Každý druhý Čech měl někdy problém s doručením zásilky

19. 5. 2025
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

mladý pohledný muž, který se cítí znuděný, frustrovaný a ospalý po únavné práci. koncept přepravních boxů
Autor: Shutterstock
Mezi nejčastější komplikace podle průzkumu společnosti ShipEx patří zpoždění, poškození, ztrátu a doručení na nesprávnou adresu.

Průzkum společnosti ShipEx ukázal, že více než 40 % Čechů má zkušenost s poškozenou, ztracenou nebo výrazně zpožděnou zásilkou. Každému osmému se zdržela důležitá zásilka s pracovním či cestovním obsahem a třetina lidí uvedla, že jim tyto problémy výrazně narušily povinnosti a plány. Přestože si 83 % lidí zásilky pojišťuje, systém reklamací a odškodnění považují za nedůvěryhodný a zdlouhavý.

Co se dozvíte v článku
  1. Přepravují se firemní zásilky, dárky a důležité dokumenty
  2. Volá se po zrychlení a zjednodušení reklamací
  3. Když se láme chleba
  4. Ceny lákají víc než rychlost
  5. Balík vždy pečlivě zabalte

Z průzkumu mezi českými respondenty vyplynulo, že 41 % dotazovaných zažilo výrazné zpoždění, 30 % poškození obsahu, 26 % úplnou ztrátu zásilky a 13 % uvedlo chybné doručení zásilky.

Coffee Break: Zyxel je transparentní, partnery odměňujeme za registrace, říká Martin Bratičák Přečtěte si také:

Coffee Break: Zyxel je transparentní, partnery odměňujeme za registrace, říká Martin Bratičák

Každý třetí přiznává, že mu tyto problémy způsobily stres nebo narušily důležité plány. Až 12 % lidí se přitom potýkalo se zpožděním zásilky s klíčovým obsahem, jako jsou pracovní či cestovní dokumenty.

Nejvíce zkušeností s komplikacemi mají lidé ve věku 25 až 44 let, kteří zároveň nejčastěji posílají zásilky s důležitým obsahem. Právě tato skupina podle ShipEx také více než jiné zvažuje využití pojištění, přesto však deklaruje nízkou důvěru v systém náhrady škody.

Přepravují se firemní zásilky, dárky a důležité dokumenty

ShipEx uvádí, že nejvíce posílané zásilky tvoří důležité dokumenty, jako jsou smlouvy, úřední listiny či právní dokumenty – ty posílá 62 % Čechů a nejčastěji k tomu využívají poštu.

Téměř polovina (49 %) lidí posílá také dárky či jiné soukromé zásilky do zahraničí. Pětina dotazovaných využívá přepravní služby k zasílání cenných a drahých předmětů, například šperků, elektroniky, luxusního zboží nebo uměleckých děl.

Coffee Break: Firmy by měly preventivně analyzovat vlastní zranitelnosti, radí Ondřej Šťáhlavský z Fortinetu Přečtěte si také:

Coffee Break: Firmy by měly preventivně analyzovat vlastní zranitelnosti, radí Ondřej Šťáhlavský z Fortinetu

Přesto průměrná udaná hodnota zásilek u většiny z nich (64 %) nepřesahuje 1 tisíc korun. Dalších 32 % lidí běžně posílá zásilky v hodnotě mezi 1 tisícem až 5 tisíci korun a věci přesahující hodnotu 5 tisíc korun nechává přepravovat jen malá část (4 %).

„Zásilky často obsahují důležité nebo citlivé věci a lidé právem očekávají, že doručení proběhne bez problémů,“ vysvětluje David Otoupalík, provozní ředitel společnosti ShipEx. „Pokud se zásilka opozdí, lidé jsou právem naštvaní. Role přepravce proto hraje klíčovou roli a našim zákazníkům doporučujeme, aby nebyli závislí na jednom přepravci, ale vždy volili podle obsahu zásilky.“

Volá se po zrychlení a zjednodušení reklamací

Češi si vybírají, zda si připlatí za přepravu svých zásilek. Až 83 % z nich si balíky někdy pojišťuje. Z toho 20 % vždy, 63 % pouze v případě dražší zásilky. Za spolehlivé považuje fungování pojištění zásilek jen 20 % lidí.

Jan Duda, David Petrovič, Ivo Wartalský: Kamerový byznys nekončí jen instalací Přečtěte si také:

Jan Duda, David Petrovič, Ivo Wartalský: Kamerový byznys nekončí jen instalací

Více než polovina z nich (62 %), se domnívá, že se spolehlivost odvíjí od konkrétních podmínek. Celých 18 % v pojištění nedůvěřuje vůbec. Zajímavé také je, že i přes časté pojišťování zásilek téměř polovina (47 %) uvedla, že tato služba nehraje roli při výběru přepravce.

