Průzkum společnosti Bot Doctor mezi zhruba tisícovkou Čechů odhalil, že konverzační AI a chatboty se staly běžnou součástí života Čechů. Zkušenost s nimi má již 72 % české populace, přičemž 28 % respondentů je využívá pravidelně – denně, týdně nebo alespoň jednou měsíčně. Naopak zhruba 3 z 10 lidí je buď nikdy nevyužili, nebo ani neví, co to chatbot je.
Více než polovina respondentů (52 %) chatboty využívá jako alternativu k běžnému vyhledávání, podobný podíl (51 %) s jejich pomocí získává srozumitelnější vysvětlení složitých témat. Časté jsou i praktické úkoly, jako překlady, psaní textů nebo generování nápadů. V menšině naopak zůstává využití pro zábavu nebo čistou konverzaci.
ChatGPT i lokální asistenti
Bot Doctor zjistil, že jasným lídrem mezi nástroji je ChatGPT. Mezi lidmi, kteří mají za poslední tři měsíce zkušenost s nějakým botem, právě ChatGPT využily dvě třetiny respondentů (66 %).
S odstupem následují další známí AI asistenti jako Google Gemini (28 %), Copilot (19 %) či Meta AI (12 %). Téměř každý čtvrtý (26 %) pak potvrdil v posledních třech měsících zkušenost i s lokálním chatbotem, typicky od banky, operátora nebo jiné firmy či organizace.
„Masivní rozšiřování botů i do firem nebo organizací si bohužel také vybírá svou daň. Zatímco vytvořit jednoduchého chatbota nebo voicebota je přímočaré, udržet kvalitu jeho odpovědí a reakcí s rostoucími nároky uživatelů na rozsah témat je výrazně složitější,“ popisuje Martin Franc, zakladatel Bot Doctora.
„Boti se pak začnou chovat nevyzpytatelně nebo poskytovat nesprávné a neúplné odpovědi, uživatelé jsou frustrovaní a viní pochopitelně danou firmu nebo organizaci,“ dodává.
Chatboti jsou efektivní, ale…
Rostoucí trend botů ve firmách, institucích či organizacích podle Bot Doctora dokládá i fakt, že osobní zkušenost s nimi má za poslední rok 54 % Čechů. Téměř polovina z nich tyto boty používá ke zjišťování informací o svých produktech, službách či objednávkách, čtvrtina pak prostřednictvím botů řešila i reklamaci nebo stížnost.
„Využívání botů pro reklamace a stížnosti ukazuje, že musí zvládat i emočně zabarvenou nebo krizovou komunikaci. Uživatele nezajímá, že jde stále o relativně nový typ technologie, očekávají výkon a funkčnost. První dojem přitom rozhoduje, jestli se k botovi vrátí. Pokud nefunguje hladce a hned napoprvé, ztrácí důvěru,“ varuje Franc.
I přes většinově pozitivní nebo neutrální hodnocení zůstává část veřejnosti vůči technologii zdrženlivá. Celkem 70 % lidí, kteří mají s chatbotem osobní zkušenost, považuje používání konverzační AI za efektivní. 16 % uživatelů hodnotí tuto technologie většinou jako neefektivní, dalších 6 % k ní má vyloženě odmítavý postoj.
Zdroj: Bot Doctor
Nové články do mailu

Chcete mít každý týden přehled o informacích pro resellery, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanále IT a CE? Objednejte si náš mailový servis. Objednat si lze i newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze serverů vydavatelství Internet Info.