Inside: Polovina podniků v ČR a SR kvůli digitalizaci změnila obchodní model

6. 1. 2020
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © Olivier Le Moal - Fotolia.com
Dalších 40 % respondentů z řad vrcholných manažerů českých a slovenských podniků a organizací změny v souvislosti s digitalizací minimálně očekává, nebo se na ně už připravuje.

Průzkum služby Inside odhalil, že polovina středních a velkých podniků v České republice a na Slovensku již zaznamenala v souvislosti s digitalizací změnu svého obchodního modelu. Dalších 40 % změny očekává nebo se na ně připravuje.

V příštím roce bude nicméně digitálním iniciativám v tuzemských podnicích dominovat především téma provozní efektivity. Vyplývá to z průzkumu Inside Digital Maturity 2019, v němž odpovídalo 86 vrcholných manažerů z podniků a organizací napříč odvětvími.

Inside uvádí, že podíl respondentů, kteří zaznamenali ve svých organizacích změnu obchodního modelu, odpovídá v Česku a na Slovensku světovému průměru, respektive je o 1 % vyšší ve srovnání s výsledky průzkumu 2019 CIO agenda.

Změna obchodního modelu se může týkat jak způsobu, jímž jsou produkty či služby prodávány nebo dodávány (tzv. prodejní a obslužné kanály), tak vlastní povahy nabízených produktů a služeb (plně či částečně digitální/elektronická forma, digitální aspekt v podobě appky apod.).

V ČR a SR panuje větší optimismus než u sousedů

Ještě překvapivější jsou ale podle analytiků výsledky sebehodnocení v oblasti stavu digitálních iniciativ v podnicích. Tradičně spíše zdrženliví a pesimističtí tuzemští respondenti byli optimističtější než respondenti v průzkumu Gartner 2020 CIO Agenda z regionu EMEA.

Zatímco v EMEA se v nejpokročilejších fázích škálování a ladění digitálních iniciativ nachází v současné době 40 % organizací, v našem průzkumu se takto zařadilo plných 51 % respondentů,“ říká Lukáš Erben, šéfredaktor informační služby Inside.

Digitální iniciativy tak podle Inside buď zůstávají nebo se stávají jednou z hlavních priorit většiny podniků i organizací – ať už v podobě rostoucího obratu a zisku, nebo zlepšování zákaznické zkušenosti.

Inside upozorňuje, že v lokálním průzkumu k těmto dvěma typickým prioritám přidává další dominantní trend – zvyšování provozní efektivity a případné hledání úspor, které se sice jako první priorita umístilo až na třetí pozici, v součtu první až třetí či první až páté priority ale v lokálním průzkumu s přehledem vede.

O peníze jde až v první řadě

Provozní efektivita a úspory pochopitelně souvisejí s digitálními inciativami, zejména v oblasti optimalizace provozu a procesů – ať už v rámci IT, byznysu nebo na celopodnikové úrovni,“ vysvětluje Oldřich Příklenk, vydavatel Inside a CEO společnosti KPC-Group, zastoupení Gartner v ČR a SR.

Jsme přesvědčeni, že právě zvyšování provozní efektivity bude v Česku jedním z hlavních digitálních témat pro příští rok. Potvrzují to i další výsledky našeho průzkumu digitální vyspělosti – například nejčastěji používaná digitální metrika, kterou je úspora času,“ dodává.

V technologické oblasti se české a slovenské podniky podle Příklenka zaměřují především na digitální bezpečnost, automatizaci (infrastruktury, aplikací, procesů) a datově-analytickou oblast (BI, datová analytika, rozšířená a prediktivní analytika).

WT100_25

Ty podle něj zároveň patří, společně s modernizací či transformací tzv. core systémů (na prvním místě) a cloudem (na místě pátém), mezi hlavní investiční priority pro rok 2020.

Zdroj: Inside

Čtěte dále

AWS a SAP rozšiřují evropskou spolupráci, posílí stopu v oblasti digitální suverenity
AWS a SAP rozšiřují evropskou spolupráci, posílí stopu v oblasti digitální suverenity
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
AI je klíčová pro budoucnost, myslí si tři ze čtyř partnerů TD Synnex
AI je klíčová pro budoucnost, myslí si tři ze čtyř partnerů TD Synnex
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny