci. Xiaomi vykázalo impozantní 73% růst, čímž přeskočilo Amazon a zajistilo si páté místo v žebříčku. Působivě si vedlo i Huawei, jež zaznamenalo 29% nárůst dodávek a patří mu bronzová příčka.
Na čtvrtém místě se umístilo Lenovo, které dodalo 10 milionů tabletů a dosáhlo 12% meziročního růstu. Apple díky 14% růstu v posledním kvartálu upevnil svou vedoucí pozici. Druhé místo obsadil Samsung, jenž meziročně vyrostl o 3,9 % na 7,1 milionu kusů.
Tabulka 1 – Vývoj trhu tabletů v 4Q24 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q24 |
Podíl 4Q24 |
Prodej 4Q23 |
Podíl 4Q23 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
16,863 |
42,3 % |
14,821 |
39,2 % |
13,8 % |
2. Samsung |
7,096 |
17,8 % |
6,829 |
18,1 % |
3,9 % |
3. Lenovo |
2,832 |
7,1 % |
2,682 |
7,1 % |
5,6 % |
4. Huawei |
2,639 |
6,6 % |
2,815 |
7,5 % |
–6,3 % |
5. Xiaomi |
2,542 |
6,4 % |
1,679 |
4,4 % |
51,4 % |
ostatní |
7,896 |
19,8 % |
8,943 |
23,7 % |
–11,7 % |
Celkem |
39,867 |
100,0 % |
37,770 |
100,0 % |
5,6 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 2 – Vývoj trhu tabletů v 2024 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2024 |
Podíl 2024 |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
56,919 |
38,6 % |
54,058 |
40,0 % |
5,3 % |
2. Samsung |
27,791 |
18,8 % |
25,687 |
19,0 % |
8,2 % |
3. Huawei |
10,742 |
7,3 % |
8,308 |
6,1 % |
29,3 % |
4. Lenovo |
10,426 |
7,1 % |
9,310 |
6,9 % |
12,0 % |
5. Xiaomi |
9,218 |
6,2 % |
5,325 |
3,9 % |
73,1 % |
ostatní |
32,531 |
22,0 % |
32,557 |
24,1 % |
–0,1 % |
Celkem |
147,626 |
100,0 % |
135,245 |
100,0 % |
9,2 % |
Zdroj: Canalys