Češi zanevírají na hotovost, 59 % nákupů v obchodech platí digitálně

Včera
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ruce, lidé a telefon na stroji pro bezkontaktní platbu a odbavení u pokladny. Fintech, pokladní a zákazník s mobilní aplikací pro snadné skenování, internetové bankovnictví a nákup v obchodě.
Autor: Shutterstock
Obliba plateb kartou nebo chytrým zařízením neustále stoupá. Lidé by s nimi dokonce rádi platili ještě častěji, zjistil Mastercard.

Průzkum společnosti Mastercard odhalil, že více než polovinu nákupů v kamenných obchodech v Česku dnes zákazníci platí digitálně: kartou, mobilem nebo jiným chytrým zařízením. Digitální platby tvoří v tuzemsku už 59 procent běžných nákupů.

Lidé by přitom podle dotazování platili digitálně ještě častěji, ale v necelé pětině případů narážejí na obchodníky nebo poskytovatele služeb, kteří tyto možnosti stále nenabízejí. Nejčastěji se to týká lékařů, venkovních trhů a kadeřnictví.

Češi stále častěji nakupují online, v Evropě patří mezi nejaktivnější zákazníky Přečtěte si také:

Češi stále častěji nakupují online, v Evropě patří mezi nejaktivnější zákazníky

Mastercard zjistil, že možnost platit kartou, mobilem nebo jiným digitálním způsobem lidem stále nejvíc chybí u lékařů a zubařů (35 procent) a na venkovních trzích (30 procent).

Naproti tomu se situace v posledních letech nejvíce zlepšila na výstavách, hradech a zámcích a v hromadné dopravě, divadlech nebo kinech, kde je dnes běžné platit digitálně prostřednictvím platebních terminálů.

Kde lidé nejvíce postrádají digitální platby:

U lékařů a zubařů

35 %

Na trzích

30 %

V kadeřnictvích a salónech krásy

23 %

Za služby řemeslníků

22 %

V nemocnicích

20 %

Přes 300 tisíc terminálů

Dlouhodobá data ukazují, že obchodníkům, kteří začnou přijímat platební karty, v průměru narostou tržby o 18 procent, protože provozovny s terminály jsou u spotřebitelů oblíbenější.

Většina Čechů platí mobilem, na oblibě získávají i náramky a prsteny Přečtěte si také:

Většina Čechů platí mobilem, na oblibě získávají i náramky a prsteny

Podle aktuálního průzkumu Mastercard 21 procent lidí utrácí s hotovostí méně než s kartou a 39 procent dotazovaných pro příští nákup zvolí jiného obchodníka, pokud u toho stávajícího nelze platit kartou.

Takřka dvě třetiny lidí míní, že míst, kde lze platit digitálně, neustále přibývá. Potvrzuje to i statistika Sdružení pro bankovní karty, podle níž počet terminálů pro bezhotovostní platby v Česku stoupl za posledních pět let o zhruba 35 procent na loňských 352 tisíc.

Digitálně i za rohlík

Podle zjištění průzkumu Mastercard 88 procent lidí používá nejméně jednu platební kartu a v průměru má jeden člověk 1,63 karty, zatímco v roce 2019 to bylo jen 1,33. Lidé také neváhají využívat digitální platby i při drobných nákupech.

Channeltrends letní speciál

To se týká i třeba jen jednoho kusu pečiva nebo nápoje. Podle průzkumu totiž 35 procent lidí rádo zaplatí kartou i částku pod desetikorunu. A 60 procent běžně používá kartu i při nákupu do 49 korun.

Zdroj: Mastercard

Čtěte dále

Asbis CZ rozšiřuje nabídku, přidává odolné produkty BlackView
Asbis CZ rozšiřuje nabídku, přidává odolné produkty BlackView
Kyberodborníci odhalili první malware, který se pokusil manipulovat s AI
Kyberodborníci odhalili první malware, který se pokusil manipulovat s AI
Češi zanevírají na hotovost, 59 % nákupů v obchodech platí digitálně
Češi zanevírají na hotovost, 59 % nákupů v obchodech platí digitálně
Množství zašifrovaných dat klesá, ale neusněme na vavřínech
Množství zašifrovaných dat klesá, ale neusněme na vavřínech
ComSource spojuje síly s IdStory, zaměří se na správu identit a přístupů
ComSource spojuje síly s IdStory, zaměří se na správu identit a přístupů
Rittal racky VX IT: Klíč k moderní infrastruktuře v průmyslu i službách
Rittal racky VX IT: Klíč k moderní infrastruktuře v průmyslu i službách