APEK vydal nové vzorové obchodní podmínky pro e-shopy

11. 8. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: APEK
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) aktualizovala vzorové obchodní podmínky pro internetové obchody. Komu jsou určeny a jaké změny legislativy jejich nová verze zohledňuje?

APEK vydal nové vzorové obchodní podmínky pro e-shopyAsociace pro elektronickou komerci (APEK) na svém webu nabídla ke stažení novou verzi vzorových obchodních podmínek, z nichž mohou vycházet začínající internetoví podnikatelé chystající spuštění vlastního e-shopu.

Vzorové obchodní podmínky nejsou k dispozici jen platícím členům Asociace pro elektronickou komerci, ale široké podnikatelské veřejnosti. Vytvořila je advokátní kancelář Mašek, Kočí a Aujezdský, člen APEK.

Jedná se o universální vzorový dokument, který ocení především menší internetoví obchodníci, kteří mohou ušetřit nemalé finanční prostředky za tvorbu vlastních obchodních podmínek. Na internetu je běžné, že e-shopy od sebe obchodní podmínky kopírují a dochází tak často i k nevědomému kumulování nepřesností či dokonce zásadních chyb,“ uvedl v tiskové zprávě Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Nové vzorové obchodní podmínky zohledňují několik změn, ke kterým v legislativě došlo. Změny se podle tiskové zprávy týkají například zasílání obchodních sdělení anebo ukládání tzv. cookies přes webový prohlížeč do počítače zákazníka e-shopu. To navzdory značné kritice odborné veřejnosti reguluje nová směrnice Evropské unie.

Asociace pro elektronickou komerci připomíná, že svým řádným členům pravidelně posílá oběžníky o všech právních změnách a rovněž poskytuje konzultační právní služby. Roční členský příspěvek vyjde na 12 000 Kč. Co vše členství obnáší, to se zájemci dozvědí na webu http://www.apek.cz.

E-shop lze vytvořit jednoduše, s vyhověním zákonům to bývá složitější

Některé z veřejně přístupných služeb pro vytvoření a správu e-shopu jsou dnes již po technické stránce poměrně jednoduché a cenově dostupné, takže si je může na startu svého podnikání dovolit prakticky kdokoliv, aniž by potřeboval služby programátora, grafika a dalších odborníků. Před začínajícími prodejci jako největší překážka stojí právě vyhovění všem zákonným požadavkům.

I pokud bude prodejce v praxi naplňovat platnou legislativu, nepublikování obchodních podmínek na stránkách jeho e-shopu je samo o sobě porušením zákona. Česká obchodní inspekce přitom pravidelně kontroluje internetové obchody a zejména se zaměřuje na jejich obchodní podmínky a informace v nich uvedené. Tedy, jestli neobsahují nezákonná ustanovení a naopak, jestli obsahují všechny zákonem požadované informace.

Informační povinnost prodejce vyplývá ze zákona 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, který ukládá prodávajícímu povinnosti spotřebitele řádně informovat o podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti. A to včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou, spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit, a o provádění záručních oprav. Za nesprávné údaje uvedené na stránkách hrozí majiteli e-shopu nemalé sankce ze strany České obchodní inspekce,“ uvádí na svém webu APEK.

Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci

Čtěte dále

Sophos Experience: Transformace budoucnosti kybernetické bezpečnosti
Sophos Experience: Transformace budoucnosti kybernetické bezpečnosti
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First