Polovinu firem štve, že oprava softwarových zranitelností trvá příliš dlouho

30. 6. 2025
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Autor: Depositphotos
Podle takřka dvou třetin dotázaných jsou nejzranitelnějšími systémy aplikace a webové prohlížeče, zjistil GFI Software.

Průzkum společnosti GFI Software odhalil, že mezi nejvýraznější problémy, s nimiž se potýkají české a slovenské podniky v oblasti správy softwaru, patří příliš dlouhá prodleva mezi zjištěním a nápravou zranitelností.

Dotazování dále ukázalo, že nejvíce zranitelností respondenti registrují v aplikacích a webových prohlížečích (62 %), následují operační systémy (15 %), firmware/IoT zařízení (13 %) a síťová zařízení (11 %).

Celkem 58 % dotázaných spatřuje hlavní rizika v dlouhé prodlevě mezi zjištěním zranitelností a jejich nápravou, 44 % v tom, že uživatelé výzvy k aktualizacím ignorují. Stejný počet respondentů vidí problém v neúplném přehledu o zařízeních v síti a 38 % v manuálních procesech patch managementu.

V rámci specializovaných nástrojů pak čeští a slovenští správci IT nejčastěji využívají funkce skenování zranitelností (77 %), automatizovaný patch management (70 %) a evidenci zařízení a softwarových řešení (43 %).

Okno se neustále zmenšuje

GFI Software upozorňuje, že průměrná doba mezi zjištěním a zneužitím zranitelnosti se podle globálních údajů zkrátila na pouhých pět dnů. Administrátoři IT tak mají mnohem méně času na přípravu oprav softwaru.

Tento problém potvrzují i čeští a slovenští správci IT, kteří krátký čas mezi zjištěním a opravou považují za hlavní riziko umožňující zneužití softwarových zranitelností. Účinná obrana proti tomu spočívá v aktualizaci systémů ihned po vydání záplat.

Cyber25 Early

„Vzhledem k tomu, že obecně vzrůstá závislost na softwarových nástrojích, musejí organizace věnovat více času opravám jejich zranitelností. Ty jsou aktuálně jedním z nejčastěji zneužívaných způsobů kybernetických útoků,“ komentuje Michael Nebeský, manažer prodeje řešení GFI Software ve společnosti Zebra systems.

Zdroj: GFI Software

Čtěte dále

Pavla Frindtová řídí HR ve společnosti Schneider Electric
Pavla Frindtová řídí HR ve společnosti Schneider Electric
SoftwareOne úspěšně dokončil akvizici společnosti Crayon
SoftwareOne úspěšně dokončil akvizici společnosti Crayon
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Algotech znovu na nákupech, vstupuje do firmy Expinit
Algotech znovu na nákupech, vstupuje do firmy Expinit
Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence
Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence
Budoucnost SOC center stojí na AI, bez lidského ověřování se ale neobejdou
Budoucnost SOC center stojí na AI, bez lidského ověřování se ale neobejdou