Průzkum společnosti Sophos ukázal, že alespoň jednu formu online ochrany používá jen 60 % českých uživatelů internetu. Mezi nejčastější metody patří použití antivirového softwaru a vícefaktorového ověřování.
Pouze každý pátý profesionálně aktivní uživatel internetu uvádí jako zdroj znalostí o online hrozbách školení na pracovišti. To podle Sophosu naznačuje, že firmy stále podceňují roli, kterou vzdělávání zaměstnanců hraje v účinné strategii kybernetické bezpečnosti.
Přestože většina Čechů uvádí, že používá základní opatření pro zajištění své online bezpečnosti, podrobná zjištění průzkumu společnosti Sophos odhalují znepokojivé nedostatky v každodenních postupech kybernetické hygieny.
Pouze 30 % Čechů ověřuje důvěryhodnost odesílatele SMS nebo e-mailových zpráv a jen 38 % respondentů průběžně sleduje informace o aktuálních kybernetických hrozbách. Průzkum upozorňuje i na nízkou oblibu správců hesel mezi uživateli, u nás je používá jen 37 % uživatelů internetu.
Jaká je vaše kyberhygiena?
Sophos zjistil, že nejčastěji používanou metodou online ochrany mezi českými uživateli internetu jsou antivirové programy (60 %) a vícefaktorové ověřování (47 %).
Další oblíbenou praktikou jsou silná hesla většinou používaná v kombinaci se speciálním programem, která používá 37 % uživatelů, a telefon z neznámého čísla nikdy nezvedne každý pátý. Naopak nejméně uživatelů se podle průzkumu v rámci své ochrany vyhýbá veřejným WI-FI sítím (16 %) nebo používá virtuální privátní síť VPN (14 %). Pro svou online ochranu nedělají nic 4 % českých uživatelů internetu.
„Oblíbenost používání silných hesel je pozitivním znamením, ale vzhledem k subjektivní povaze síly hesla je vhodné připomenout, že bezpečná hesla by měla obsahovat alespoň 12 znaků, včetně velkých a malých písmen, číslic a speciálních znaků,“ připomíná Chester Wisniewski, technologický ředitel společnosti Sophos.
Banka jako edukátor
Z průzkumu dále vyplynulo, že čeští uživatelé internetu se o online hrozbách nejčastěji dozvídají z komunikace bank, úřadů a dalších institucí (57 %) a tradičních médií, jako je rádio, televize a zpravodajské portály (51 %). Informace na sociálních sítích vyhledává 43 % uživatelů a významnou roli hrají také rodina a přátelé, které jako zdroj uvádí 36 % respondentů.
„Výsledky průzkumu ukazují, že důvěra ve spolehlivé informační zdroje, jako jsou finanční instituce a tradiční média, zůstává vysoká. Alarmující je však nízký podíl zaměstnanců, kteří získávají znalosti o kybernetické bezpečnosti prostřednictvím školení na pracovišti – pouhých 20 % profesně aktivních respondentů,“ upozorňuje Chester Wisniewski.
„Tuto mezeru musí zaměstnavatelé urychleně řešit. Vzdělávání zaměstnanců v oblasti digitálních hrozeb je základem bezpečnostní strategie každé organizace, zejména těch, které ukládají svá data online. Soukromé společnosti i veřejné instituce musí na tuto oblast klást větší důraz,“ apeluje.
I žárovka může zradit
Čeští uživatelé internetu chrání především chytré telefony (74 %) a osobní počítače (66 %). Mnohem menší pozornost věnují tabletům (22 %) a dalším zařízením připojeným k internetu, jako jsou chytré televizory a žárovky (11 %), chytré hodinky (10 %) nebo herní konzole (5 %).
Naopak zcela minimální pozornost podle průzkumu Sophosu věnují zabezpečení automobilu (4 %) a chytrým náramkům a prstenům (3 %). Vůbec žádná bezpečnostní opatření uvedených zařízení neřeší 8 % jejich uživatelů.
„Je povzbudivé, že Češi berou ochranu počítačů i chytrých telefonů vážně. To je důležité zejména proto, že mobilní telefony se v posledním desetiletí staly klíčovými nástroji pro online bankovnictví a nakupování. Pozornost si ale zaslouží i rostoucí počet dalších zařízení připojených k internetu v domácnostech,“ zdůrazňuje Chester Wisniewski.
„Televizory, set-top boxy nebo ovládací panely chytrých domácností – pokud zůstanou nezabezpečené, mohou se stát vstupní branou pro kyberzločince. Pravidelná aktualizace softwaru všech zařízení chytré domácnosti a jejich specializovaných aplikací je zcela zásadní pro zajištění bezpečnosti,“ uzavírá.
Zdroj: Sophos
Channeltrends (dříve ChannelWorld), který je určený pro prodejce, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanálu IT a CE, si můžete objednat i jako klasický časopis. V tištěném speciálu vydávaném čtvrtletně najdete články, rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy partnerských programů a řadu dalších informací pro resellery, VAR a další profesionály působící v oblasti prodejního kanálu a distribuce.
Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.