Společnost Salesforce uvádí, že maloobchodní tržby se o svátcích celosvětově zvýšily na rekordních 1,2 bilionu dolarů, což představuje meziroční nárůst o 3 %. Ve Spojených státech, tradičně velmi silné nákupní ekonomice, se tržby vyšplhaly na 282 miliard dolarů, naopak online prodej v EU meziročně stoupl jen o 1 %.
Analytici ze Salesforce zjistili, že nečekaně lepší vánoční nákupní sezóna byla podpořena nárůstem mobilního a sociálního obchodování spolu se zvýšenými výdaji spotřebitelů. Ty přišly jako spása po řadě měsíců v první polovině roku, kdy zákazníci vesměs šetřili.
Spotřebitelé i maloobchodníci se zároveň opřeli do využívání umělé inteligence a agentů, aby zlepšili zážitek z vánočních nákupů prostřednictvím doporučení produktů a personalizované podpory objednávek. Tento krok se podle Salesforce podepsal na 19 % všech online objednávek.
„Maloobchodníci měli silnou sváteční sezónu, ale 28% nárůst počtu vrácených zboží oproti loňskému roku je důvodem k obavám,“ uvedla Caila Schwartzová, ředitelka oddělení Consumer Insights ve společnosti Salesforce.
Sociální sítě jako nová nákupní tržiště
Společnost Salesforce dále zjistila, že Maloobchodníci, kteří využívají strategie obchodování na sociálních sítích, zaznamenali 20 % celosvětových svátečních prodejů realizovaných prostřednictvím platforem, jako je TikTok Shop a Instagram.
Zatímco podíl globálního mobilního provozu zůstal meziročně stejný (79 %), podíl zadaných objednávek vzrostl na téměř 70 %, zatímco v roce 2023 to bylo 67 %. Objednávky z mobilních zařízení dosáhly nejvyšší úrovně na Štědrý den, kdy tvořily 79 % všech objednávek, zatímco v roce 2023 to bylo 77 %.
Údaje z průzkumu společnosti Salesforce také zjistily, že 79 % amerických zákazníků uvedlo, že jim v posledním roce při nakupování v obchodě pomohl zaměstnanec obchodu pomocí mobilního zařízení. Celkově se mobilní zařízení podílela na celosvětových prodejích ve výši 842 miliard dolarů a na prodejích v USA ve výši 195 miliard dolarů.
Zdroj: Salesforce