Češi se kybernetických útoků sice bojí, ale pro efektivní ochranu často nedělají ani minimum, uvádí společnost EY. Jak vyplývá z nového průzkumu, který vznikl ve spolupráci EY a společnosti NMS Market Research, uvědomují si, že je kyberbezpečnost důležitá, přesto ji často zanedbávají.
Šetření zároveň odhalilo nízkou míru osobní odpovědnosti – jen pětina dotázaných se domnívá, že za svou bezpečnost odpovídají pouze oni sami. Podle Jana Picha z EY tak vzniká tzv. paradox kyberbezpečnosti, kdy strach z útoků nevede k akci, ale naopak k pasivitě.
Aktivní téma, pasivní postoj
Kybernetická bezpečnost patří dle zjištění průzkumu mezi důležitá témata pro 90 % Čechů. V tomto ohledu je problematika považována za víceméně stálou a konzistentní součást každodenního života. Nepřekvapivě toto téma získává větší důležitost u mladších generací a nejmenší zájem o něj projevuje generace šedesátníků (tzv. baby boomers) – i tak jde ale o vysokých 84 %.
Šetření nicméně v české společnosti odhalilo tzv. paradox kyberbezpečnosti: Strach ano, činy ne. „Jde o situaci, kdy si lidé uvědomují, že je kyberbezpečnost důležitá, a obava z hrozeb je velmi vysoká, ale zároveň ochranu podceňují,“ vysvětluje Jan Pich, cyber security senior manager v oddělení Technology Consultingu v EY Česká republika.
Osobní odpovědnost? Moc ne
Výsledky průzkumu naznačují, že Češi nevnímají zajišťování kybernetické bezpečnosti jako svou vlastní odpovědnost – podle 81 % dotázaných jde o povinnost veřejných institucí, poskytovatelů online služeb nebo bankovních a pojišťovacích institucí.
Jen 19 % respondentů zastává názor, že za vlastní bezpečnost na tomto poli odpovídá pouze uživatel sám. Tato zjištění alespoň zčásti vysvětlují jev zmíněný výše – veřejnost je málo aktivní, protože očekává, že v případě kybernetického útoku vyřeší tento problém někdo jiný.
„Skutečnost, že lidé spoléhají na ochranu zvenčí, představuje velkou výzvu. Znamená to, že tradiční vzdělávací a komunikační přístupy, zaměřené primárně na informování, nemusí stačit. Potřebujeme komunikaci, která lidi skutečně aktivizuje a motivuje k převzetí odpovědnosti,“ zdůrazňuje Jan Pich.
Banky jako etalon důvěryhodnosti
Z šetření vyplývá, že Češi mají v tomto směru největší důvěru v bankovní instituce, které jsou dle průzkumu hodnoceny jako nejdůvěryhodnější instituce v osvětové činnosti na poli kyberbezpečnosti. Na informace od nich spoléhá přes polovina dotázaných a i systémy internetového bankovnictví jsou ve většině případů hodnoceny jako bezpečné (83 %).
Jen 10 % dotázaných respondentů vyjádřilo přesvědčení, že má v oblasti kybernetické bezpečnosti k dispozici dostatek informací. Tento pocit jistoty se přitom napříč generacemi liší. Podle očekávání vykazují vyšší míru sebedůvěry mladší lidé, kteří se v digitálním světě pohybují intenzivněji.
Informačně-generační předěl
Například pětina respondentů z tzv. generace Z (18 až 28 let) se cítí dobře informována, zatímco u seniorů nad 60 let jsou to jen 4 %. Tato čísla naznačují, že česká populace vykazuje v oblasti digitální gramotnosti velmi nízkou míru sebedůvěry, ale také poměrně výraznou poptávku po srozumitelných a praktických návodech (85 %).
„Banky si díky svým investicím a konzistentní komunikaci vybudovaly pozici důvěryhodného hráče v edukaci o kyberbezpečnosti, což je pozitivní zjištění,“ konstatuje Jan Pich.
„Nicméně nízká sebedůvěra Čechů ohledně jejich informovanosti – pouhých 10 % si je jisto – a současně masivní poptávka po praktickém vedení (85 %) ukazují, že spoléhat se pouze na finanční sektor nestačí. Je zřejmé, že v českém prostředí chybí širší a koordinovanější přístup k této problematice.“
„Potřebujeme více viditelných a důvěryhodných subjektů, které by systematicky pokrývaly osvětu i mimo finanční služby a pomohly tak celé společnosti lépe čelit digitálním výzvám,“ uzavírá Jan Pich z EY.
Zdroj: EY
Channeltrends (dříve ChannelWorld), který je určený pro prodejce, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanálu IT a CE, si můžete objednat i jako klasický časopis. V tištěném speciálu vydávaném čtvrtletně najdete články, rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy partnerských programů a řadu dalších informací pro resellery, VAR a další profesionály působící v oblasti prodejního kanálu a distribuce.
Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.