Naopak možnost pojištění ovlivňuje rozhodování jen u 13 % lidí a při výběru doručovací firmy hraje nejčastěji roli cena, rychlost doručení, bezpečnost či možnost sledování zásilky.

Když se láme chleba

Z průzkumu dále vzešlo, že dvě třetiny (66 %) lidí nikdy neřešily náhradu škody, a to nejčastěji kvůli předpokládané složitosti procesu nebo skepsi ohledně úspěšnosti. Z těch, kteří žádost o náhradu škody podali, mluví 68 % o dlouhé době jejího vyřizování, 57 % o složité administrativě a 29 % o nedostatečné výši odškodnění.

„Lidé si zásilky pojišťují, ale když dojde na lámání chleba, málokdy se cítí chráněni. I systém reklamací zůstává pro většinu z nich strašákem," konstatuje David Otoupalík a dodává, že průměrná hodnota kompenzace za loňský rok pak v ShipEx činila 3 tisíce korun.

Mám rád, když pracovní stanice píšou příběhy, říká v podcastu Rudolf Šída z Lenova Přečtěte si také:

Mám rád, když pracovní stanice píšou příběhy, říká v podcastu Rudolf Šída z Lenova

Zájem o urychlení procesu reklamace, větší transparentnost podmínek a pojištění online dokládají i data z průzkumu. Možnost sjednat pojištění jednoduše online bez složitého procesu by uvítalo 63 % respondentů, rychlejší proces schvalování pojistné události 57 %.

Přehlednější komunikaci o podmínkách pojištění a výlukách by ocenilo 31 % dotazovaných. Mezi dalšími preferovanými vylepšeními se objevily také flexibilní pojištění podle typu zásilky, širší nabídka pojistného krytí, možnost pojištění i po odeslání zásilky či kombinace s jinými službami.

Ceny lákají víc než rychlost

Téměř třetina Čechů (32 %) je ochotná zaplatit za pojištění zásilky 0,5 % z hodnoty zásilky, 34 % je ochotných zaplatit 1 %. K ochotě zaplatit 2 % z hodnoty zásilky, což nejlépe odpovídá částkám, v nichž se ceny za pojištění zásilek reálně pohybují, se přihlásilo 12 % lidí. Pouhá 3 % uvedla ochotu zaplatit více.

Dále respondenti udávali, že právě nižší cena by je vedla k častějšímu pojišťování zásilek (76 %). Na druhé příčce mezi faktory motivujícími k pojišťování se umístila vysoká hodnota dotčené zásilky (72 %). 

90 % útoků začíná slabým heslem, říká v podcastu Jakub Souček z Esetu Přečtěte si také:

90 % útoků začíná slabým heslem, říká v podcastu Jakub Souček z Esetu

Dalšími zohledňovanými faktory se ukázaly být možnost expresního vyřízení odškodnění (33 %), předchozí špatná zkušenost se ztrátou či poškozením zásilky (32 %), přeprava expresní zásilky s pevně danou lhůtou doručení (30 %), transparentnější podmínky náhrady škody (29 %) a přeprava zásilky do zahraničí (24 %).

Balík vždy pečlivě zabalte

Z jednotlivých modelů pojištění by 52 % Čechů preferovalo možnost individuálního pojištění podle hodnoty zásilky, a 39 % automatické zahrnutí pojištění do ceny přepravy. Malá část (6 %) by volila prémiové pojištění s garancí expresního vyřízení náhrady škody.

Cyber25 Early

„Bez ohledu na výši pojištění vždy doporučujeme zákazníkům, aby se zaměřili i na balení zásilky. U správně zabalené zásilky je riziko poškození menší než 0,1 % a o doručení v termínu obvykle rozhoduje volba správného přepravce,“ uzavírá David Otoupalík.

 

Channeltrends (dříve ChannelWorld), který je určený pro prodejce, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanálu IT a CE, si můžete objednat i jako klasický časopisV tištěném speciálu vydávaném čtvrtletně najdete články, rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy partnerských programů a řadu dalších informací pro resellery, VAR a další profesionály působící v oblasti prodejního kanálu a distribuce.

Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě

Zdroj: ShipEx

Čtěte dále

Polovinu firem štve, že oprava softwarových zranitelností trvá příliš dlouho
Polovinu firem štve, že oprava softwarových zranitelností trvá příliš dlouho
Firmy v nejistotě, kvůli americkým clům snižují plánované investice do IT
Firmy v nejistotě, kvůli americkým clům snižují plánované investice do IT
Workforce Experience Platform od HP přichází do Česka a na Slovensko
Workforce Experience Platform od HP přichází do Česka a na Slovensko
Sophos spouští program MSP Elevate pro poskytovatele řízených služeb
Sophos spouští program MSP Elevate pro poskytovatele řízených služeb
Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence
Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence
Úprava dat v tabulkách TOP 100 ICT společností 2025
Úprava dat v tabulkách TOP 100 ICT společností 2025