Portál Heureka.cz vydal statistku pro oblast české elektronické komerce za první pololetí roku 2014. Podle zprávy mělo dojít k celkově 10% nárůstu obratu českých e-shopů na 29 miliard korun.
Podle Tomáše Bravermana, ředitele Heureky, může jedním z důvodů meziročního nárůstu být zesílená marketingová komunikace a kampaně největších internetových hráčů, jako jsou Mall.cz, Alza.cz nebo Aukro.cz. Internetové nakupování se tak má dostávat do širokého povědomí.
Žebříčku zboží, o které klesal zájem, však vévodí zboží z oblasti IT a spotřebitelské elektroniky. Největší meziroční propad zájmu zaznamenaly na internetu kategorie tabletů a notebooků.
„Extrémní růst z minulých let se zastavil a do popředí se dostávají jiné kategorie zboží. Navíc, Češi jsou svým nákupním chováním specifičtí, protože jim trvá minimálně dva a půl roku, než starý tablet či mobil vymění za nový. Na trzích západní Evropy je tato doba podstatně kratší,“ uvedl Tomáš Braverman
Propadly se však i další kategorie, například pevné disky, digitální fotoaparáty, GPS navigace nebo MP3 přehrávače. V žebříčku zboží, u kterého zájem naopak vyrostl, najdeme z oblasti ICT a CE pouze sporttestery.
Tabulka 1 – Zboží, u kterého klesal zájem
|
Kategorie |
Meziroční pokles zájmu |
|
Notebooky |
(- 31 %) |
|
Tablety |
(- 24 %) |
|
Stolní počítače |
(- 19 %) |
|
Pevné disky |
(- 18 %) |
|
Digitální fotoaparáty |
(- 17 %) |
|
GPS navigace |
(- 16 %) |
|
MP3, MP4 |
(- 16 %) |
Zdroj: Heureka.cz
Tabulka 2 – Zboží, u kterého rostl zájem
|
Kategorie |
Meziroční zvýšení zájmu |
|
Knihy |
(+ 31 %) |
|
Kola |
(+ 29 %) |
|
Sporttestery |
(+ 22 %) |
|
Parfémy |
(+ 21 %) |
|
Mixéry |
(+ 21 %) |
|
Kávovary |
(+ 12 %) |
|
Trampolíny |
( + 12 %) |
Zdroj: Heureka.cz