APEK: E-commerce roste, v roce 2030 může tvořit až čtvrtinu českého maloobchodu

1. 4. 2022
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Autor: © tashatuvango - Fotolia.com
Celospolečenská role e-commerce sílí. I proto dosahují elektronické obchody rekordních obratů a dochází ke stírání rozdílu mezi online a offline prodejem.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) informuje, že podíl e-commerce na celém českém maloobchodu dosáhl v roce 2021 již na 17 %. On-line retail navíc vloni dosáhl 223 miliard korun obratů, což znamenalo další rekordní výsledky prodejů.

Tempo, jakým význam elektronického prodeje roste, ale získáme při větším pohledu do minulosti. Například v roce 2005 byl totiž podíl on-line prodeje na českém maloobchodě jen 1,6 %,“ komentuje výsledky výkonný ředitel APEKu Jan Vetyška.

Důležitost e-shopů ale dle APEKu neplyne jen z dat za prodané zboží. Vetyška podotýká, že přímá zaměstnanost v e-shopech přesahuje 85 000 zaměstnanců. „Připočítáme-li také navázané služby v čele s logistikou, zjistíme, že e-commerce zajišťuje v ČR práci více než 120 tisícům lidí,“ dodává.

Nemá cenu dělit na online a offline obchody

Prodej po internetu tak hraje stále významnější celospolečenskou roli. Navíc je podle APEKu zřejmé, že i nadále bude docházet k prolínání elektronických a klasických obchodů. „Vidíme, že trend směřuje ke splynutí obou těchto prodejních kanálů,“ vysvětluje Vetyška.

Je proto jasné, že e-commerce v ČR i celé Evropě bude nadále zvyšovat svůj význam a podíl na prodaném zboží. APEK v tomto kontextu odhaduje, že v roce 2030 by mohl on-line prodej tvořit až 25 % celého českého maloobchodu.

Cyber25

Dlouhodobě stoupající zájem o internetové nakupování ve všech kategoriích zboží a větší důraz tradičních kamenných obchodů na zapojení se do e-commerce tomu jednoznačně nasvědčují,“ uzavírá pohledem do budoucnosti Vetyška.

Zdroj: APEK

Čtěte dále

AWS a SAP rozšiřují evropskou spolupráci, posílí stopu v oblasti digitální suverenity
AWS a SAP rozšiřují evropskou spolupráci, posílí stopu v oblasti digitální suverenity
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
AI je klíčová pro budoucnost, myslí si tři ze čtyř partnerů TD Synnex
AI je klíčová pro budoucnost, myslí si tři ze čtyř partnerů TD Synnex
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny