Průzkum: Firmy nevyužívají potenciál obchodníků

19. 6. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Podle průzkumu společnosti Sprinx Systems se obchodníci ve firmách nejčastěji vymlouvají na přepracovanost a nezájem ze strany zákazníků. Vysoký zájem o obchodníky vede navíc k jejich fluktuaci.

Podle analýzy společnosti Sprinx Systems, více než polovina malých a středních firem využívá pro tvorbu obchodních příležitostí právě obchodní zástupce (52 %). Jejich potenciál přitom podle průzkumu většina firem využívá jen z 60 %. Nejčastěji jim poflr zprávy chybí pravdivý a ucelený přehled o probíhajících prodejních aktivitách.

Průzkum ukázal, že firmy se setkávají s pěti výmluvami (viz graf). Nejčastěji, že obchodník nemá výsledky, protože má najednou rozpracováno příliš mnoho obchodních případů a že není o komerční nabídky firmy zájem.

Graf: Nejčastější výmluvy obchodníků při nedosahování výsledků

Nejčastější výmluvy obchodníků při nedosahování výsledků

Zdroj: SprinxCRM, 2011

Firmy kromě nezrealizovaného prodejního potenciálu trápí také značná fluktuace obchodníků. Podle společnosti LMC, která provozuje pracovní portály Jobs.cz a Prace.cz, je zájem o obchodníky obrovský. Zájem je zejména o akviziční obchodníky, kteří dokážou firmám přinášet klíčové zakázky.

Platy obchodníků od 30 do 10 tisíc

Podle Ondřeje Myslivečka, analytika pracovního trhu společnosti LMC, mohou ti nejlepší počítat s měsíčním platem, který tvoří i bonusy za úspěch, přesahujícím i 100 tisíc korun. Plat u key account managerů napříč firmami všech velikostí průměrně činí 41 500 korun. Plat řadového account managera se přitom pohybuje v rozmezí od 32 000 do 38 000 korun měsíčně. Právě mezi klasickými obchodními zástupci, obchodními cestujícími, prodejci a podobně je zaznamenána největší fluktuace na pracovním trhu.

Lepší pracovní prostředí pro obchodní pracovníky, motivaci i kontrolu pomáhají vytvářet informační systémy. Z průzkumu vyplývá, že manažeři od IT systémů pro péči o zákazníky (CRM) nejčastěji očekávají, že jim pomohou se sledováním obchodních aktivit, reportingem a integrací procesů (viz graf). „Průzkum potvrzuje, že cílem manažerů je zabránit nekoordinovaným akcím a získat pravdivou zpětnou vazbu. Klíčem k úspěchu je totiž sehraný obchodní tým, nikoli několik úspěšných sólových obchodníků,“ uvedl v tiskovém oznámení Radko Jelínek, obchodní ředitel společnosti Sprinx Systems.

Graf: Očekávání manažerů od CRM systémů

Očekávání manažerů od CRM systémů

Cyber25 Early

Zdroj: SprinxCRM, 2011

Analýza společnosti Sprinx Systems byla provedena v květnu 2011 na základě dotazování vzorku 100 malých a středních firem s různým prodejním zaměřením.

Zdroj: Sprinx Systems

Čtěte dále

Lukáš Konečný se staví do čela Y Soft Ventures, střídá Miloše Sochora
Lukáš Konečný se staví do čela Y Soft Ventures, střídá Miloše Sochora
Workforce Experience Platform od HP přichází do Česka a na Slovensko
Workforce Experience Platform od HP přichází do Česka a na Slovensko
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Úprava dat v tabulkách TOP 100 ICT společností 2025
Úprava dat v tabulkách TOP 100 ICT společností 2025
Sophos spouští program MSP Elevate pro poskytovatele řízených služeb
Sophos spouští program MSP Elevate pro poskytovatele řízených služeb
Významnou část Česka ochromil výpadek elektřiny, odhaluje zranitelnost systému v letních měsících
Významnou část Česka ochromil výpadek elektřiny, odhaluje zranitelnost systému v letních měsících