Tržní podíl netbooků podle analytiků letos překoná 26 % v Latinské Americe a 22 % v regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika), nejnižší podíl se pak očekává v regionech Asie-Pacifik, Severní Amerika a Čína. Na rozvojových trzích jako je Latinská Amerika představují nízké ceny netbooků lepší dostupnost počítače pro mnoho zákazníků.
V roce 2008 se 45 % netbooků prodalo na trzích regionu EMEA, zatímco pro letošní rok se očekává snížení na 40 %. To je i tak více, než podíl tohoto regionu na trhu s klasickými notebooky.
Co dále stojí podle analytiků za růstem nového produktového segmentu? V mnoha regionech poskytovatelé telekomunikačních služeb nabízí výhodné ceny netbooků ke svým tarifům a službám, například v kombinaci s mobilním internetem (v ČR například T-Mobile). V Severní Americe tři největší poskytovatelé telekomunikačních služeb (AT&T, Spring a Verizon) netbooky nabízí za velmi agresivní ceny.
Růst tržního podílu netbooků je podle DisplaySearch jedním z hlavních aspektů proč podle předběžných odhadů skončí meziroční růst prodeje notebooků téměř na nule. Dalším aspektem je také dramatické snížení poptávky firemních zákazníků. Firmy rychle reagovaly na zpomalení ekonomiky, a to mimo jiné snížením nákupů na poli IT.
DisplaySearch věří, že za významné zpomalení B2B trhu může i to, že mnoho společností neupgradovalo z Windows XP na Visty. Vydání Windows 7 v říjnu tohoto roku s kombinací ekonomického zotavení by mohlo pomoci k prodeji notebooků do podniků, nicméně společnost DisplaySearch tento efekt neočekává před rokem 2010.
„Netbookům se předpovídá, že budou pokračovat v posilování významné pozice na trhu. Nicméně velikost displeje těchto zařízení rychle vzrostla ze 7 a 8,9 na 10,1 palců a nyní s rozvojem 11,6 a 12palcových netbooků je jasné, že zákazníci budou kromě nízké váhy chtít i větší displej. I když netbooky vytvořily nový trh, naše výzkumy ukázaly, že je zákazníci převážně používají jako druhý počítač a nenahrazují jimi své notebooky," řekl John F. Jacobs, ředitel výzkumu na trhu notebooků ve společnosti DisplaySearch.
Prodeje netbooků a notebooků v roce 2008 a odhad pro rok 2009 dle jednotlivých regionů (v milionech kusů).
|
Trh |
2008 Netbooky |
2008 |
2009 |
2009 |
2008–2009 růst prodeje netbooků |
2008–2009 růst prodeje notebooků |
2008–2009 celkový růst trhu |
|
Japonsko |
1,5 |
8,5 |
1,9 |
7,4 |
29,1 % |
–13 % |
–6,8 % |
|
Severní Amerika |
3,7 |
40,3 |
8,8 |
39,9 |
136,9 % |
–1,1 % |
10,6 % |
|
EMEA |
7,3 |
51,4 |
13,3 |
46,7 |
80,6 % |
–9,1 % |
2,2 % |
|
Čína |
1,1 |
13 |
3,9 |
16 |
260,3 % |
22,3 % |
40,4 % |
|
Latinská Amerika |
1 |
4,5 |
1,9 |
5,4 |
88,1 % |
19,8 % |
32,4 % |
|
Asie-Pacific |
1,8 |
11,9 |
3 |
14,1 |
64,6 % |
18,7 % |
24,9 % |
|
Celkem |
16,4 |
129,6 |
32,7 |
129,5 |
99,1 % |
-0,1 % |
11,1% |
Zdroj: DisplaySearch
Přečíst si můžete i další předpověď DisplaySearch, která se zaměřila právě na netbooky.