Gartner: Žně mobilních aplikací končí, jejich používání do dvou let klesne o 25 %

12. 2. 2025
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: Depositphotos
Potenciální alternativou pro spotřebitele unavené sociálními médii a tvůrce obsahu, kteří chtějí dělat víc než jen krmit algoritmus, jsou uzavřené skupinové komunity a předplatitelské kanály.

Společnost Gartner odhaduje, že do roku 2027 klesne používání mobilních aplikací o 25 %. Na vině přitom mají být asistenti s umělou inteligencí – Apple Intelligence, ChatGPT, Google Gemini, Meta AI –, kteří celou řadou funkcí aplikace nahradí.

Kromě vlivu asistentů AI se budou aplikace konsolidovat i napříč jednotlivými značkami a společnostmi. Tím vzniknou partnerství či konsorcia mobilních aplikací, jež se budou snažit oslovovat více uživatelů ve velkém měřítku a snížit tak náklady na tvorbu a údržbu.

Máme nové jméno

ChannelWorld, nejlepší channel portál v České republice podle analytické společnosti Canalys, po šestnácti letech existence mění název na Channeltrends.

„Vedoucí marketingu by měli začít plánovat scénáře pro dopady, které na jejich aktivity bude mít snížené využívání mobilních aplikací,“ říká Emily Weissová z Gartneru „Značky s nízkým zapojením a udržením uživatelů v aplikaci toto pravděpodobně pocítí jako první.“

Podle Weissové ovšem všechny nečeká černý scénář. „Nový trend podpoří pozitivní vývoj těch značek, které nejsou příliš závislé na zvyšování příjmů prostřednictvím aplikací, protože se sníží náklady na vývoj aplikací,“ podotýká.

„Ostatní značky mohou zásadně ovlivnit uživatelé, kteří se v čím dál větší míře obracejí na asistenty s umělou inteligencí. Ztráta uživatelů aplikací bude mít za následek také ztrátu sběru dat první strany a možnost oslovit méně uživatelů prostřednictvím mobilních push notifikací,“ upozorňuje Weissová.

Zemětřesení ve vyhledávačích

Podle průzkumu CMO Spend 2024 společnosti Gartner, kterého se v období od února do března 2024 zúčastnilo 395 respondentů, vyčlenil průměrný šéf marketingu téměř čtvrtinu svého rozpočtu na digitální marketing na vyhledávání.

Kromě koncových uživatelů, kteří přímo navštíví webové stránky, přivádí vyhledávání v současné době na průměrné webové stránky komerčních podniků více návštěvníků než jakýkoli jiný zdroj odkazů. Ztráta návštěvnosti z vyhledávání v důsledku algoritmických změn hlavních vyhledávačů by tak měla pro každou organizaci hmatatelný negativní obchodní dopad.

 

Podcast magazínu Channeltrends

Bavíme se s lidmi, kteří se pohybují ve světě ICT a mají o něm co říct. Najdete nás na oblíbených podcastových aplikacích: Apple PodcastsGoogle PodcastsOvercast nebo Spotify.

„Vedoucí marketingu budou muset najímat profesionály, kteří dobře rozumí tomu, jak GenAI a širší vlivy AI ovlivňují výkonnost jejich obsahu v algoritmech vyhledávání,“ domnívá se Weissová. Jde o lidí, kteří mají přehled o tvorbě nebo optimalizací obsahu pro trénování a hodnocení v rámci vyvíjejících se vyhledávacích algoritmů.

Alternativa? Uzavřené skupiny

Pro marketingové šéfy je stále náročnější udržet – natož zvýšit – dosah a angažovanost mezi spotřebiteli. Situaci ještě více komplikuje trend, kdy se spotřebitelé přesouvají v oblasti technologií a médií od sociálních médií k jiným platformám a kanálům založeným na předplatném.

Průzkum CMO Spend 2024 odhalill, že od roku 2022 si největší podíl rozpočtového koláče na digitální média ukousne marketing na sociálních sítích. V roce 2024 vedoucí pracovníci v oblasti B2C marketingu uvedli, že na reklamu v sociálních médiích vyčlenili 14,3 % rozpočtu na digitální kanály (nárůst z 12,3 % v roce 2023).

„Potenciální alternativu pro spotřebitele unavené sociálními médii a tvůrce obsahu, kteří chtějí dělat víc než jen krmit algoritmus, jsou uzavřené skupinové komunity a předplatitelské kanály,“ konstatuje Weissová.

Nové články do mailu

 

Chcete mít každý týden přehled o informacích pro resellery, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanále IT a CE? Objednejte si náš mailový servis. Objednat si lze i newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze serverů vydavatelství Internet Info.

„Značky mohou využít kanály s předplatným v uzavřených skupinách – jako jsou Substack, Patreon a Discord – a profesionální tvůrce v nich, aby oslovily relevantní cílové skupiny, které již interagují s obsahem, jež si samy zvolily,“ radí analytička Gartneru.

Agenti AI vs. lidé

Gartner upozorňuje, že současné modely umělé inteligence, jako jsou velké jazykové modely (LLM), postrádají agenty, kteří by samostatně prováděli úkoly a přizpůsobovali se ve složitých prostředích.

S přidáváním nových úrovní inteligence je však pravděpodobné, že noví AI agenti budou čím dál schopnější a spolehlivější. To souvisí s tím, jak se značky aktivně snaží hledat případy použití AI zaměřené na zákazníky a péči o nich.

WT100_25

 „Agentů AI bude více než lidí, takže zatímco současné přístupy vyžadují aktivní lidskou stopu, v budoucnosti to bude vypadat jinak. Marketéři budou muset určit, kdy, jak a do jaké míry mohou agentům AI důvěřovat, aby jednali jménem značky a zákazníků v klíčových oblastech,“ uzavírá Weissová.

Zdroj: Gartner

Čtěte dále

Jiří Brych je novým head of product v Twistu
Jiří Brych je novým head of product v Twistu
TD Synnex rozšiřuje portfolio o IT produkty značky StarTech.com
TD Synnex rozšiřuje portfolio o IT produkty značky StarTech.com
Eset v Česku rostl dvouciferně, stoupá zájem o profesionální služby
Eset v Česku rostl dvouciferně, stoupá zájem o profesionální služby
IDC: Eskapismus táhne, trh rozšířené a virtuální reality se zotavil
IDC: Eskapismus táhne, trh rozšířené a virtuální reality se zotavil
Firmy v nejistotě, kvůli americkým clům snižují plánované investice do IT
Firmy v nejistotě, kvůli americkým clům snižují plánované investice do IT
Čechy děsí kyberhrozby, v online světě se ale chovají laxně
Čechy děsí kyberhrozby, v online světě se ale chovají laxně