Salesforce: Jen jeden z deseti pracovníků ví, jak pracovat s AI

11. 4. 2023
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © pressmast
Pracovníci mají zájem učit se pracovat s AI. Společnosti by mohly pomoci překonat mezeru v digitálních dovednostech tím, že budou poskytovat průběžná školení založená na získání nových dovedností.

Společnost Salesforce zveřejnila výsledky průzkumu digitálních dovedností, z nichž vyplynulo, že 84 % pracovníků považuje dovednosti za důležitější než vzdělání nebo profesní zkušenosti.

Celkem 98 % manažerů také tvrdí, že přechod na najímání zaměstnanců na základě dovedností jim přináší obchodní výhody. To platí i přesto, že pouze jeden z deseti pracovníků ovládá základní dovednosti v oblasti AI, které jsou uváděny jako jedny z nejžádanějších digitálních dovedností současnosti.

Zatímco čtyři z pěti podle průzkumu pracovníků uvádějí, že při své každodenní práci využívají digitálních dovedností, jen málo kdo z nich ovládá takové, které znamenají schopnost práce s nástroji pro administrativu a management.

Dovednosti jsou víc než titul

Salesforce dále uvádí, že posun k přijímání zaměstnanců na základě kvalifikace je patrný na všech úrovních. Většina (82 %) dotázaných manažerů uvedla, že dovednosti jsou nejdůležitějším atributem při hodnocení kandidátů. Pouze 18 % pak uvedlo, že nejdůležitější je příslušný titul zaměstnance.

Většina dotázaných se také domnívá, že v oblasti řízení lidí bude mít upřednostňování rozvoje digitálních dovedností zaměstnanců pozitivní dopad na širší výkonnost podniku, přičemž uvádějí zvýšení produktivity (47 %), lepší výkonnost týmu (43 %) a lepší schopnost řešit problémy (40 %).

Ve vztahu k AI panuje optimismus

Pracovníci jsou podle průzkumu nadšeni novými technologiemi umělé inteligence, jako je generativní AI. Celkem 60 % respondentů z celého světa dokonce uvedlo, že je nadšeno vyhlídkou na využití této technologie při své práci.

Ve skutečnosti by jich ale více bylo nadšeno z jejího využití na svém pracovišti (58 %), než aby se obávali, že je v jejich práci nahradí (42 %). To je také v souladu se zájmem ze strany managementu – celosvětově dvě třetiny (67 %) tvrdí, že jejich společnost zvažuje způsoby využití generativní AI.

Navzdory tomuto nadšení však nedávný průzkum ukázal, že ačkoli více než polovina vedoucích IT pracovníků v USA tvrdí, že jejich firma v současné době generativní AI využívá nebo s ní experimentuje, 66 % z nich tvrdí, že jejich zaměstnanci nemají dovednosti, které by jim umožnily tuto technologii úspěšně využít.

Pracovníci se ale podle Salesforcu shodují, že dovednosti v oblasti AI jsou důležité a téměř čtvrtina jich řadí tyto dovednosti v oblasti AI mezi tři nejdůležitější. Toto číslo se také zvyšuje s výhledem na příštích pět let.

Potřeby se vyvíjejí, dovednosti zaostávají

Navzdory významu, který tyto změny mají pro budoucí dovednosti, uvádí pouze jeden z deseti pracovníků, že jejich každodenní práce zahrnuje v současné době umělou inteligenci.

Pouhých 14 % pak uvádí, že jejich práce zahrnuje jiné související digitální dovednosti, a to jako je šifrování a kybernetická bezpečnost. Méně než 13 % pak tvrdí, že využívá dovednosti v oblasti kódování a vývoje aplikací.

Odvětvím, které má nejvyšší index pro dovednosti v oblasti umělé inteligence, je podle analytiků konkrétně technologický průmysl. Zde využívá dovedností v oblasti umělé inteligence v rámci pracovní pozice méně než třetina zaměstnanců (27 %).

Mimo tradiční IT role pak toto číslo ale klesá. Méně než 10 % zaměstnanců ve zdravotnictví (8 %) a ve veřejném sektoru (6 %) uvádí, že ve své každodenní práci využívají dovednosti v oblasti AI.

Odpovědí je kvalifikace

Salesforce v tomto kontextu uvádí, že cestou vpřed je zvyšování kvalifikace. Téměř všichni (97 %) globální pracovníci se totiž domnívají, že by podniky měly ve své strategii rozvoje zaměstnanců upřednostňovat dovednosti v oblasti AI.

Zvyšování kvalifikace je dle odborníků klíčové v širokém spektru těchto nově vznikajících technologií. V důsledku nárůstu AI a automatizace proto budou podle průzkumu na pracovišti stále důležitější dovednosti v oblasti zabezpečení dat (60 %), etické dovednosti v oblasti AI a automatizace (58 %) a programovací dovednosti (57 %).

Na otázku, jaké „měkké“ dovednosti budou v důsledku toho pravděpodobně důležitější, uvedli vedoucí pracovníci v oblasti řízení lidí na prvním místě kreativní nápadité dovednosti (56 %), dovednosti v oblasti vztahů se zákazníky (53 %) a vůdčí dovednosti (51 %).

Cyber25 Early

Firmy, které se snaží zvyšovat dovednosti v oblasti nových technologií a zaměřují se na nábor zaměstnanců na základě dovedností, mají podle Salesforcu naštěstí něco do začátku – pracovníci si totiž chtějí rozšířit svůj omezený okruh digitálních dovedností. Devět z deseti se dokonce domnívá, že by se jejich rozvoj měl upřednostňovat.

Zdroj: Salesforce

Čtěte dále

Úprava dat v tabulkách TOP 100 ICT společností 2025
Úprava dat v tabulkách TOP 100 ICT společností 2025
Sophos spouští program MSP Elevate pro poskytovatele řízených služeb
Sophos spouští program MSP Elevate pro poskytovatele řízených služeb
Významnou část Česka ochromil výpadek elektřiny, odhaluje zranitelnost systému v letních měsících
Významnou část Česka ochromil výpadek elektřiny, odhaluje zranitelnost systému v letních měsících
Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence
Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence
Polovinu firem štve, že oprava softwarových zranitelností trvá příliš dlouho
Polovinu firem štve, že oprava softwarových zranitelností trvá příliš dlouho
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu