Každý čtvrtý Čech používá chatboty pravidelně, jedničkou je ChatGPT

Dnes
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: Depositphotos
Více než polovina lidí se s chatboty setkala v posledním roce i při kontaktu s firmami a institucemi. Nejčastěji tak zjišťovali informace, ale řešili i stížnosti nebo reklamace, zjistil Bot Doctor.

Průzkum společnosti Bot Doctor mezi zhruba tisícovkou Čechů odhalil, že konverzační AI a chatboty se staly běžnou součástí života Čechů. Zkušenost s nimi má již 72 % české populace, přičemž 28 % respondentů je využívá pravidelně – denně, týdně nebo alespoň jednou měsíčně. Naopak zhruba 3 z 10 lidí je buď nikdy nevyužili, nebo ani neví, co to chatbot je.

Více než polovina respondentů (52 %) chatboty využívá jako alternativu k běžnému vyhledávání, podobný podíl (51 %) s jejich pomocí získává srozumitelnější vysvětlení složitých témat. Časté jsou i praktické úkoly, jako překlady, psaní textů nebo generování nápadů. V menšině naopak zůstává využití pro zábavu nebo čistou konverzaci.

ChatGPT i lokální asistenti

Bot Doctor zjistil, že jasným lídrem mezi nástroji je ChatGPT. Mezi lidmi, kteří mají za poslední tři měsíce zkušenost s nějakým botem, právě ChatGPT využily dvě třetiny respondentů (66 %).

grafy k analýze společnosti Bot DoctorAutor: Bot Doctor

S odstupem následují další známí AI asistenti jako Google Gemini (28 %), Copilot (19 %) či Meta AI (12 %). Téměř každý čtvrtý (26 %) pak potvrdil v posledních třech měsících zkušenost i s lokálním chatbotem, typicky od banky, operátora nebo jiné firmy či organizace.

„Masivní rozšiřování botů i do firem nebo organizací si bohužel také vybírá svou daň. Zatímco vytvořit jednoduchého chatbota nebo voicebota je přímočaré, udržet kvalitu jeho odpovědí a reakcí s rostoucími nároky uživatelů na rozsah témat je výrazně složitější,“ popisuje Martin Franc, zakladatel Bot Doctora.

Enehano: S chatboty či voiceboty už mají osobní zkušenost tři čtvrtiny Čechů Přečtěte si také:

Enehano: S chatboty či voiceboty už mají osobní zkušenost tři čtvrtiny Čechů

„Boti se pak začnou chovat nevyzpytatelně nebo poskytovat nesprávné a neúplné odpovědi, uživatelé jsou frustrovaní a viní pochopitelně danou firmu nebo organizaci,“ dodává.

Chatboti jsou efektivní, ale…

Rostoucí trend botů ve firmách, institucích či organizacích podle Bot Doctora dokládá i fakt, že osobní zkušenost s nimi má za poslední rok 54 % Čechů. Téměř polovina z nich tyto boty používá ke zjišťování informací o svých produktech, službách či objednávkách, čtvrtina pak prostřednictvím botů řešila i reklamaci nebo stížnost.

grafy k analýze společnosti Bot DoctorAutor: Bot Doctor

„Využívání botů pro reklamace a stížnosti ukazuje, že musí zvládat i emočně zabarvenou nebo krizovou komunikaci. Uživatele nezajímá, že jde stále o relativně nový typ technologie, očekávají výkon a funkčnost. První dojem přitom rozhoduje, jestli se k botovi vrátí. Pokud nefunguje hladce a hned napoprvé, ztrácí důvěru,“ varuje Franc. 

Cyber25 Early

Umělá inteligence prorůstá českými školami, učitelé za studenty zaostávají Přečtěte si také:

Umělá inteligence prorůstá českými školami, učitelé za studenty zaostávají

I přes většinově pozitivní nebo neutrální hodnocení zůstává část veřejnosti vůči technologii zdrženlivá. Celkem 70 % lidí, kteří mají s chatbotem osobní zkušenost, považuje používání konverzační AI za efektivní. 16 % uživatelů hodnotí tuto technologie většinou jako neefektivní, dalších 6 % k ní má vyloženě odmítavý postoj.

Zdroj: Bot Doctor

Nové články do mailu

 

Chcete mít každý týden přehled o informacích pro resellery, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanále IT a CE? Objednejte si náš mailový servis. Objednat si lze i newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze serverů vydavatelství Internet Info.

Čtěte dále

Češi milují digitální peněženky, pro třetinu jsou nejpohodlnější způsob platby
Češi milují digitální peněženky, pro třetinu jsou nejpohodlnější způsob platby
Miroslav Krupa bude novým šéfem IT v eD system
Miroslav Krupa bude novým šéfem IT v eD system
Šedé eminence internetového provozu? Ne cookies, ale analytické nástroje
Šedé eminence internetového provozu? Ne cookies, ale analytické nástroje
Marek Horyl je viceprezidentem pro IT produkty, Martin Vrba je SBDM pro AMD pro celou skupinu Asbis
Marek Horyl je viceprezidentem pro IT produkty, Martin Vrba je SBDM pro AMD pro celou skupinu Asbis
Tomáš Vaník v TD Synnex povýšil na šéfa divize Specialized Solutions
Tomáš Vaník v TD Synnex povýšil na šéfa divize Specialized Solutions
Každý čtvrtý Čech používá chatboty pravidelně, jedničkou je ChatGPT
Každý čtvrtý Čech používá chatboty pravidelně, jedničkou je ChatGPT