Mediaresearch: DVB-T poráží analog i satelit

28. 5. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – everythingposs
Ilustrační obrázek
Agentura Mediaresearch provedla pro Asociaci televizních organizací v rámci projektu Elektronického měření sledovanosti televize další kontinuální výzkum. S postupným rozšiřováním pokrytí DVB-T je znát pokles analogu a stagnace satelitního a kabelového příjmu.

Jedním z nejvýznamnějších vlivů na změny v televizním chování českých domácností posledních let je přechod na digitální televizní vysílání. Postupné vypínání analogového vysílání od roku 2008 doprovázené spouštěním digitálního pozemního vysílání DVB-T se výrazně promítá do změn ve způsobu příjmu televizního signálu a také ve vybavenosti českých domácností televizní technikou.

V důsledku probíhajícího procesu digitalizace za poslední tři roky výrazně ubylo domácností přijímajících analogové pozemní televizní vysílání. Ze 73,2 % domácností, které deklarovaly analogové pozemní vysílání jako jeden z příjmů v 1. kvartále 2008, jich v roce 2010 zůstává 27,4 %. Stejně výrazný pokles můžeme pochopitelně pozorovat u domácností, které jiný než analogový příjem nemají (z 61,7 % na 17,8 %).

Přechod na digitální vysílání se samozřejmě promítá do výrazného nárůstu domácností, které přijímají televizní signál prostřednictvím DVB-T. Z desetiny domácností (9,2 %), které v prvním čtvrtletí roku 2008 uváděly možnost digitálního pozemního příjmu, se podíl v průběhu dalších let vyšplhal až na současné dvě pětiny domácností (39,3 %).

Příjem přes satelit stagnuje

Využívání satelitního příjmu v českých domácnostech vykazovalo od roku 2007 po dobu dvou let pravidelný významný nárůst. Od prvního kvartálu roku 2009 k dalšímu nárůstu celkové penetrace využívání satelitního vysílání v domácnostech zatím nedochází. V současné době deklaruje příjem televize prostřednictvím satelitu 24 % domácnosti.

Podíl domácností s kabelovým či IPTV příjmem v českých domácnostech stagnuje a přes mírné kolísání v čase si udržuje přibližně čtvrtinový podíl (24,6 %).

Deklarované typy příjmu televizního vysílání

Zdroj: ATO – MEDIARESEARCH, STEM/MARK, Kontinuální výzkum 2007 - 2010, TV domácnosti (květen, 2010)

Jak jsou vybaveny domácnosti?

Jak dochází k obměně vybavenosti televizní technikou, ukazuje porovnání výsledků z prvního čtvrtletí 2007 a 2010. V televizních domácnostech již několik let dochází k jednoznačnému nahrazování video přehrávačů/rekordérů DVD přehrávači/rekordéry. Poslední vlna Kontinuálního výzkumu ukazuje, že DVD přehrávač nebo rekordér vlastní 57,3 % domácností, zatímco video má 37,3 % domácností, což je situace opačná roku 2007. Zařízení s pevným diskem pak nalezneme v 7,2 % domácností.

Podíl domácností vlastnících LCD nebo plazmový televizor vzrostl za poslední tři roky z 10,5 % na 37,8 %. Na nárůstu se taktéž částečně podílí digitalizace, v průběhu které si domácnosti pořizují nejen set‑top‑boxy, ale také nové televizory s digitálním tunerem. S nárůstem LCD a plazem také souvisí současně více než čtvrtinový podíl domácností (25,8 %), které uvádějí vlastnictví televizoru umožňujícího příjem vysílání v HD rozlišení (Full HD, nebo HD Ready).

Channeltrends letní speciál

Vybavenost TV technikou

Zdroj: ATO – MEDIARESEARCH, STEM/MARK, Kontinuální výzkum 2007 - 2010, TV domácnosti (květen, 2010)

Čtěte dále

IDC: Poptávka je slabá a nejistá, trh chytrých telefonů vyrostl jen o 1 %
IDC: Poptávka je slabá a nejistá, trh chytrých telefonů vyrostl jen o 1 %
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Infrastructure as a Code: Proč už 72 % firem přešlo na automatizovanou správu infrastruktury
Infrastructure as a Code: Proč už 72 % firem přešlo na automatizovanou správu infrastruktury
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta