Nový průzkum společnosti Salesforce provedený mezi dvěma stovkami HR ředitelů z celého světa naznačuje, že firmy začínají vnímat digitální práci jako součást byznysové strategie, a nejen jako dočasný trend. I proto by měl do dvou let vzrůst počet AI agentů ve firmách o astronomických 327 %, což by mohlo přinést až třetinový nárůst produktivity.
Řada personálních ředitelů v tomto kontextu přehodnocuje, jak mají jejich týmy fungovat a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba. Z výzkumu vyplývá, že firmy po celém světě plánují změnit roli zhruba čtvrtině zaměstnanců, aby je připravily na spolupráci s digitálními kolegy.
Studie zároveň ukazuje, že firmy čím dál víc investují do rekvalifikací zaměřených na umělou inteligenci. Více než čtyři z pěti šéfů HR už své týmy školí, nebo to mají v plánu, aby byli zaměstnanci konkurenceschopní na trhu, který se mění pod vlivem AI agentů (samostatně fungujících digitálních agentů, kteří zvládají úkoly bez neustálého dohledu lidí).
Obecný konsenzus mezi většiny lídrů v oblasti lidských zdrojů každopádně je, že znalost umělé inteligence bude zásadní dovedností, kterou budou zaměstnanci v éře agentní ekonomiky potřebovat.
Největší lidská deviza: empatie
Salesforce uvádí, že vzhledem k tomu, že 85 % firem zatím agentní AI nezavedlo, šéfové HR se v nejbližší době soustředí hlavně na to, jak tuto technologii implementovat – a to včetně posilování IT a výzkumu a vývoje.
Většina HR lídrů zároveň věří, že na významu získají i měkké dovednosti, jako empatie, spolupráce nebo komunikace, protože lidé budou čím dál víc fungovat bok po boku digitálních pracovníků.
HR šéfové zároveň plánují přeřazovat zaměstnance do rolí zaměřených na budování vztahů, například do týmů pro správu klíčových zákazníků nebo partnerské spolupráce. Dovednosti jako schopnost spolupracovat a přizpůsobit se budou podle nich v agentní ekonomice klíčové.
Naopak některé týmy, například zákaznický servis, provoz nebo finance, se pravděpodobně zmenší a jejich agendu částečně převezmou AI agenti, kteří zvýší efektivitu. V plánu je také přeřazování zaměstnanců na technické pozice, například datového vědce nebo technického architekta.
Kdo se přesune kam
Salesforce nicméně dodává, že přestože se z digitální práce stává naléhavé téma, většina HR šéfů zatím teprve začíná řešit, jak na ni své týmy připravit. Pouze 15 % z nich uvádí, že jejich organizace už agentní AI plně zavedla.
Tak či tak se vedoucí HR týmů shodují, že během příštích pěti let budou ve firmách pracovat jak lidé, tak AI agenti. Přesto 85 % přiznává, že jejich organizace zatím s agentní AI nezačaly a podle 73 % z nich zatím zaměstnanci nemají jasno v tom, jak digitální práce ovlivní každodenní úkoly.
Vedoucí personálních oddělení proto plánují rekvalifikaci a přesuny zaměstnanců tak, aby lidé fungovali s AI agenty v symbióze. Celkem 77 % dotázaných totiž věří, že se zaváděním AI agentů budou muset zásadně upravit strukturu týmů i odpovědnosti.
Drtivá většina respondentů očekává, že jim digitální kolegové umožní přesunout zaměstnance na nové a smysluplnější role. Podle jejich odhadů zhruba 61 % zaměstnanců zůstane na své současné pozici a bude spolupracovat s AI.
Téměř čtvrtinu (23 %) zaměstnanců ale plánují přeřadit do nových týmů nebo na jiné role. Celkem 81 % už zaměstnance buď rekvalifikuje (20 %), nebo se na to chystá (61 %), aby jim otevřeli cestu k lepším pracovním příležitostem v budoucnu.
Zdroj: Salesforce