Acomware: E-shopy letos očekávají růst obratu až o 15 %

14. 3. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: © Edyta Pawlowska - Fotolia.com
Podle ankety poradenské společnosti Acomware se osloveným českým e-shopům loni dařilo a očekávají další dobrý rok. Jak moc chtějí e-shopy letos investovat a co je v oblasti marketingu jejich prioritou?

Růst nebo alespoň stagnaci obratu loni zaznamenalo 86 % ze 410 internetových obchodů, které se zapojily do ankety poradenské společnosti Acomware. Více než pětina (21 %) dotazovaných e-shopů za loňský rok hlásí nárůst obratu o 30 % nebo více.

Čeští zákazníci ve stále větší míře nakupují na internetu a loňský rok byl pro e-shopy navzdory celkově komplikované ekonomické situaci v maloobchodu úspěšný, celý internetový trh rostl asi o 15 %,“ shrnul výsledky ankety ve zprávě pro média Jan Penkala ze společnosti Acomware.

Podle ankety této poradenské společnosti oslovení internetoví obchodníci letos očekávají další růst v rozmezí 10 až 15 %. „Růst by mohl být výrazně silnější, pokud by se do online prodeje opřeli i další velcí retailoví hráči, hlavně v oblasti zboží každodenní potřeby a oblečení,“ doplnil ve zprávě pro média Jan Penkala.

Stále větší podíl na celkových obratech budou mít nejvýznamnější české internetové obchody, jako je Alza.cz, Mall.cz či Kasa.cz. Obchody střední velikosti v současnosti lehce ustupují do pozadí,“ uvedl ve zprávě pro média Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Úspěšné e-shopy chtějí dál růst díky investicím

Téměř polovina e-shopů, které společnost Acomware zapojila do své ankety, v letošním roce plánuje navyšování investic. Jsou mezi nimi zejména ty internetové obchody, které v loňském roce zaznamenaly výrazný růst.

V oblasti marketingu mají investice mířit především do optimalizace webů e-shopů pro vyhledávače (SEO), optimalizace pro vyhledávače zboží (cenové srovnávače, nákupní rádce) a kampaní v reklamních PPC systémech.

Více než 30 % oslovených e-shopů plánuje také více než dosud využívat e-mailové kampaně. V celkovém marketingovém rozpočtu e-shopů budou podle výsledků ankety hrát větší roli rovněž náklady na zlepšení práce se zákazníkem.

Názory: Ještě několik let růstu, ale i tvrdší konkurence

Společnost Acomware ve své zprávě pro média zprostředkovala i názory na další vývoj některých významných osobních a zástupců důležitých hráčů z českého internetového trhu.

Jiří Hlavenka, investor, publicista a zakladatel e-shopu Vltava.cz.  se domnívá, že internetové obchody čeká ještě několik let dvouciferného růstu. „Tlak na ceny se letos samozřejmě nezmění. Pomáhá sice k odlivu zákazníků od dražších kamenných obchodů k levnějším internetovým, současně je ale pro e-shopy někdy velmi obtížné prosperovat.

Jitka Součková, marketingová manažerka internetového obchodu Kasa.cz, uvedla, že se e-shopy budou muset vyrovnat se stále pokračujícím přibližováním klasického kamenného prodeje a prodeje po internetu. „Rozdíl se bude pomalu stírat. Již nyní mají všichni velcí kamenní hráči své e-shopy. Také ceny se časem více méně srovnají.“

Tomáš Hájek, ředitel Asociace direkt-marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu, očekává, že e-shopy projdou „určitou kultivaci spojenou s koncentrací trhu a internacionalizací“, kterou přirovnává k vývoji klasického maloobchodu v 90. letech minulého století.

Na jedné straně se budou otevírat nové e-shopy, na straně druhé se budou zvyšovat rozdíly mezi úspěšnými a méně úspěšnými. Přijdou nové akvizice. Přibydou e-shopy kamenných obchodníků a výrobců. Budou více prorůstat obchodní sítě s online prodejem,“ uvedl svůj pohled na další vývoj Tomáš Hájek. 

Václav Liška, výkonný ředitel nákupního portálu Aukro.cz, si myslí, že s rostoucím podílem e-commerce na celkovém objemu maloobchodu, nejspíš také poroste snaha toto odvětví více regulovat. „A to jak na lokální úrovni, tak ze strany Evropské unie.

Zdroj: Acomware

Čtěte dále

Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Sophos Experience: Transformace budoucnosti kybernetické bezpečnosti
Sophos Experience: Transformace budoucnosti kybernetické bezpečnosti
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB