GfK: Ochota Čechů a Slováků nakupovat stále stoupá

25. 7. 2018
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © bodnarphoto - Fotolia.com
Spotřebitelská nálada Evropanů se ve druhém čtvrtletí roku 2018 mírně zlepšila, i když ekonomické vyhlídky jsou spíše negativní.

V červnu dosáhly výsledky průzkumu spotřebitelského klimatu GfK pro 28 členských států EU 23,2 bodu, tedy o 2,6 bodu více nežli v březnu. Je to nejvyšší počet bodů od listopadu 2007.

Čeští spotřebitelé vidí ve druhém kvartálu ekonomické vyhlídky své země v poněkud negativnějším světle. Ekonomická očekávání dosáhla 32,7 bodu, což je ve srovnání s březnem o 4,2 bodu méně. Ukazatel si však stále stojí velmi dobře.

Také na vývoj finanční situace v domácnostech nahlíželi čeští spotřebitelé poněkud méně optimisticky. Ve srovnání s březnem dosáhla příjmová očekávání v červnu o 4,1 bodu méně a skončila na hodnotě 41,1 bodu, což stále představuje velmi dobrý výsledek.

Ochota nakupovat se však naopak zvýšila. V červnu vzrostla o 3 body a dosáhla 28,3 bodu. Je to nejvyšší hodnota od srpna 2016.

Na Slovensku rostou ekonomická očekávání i ochota nakupovat

Slovenští spotřebitelé se ve druhém kvartálu dívají na ekonomický rozvoj své země pozitivně. Ekonomická očekávání dosáhla v červnu 19 bodů, což znamená v porovnání s březnem zlepšení o 6,2 bodu.

Příjmová očekávání se na Slovenku udržela na stejné úrovni. S 24,7 bodu oznámenými v červnu bylo dosaženo naprosto stejné hodnoty jako v březnu.

Ochota nakupovat stoupala. V červnu indikátor dosáhl 11,7 bodu, což je o 4,7 bodu více nežli v březnu.

V EU se méně spoří, ale i utrácí

Průměrná ochota nakupovat v EU poněkud klesla, přičemž se snížila rovněž ochota spořit, což znamená více peněz na spotřebu.

Spotřebitelé v průměru hodnotili hospodářské vyhlídky v EU méně pozitivně než na začátku roku. Ekonomická očekávání dosáhla v červnu 7,1 bodu. V porovnání s 15 body dosaženými v březnu jde o evidentní pokles.

Důvěra v hospodářský rozvoj výrazně poklesla v Německu, Francii a Belgii. Naproti tomu spotřebitelé ve Španělsku a Itálii vnímali domácí ekonomický vývoj příznivěji.

Příjmová očekávání se v průměru za celou EU v podstatě nezměnila a dosáhla v červnu 16,8 bodu, což je o 0,5 bodu výše nežli v březnu. Ve Španělsku, Slovinsku a Řecku tento ukazatel ve srovnání s prvním čtvrtletím významně vzrostl. Spotřebitelé těchto zemí se dívali na budoucí vývoj svých platů s větším optimismem.

Ochota nakupovat v porovnání s prvním čtvrtletím v červnu mírně poklesla na 17,6 bodu. To je o 2,1 bodu níže než v březnu.  Zatímco tento indikátor v Bulharsku a ve Francii dvojciferně klesl, ve Slovinsku a Španělsku naopak vzrostl.

Navzdory mírně klesající ochotě nakupovat se ve druhém čtvrtletí spotřebitelské klima v Evropě podle průzkumu GfK zlepšilo na 23,2 bodu.

Zdroj: GfK

Čtěte dále

Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Sophos Experience: Transformace budoucnosti kybernetické bezpečnosti
Sophos Experience: Transformace budoucnosti kybernetické bezpečnosti
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu