GfK: Chytré telefony v západní Evropě dusí prodej kompaktních fotoaparátů

10. 10. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © JustContributor - Fotolia.com
Společnost GfK vydala výsledky výzkumu o prodeji v segmentu fotoaparátů a objektivů za první pololetí roku 2013 v zemích západní Evropy.

Společnost GfK zveřejnila výsledky výzkumu prodeje v segmentu fotoaparátů a objektivů za první pololetí roku 2013. Studie odhalila hranici napříč celým segmentem, přičemž klíčovým faktorem je zde srovnání s kvalitou fotografií z chytrých telefonů.

Přístroje, pro než jsou telefony konkurencí, zaznamenaly prudký pokles; kvalitní přístroje, s nimiž se telefony nemohou rovnat, naopak rosty. Celkově se trh s fotografickými potřebami v západní Evropě propadl meziročně o 10 %.

Kompakty s malým zoomem podlehly telefonům

Studie ukázala, že jednoduché kompaktní fotoaparáty se zoomem malého rozsahu čelí konkurenci chytrých telefonů s vestavěným fotoaparátem a jejich tržby v prvním pololetí roku 2013 propadly o 40 %.

Tržby z prodeje vysoce kvalitních digitálních fotoaparátů naproti tomu stouply, u některých typů dokonce velmi prudce, v závislosti na cílovém zákazníkovi a rozsahu využití. Například prodej full-frame digitálních jednookých zrcadlovek vzrostll o 26 %. Při vysoké průměrné prodejní ceně 2 245 eur se tento typ produktu podílel na celkových tržbách z prodeje fotoaparátů ze 14 % a měl pozitivní vliv na maloobchodní zisky.

Vyvážil tak klesající tržby z prodeje jednookých zrcadlovek s menším snímacím čipem a klasických kompaktních fotoaparátů (pokles o 10 %, respektive o 8 %).

Tržby z prodeje fotoaparátů s vyměnitelným objektivem nyní tvoří kolem poloviny celkových tržeb.

Čím větší zoom, tím žádanější

Daří se i lepším fotoaparátům s pevným objektivem. Patří sem fotoaparáty s větším snímacím čipem, které zaznamenaly nárůst tržeb kolem 7 %. Vzhledem ke své poměrně vysoké ceně kolem 450 eur přispívají k celkové proměně trhu s fotoaparáty.

Nárůst tržeb u fotoaparátů se zoomem velkého rozsahu (20x a více) je ještě zásadnější. Tržby zde stouply o 44 %. Každé třetí euro vydané za nákup fotoaparátu s pevným objektivem šlo právě na nákup v tomto segmentu. Rychle rostou i prodeje cestovních fotoaparátů o maximální tloušťce 4 cm.

Průměrná cena fotoaparátů se zoomem velkého rozsahu se v první polovině roku neměnila a zůstala na přibližně 250 eurech. Do června 2013 se tyto fotoaparáty na celkových tržbách podílely více než z jedné čtvrtiny a na tržbách z prodeje fotoaparátů s pevným objektivem z poloviny.

Každý sedmý fotoaparát je připojen k internetu

Pohyb tržeb u digitálních jednookých zrcadlovek a bezzrcadlovek do velké míry ovlivňuje i pohyb v tržbách u fotoaparátů s výměnným objektivem. Zde stouply v prvním pololetí roku 2013 tržby o 2 %.

Celkově se tyto fotoaparáty na tržbách z prodeje fotografických potřeb (fotoaparátů i objektivů) podílejí z 22 %. GfK z toho usuzuje, že na trhu je místo především pro výrobce doplňků, neboť zákazníci se stále více zajímají o vysoce kvalitní fotoaparáty.

Fotoaparáty jsou stále častěji on-line. V červnu 2013 poskytoval každý sedmý fotoaparát možnost bezdrátového připojení k internetu.

Telefony trh nehubí, nýbrž proměňují

GfK uzavírá svou zprávu s tím, že chytré telefony sice možná ubírají z prodejů levnějším fotoaparátům, zároveň se ale díky nim s fotografií setká větší počet uživatelů než v minulosti. Dávají tak celému odvětví možnost oslovit co nejvíce zákazníků, kteří možná v budoucnosti investují i do opravdu kvalitního fotoaparátu.

Channeltrends Awards

Studie se opírá o data sebraná z malobchodního panelu společnosti GfK v Německu, Francii, Spojeném království, Itálii, Španělsku a Nizozemsku v první polovině roku 2013.

Zdroj: GfK

Čtěte dále

Phishing se přesouvá do PDF souborů, zcela bezpečné nejsou ani QR kódy
Phishing se přesouvá do PDF souborů, zcela bezpečné nejsou ani QR kódy
AI je klíčová pro budoucnost, myslí si tři ze čtyř partnerů TD Synnex
AI je klíčová pro budoucnost, myslí si tři ze čtyř partnerů TD Synnex
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina
Kyberútoků na české společnosti je čím dál víc, rostou útoky v zemědělství
Kyberútoků na české společnosti je čím dál víc, rostou útoky v zemědělství
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
Vzdělávací sektor v boji s ransomwarem posiluje, ale není to zadarmo
Vzdělávací sektor v boji s ransomwarem posiluje, ale není to zadarmo