Zpráva společnosti Revolut o bezpečnosti spotřebitelů a finanční kriminalitě informuje o rychle se vyvíjejících taktikách kybernetických podvodníků. Report zdůrazňuje, že zločinci se při zneužívání obětí stále častěji obracejí ke službám šifrovaných chatů, přičemž podíl podvodů pocházejících z aplikací WhatsApp a Telegram v druhé polovině roku 2024 prudce vzrostl.
Navzdory tomuto posunu připadá na platformy společnosti Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) dohromady 54 % všech podvodů nahlášených společností Revolut po celém světě, což představuje třetí po sobě jdoucí sledované období, kdy si Meta tuto pozici udržela. V Česku procento podvodů pocházejících z těchto zdrojů dosahuje dokonce 67 %.
Falešný pocit bezpečí
Analýza ukázala, že podvody pocházející z aplikací WhatsApp a Telegram nyní představují více než třetinu nahlášených podvodů (39 %), jelikož zločinci stále častěji využívají šifrované komunikační služby k podvádění svých obětí.

Uživatelé jsou přesvědčeni, že tyto platformy jsou bezpečné, ale počet případů pocházejících z Telegramu vzrostl ve druhém pololetí o neuvěřitelných 121 %, zatímco počet případů na WhatsAppu vzrostl o podobně znepokojivých 67 %.
Největším zdrojem podvodů nadále zůstává Meta. Navzdory růstu v jiných oblastech představují platformy Meta více než polovinu (54 %) podvodů nahlášených společnosti Revolut v celosvětovém měřítku v druhém pololetí 2024.
Koncerty s hořkou tečkou
Ačkoli povaha podvodů se mění, prim stále hrají podvody s nákupy. Ve druhé polovině roku 2024 experti zaznamenali znepokojivý trend v oblasti podvodů se vstupenkami, kdy se pachatelé zaměřili na mladší demografické skupiny, přičemž naprostou většinu nahlášených případů tvořili jedinci ve věku 17–24 let a 25–34 let (36 %, resp. 38 %).
„Podvodníci rychle přizpůsobují své taktiky a stále častěji využívají údajně bezpečné aplikace pro šifrované zprávy, jako jsou WhatsApp a Telegram,“ upozorňuje Woody Malouf, vedoucí oddělení finanční kriminality v Revolutu.
Revolut v tomto kontextu opět vyzývá sociální sítě, aby se odprostily od drobných změn a neúčinných pilotních programů a přijaly rozhodná opatření, proaktivně odstraňovaly podvodný obsah, ověřovaly inzerenty a zavázaly se podílet se na náhradách pro oběti podvodů, které mají původ na jejich platformách.
„Navzdory opakovaným výzvám společnosti Revolut a dalších finančních institucí však platformy sociálních sítí neřeší podvody, které sužují jejich uživatele, a jejich nečinnost není jen nedbalá, ale přímo napomáhá finanční kriminalitě. Potřebujeme okamžitá a rozhodná opatření, nikoliv plané sliby,“ dodává Woody Malouf apel na provozovatele.
Zdroj: Revolut