Z předběžných údajů analytické společnosti IDC vyplynulo, že globální trh chytrých telefonů má za sebou další kolísavé čtvrtletí. Dodávky ve druhém kvartálu 2025 totiž meziročně vyrostly o 1 % na 295,2 milionu kusů.
Nešvary zůstávají stejné – nejistota podpořená volatilitou celních opatřen a přetrvávající makroekonomické problémy, jako je nestabilita měnového trhu, nezaměstnanost a inflace v jednotlivých regionech. To vše vede k tomu, že spotřebitelé otálejí s nákupem nových mobilů, zejména low-endových segmentech.
„Ekonomická nejistota má tendenci stlačovat poptávku v dolní části trhu, kde je cenová citlivost nejvyšší. V důsledku toho dochází u low-endových Androidů ke krizi, která zatěžuje celkový růst trhu,“ vysvětluje Nabila Popalová z IDC.
Čínské výprodeje
Ke stagnaci globálního růstu navíc podle analytičky přispěly i nižší než očekávané výsledky v Číně. Čína ve druhém čtvrtletí klesla, protože poptávku dostatečně nenastartovaly ani dotace. Při e-commerce festivalu 618 se prodejci navíc spíš soustředili na vyprodání zásob než na navýšení dodávek.
„Ačkoli největší hlad v rámci promoakcí byl po zařízeních značky Apple, výrobce ve sledovaném období v Číně oslabil o 1 %,“ konstatuje Popalová. „To však kompenzoval silný dvouciferný růst na rozvíjejících se trzích, což vedlo k celosvětovému zlepšení o 1,5 %.“
Silné tažení Samsungu
„Samsung dokázal upevnit své vedoucí postavení na trhu a překonat celkový trh – gve druhém čtvrtletí díky prodeji svých nových produktů Galaxy A36 a A56 dosáhl silného růstu,“ doplňuje Francisco Jeronimo z IDC. „Nové produkty přinášejí funkce s podporou AI do zařízení střední třídy, což maloobchodní řetězce vhodně využily ke zvýšení zájmu, jelikož o AI se zajímá čím dál více spotřebitelů.“
V celosvětovém srovnání výrobců tedy Samsungu patří první příčka a takřka pětinový podíl na trhu. Následuje Apple s 15,7 %, stabilně se na něj dotahuje Xiaomi, byť v meziročním srovnání stagnovalo při růstu o 0,6 %. Solidní zlepšení o 4,8 % zaznamenalo Vivo, naopak pátý Transsion oslabil o 1,7 %.
„Tváří v tvář přetrvávajícím politickým problémům, dopadům války a složitostem způsobeným cly je 1% růst trhu s chytrými telefony rozhodujícím ukazatelem, že trh je připraven vrátit se k růstu,“ poznamenává na závěr Anthony Scarsella z IDC.
„Druhé čtvrtletí se neslo ve znamení nových modelů s inovativním designem a výkonnou integrací umělé inteligence. To všechno přispělo k osmému po sobě jdoucím čtvrtletí v kladných číslech – to je výkon, jenž jsme neviděli od roku 2013,“ uzavírá.
Tabulka – Vývoj trhu chytrých telefonů v 2Q25 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q25 |
Podíl 2Q25 |
Prodej 2Q24 |
Podíl 2Q24 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
58,0 |
19,7 % |
53,8 |
18,4 % |
7,9 % |
2. Apple |
46,4 |
15,7 % |
45,7 |
15,6 % |
1,5 % |
3. Xiaomi |
42,5 |
14,4 % |
42,3 |
14,5 % |
0,6 % |
4. Vivo |
27,1 |
9,2 % |
25,9 |
8,8 % |
4,8 % |
5. Transsion |
25,1 |
8,5 % |
25,5 |
8,7 % |
–1,7 % |
ostatní |
96,1 |
32,6 % |
99,1 |
33,9 % |
–3,1 % |
Celkem |
295,2 |
100,0 % |
292,2 |
100,0 % |
1,0 % |
Zdroj: IDC