Ataccama: Tři čtvrtiny firem slaví úspěchy s AI, většina má i tak obavy, že bez ní zaspí dobu

31. 12. 2024
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: Depositphotos
Pro 51 % respondentů bude příští rok prioritou zlepšit kvalitu a přesnost dat.

Společnost Ataccama zveřejnila výsledky studie Ataccama Data Trust Report 2025, z níž vyplynulo, že firny vnímají implementaci umělé inteligence jako byznysovou nutnost. Celkem 54 % z nich se obává, že je kvůli absenci AI předběhne konkurence.

Takřka tři čtvrtiny (74 %) organizací již implementovaly nějakou formu AI, přičemž 77 % z nich uvádí, že jim AI projekty přinášejí pozitivní výsledky. Více než polovina organizací (57 %) spatřuje největší potenciál AI v péči o zákazníky.

Klíčovým pojmem pro podniky po celém světě se podle odborníků stává „data trust“ – důvěryhodnost dat. Kombinací technologických inovací a holistické strategie řízení dat totiž dává zaměstnancům k dispozici spolehlivá data k dělání přesných rozhodnutí.

Strach ze zaostání

Podle studie je pro 77 % firem v roce 2025 hlavní strategickou a rozpočtovou prioritou zvýšení provozní efektivity. Pomoci jim má umělá inteligence: 52 % respondentů uvádí zlepšení efektivity jako hlavní důvod pro zavedení umělé inteligence, přičemž druhým nejčastějším důvodem je zlepšení rozhodovacího procesu (42 %).

Jay Limburn posiluje širší vedení společnosti Ataccama Přečtěte si také:

Jay Limburn posiluje širší vedení společnosti Ataccama

Celkem 74 % dotázaných organizací již v nějaké míře do svého fungování AI implementovalo. Úspěšnost AI je ovšem přímo závislá na důvěryhodnosti dat. Více než třetině respondentů (39 %) však kvalita dat působí problémy. Proto je nejvyšší prioritou v oblasti data managementu pro 51 % respondentů zvyšování jejich kvality a přesnosti.

„Ti, kteří dosud nerozšířili využití AI nebo nevybudovali robustní strategie, riskují, že zaostanou za konkurenty, kteří již AI efektivně využívají ke zvyšování efektivity, inovací a růstu,“ říká k trendu AI Jay Limburn, produktový ředitel (CPO) Ataccama. Zaostání za konkurencí je podle studie nejčastější důsledek (54 %), který firmy očekávají v případě, že nezavedou AI do svých služeb.

Pojišťovny sází na kvalitní projekty

Podle 57 % respondentů má AI největší transformativní potenciál pro oblast zákaznické zkušenosti, druhou nejčastější odpovědí (43 %) byl potenciál přinášet nové inovace do produktů a služeb, které firmy nabízejí. Trend nasazování AI do péče o zákazníky je nejvýraznější u menších firem (s ročním obratem pod miliardu dolarů), které tuto výhodu AI uváděly nejčastěji (73 %).

Větší firmy vzhledem ke své velikosti již zpravidla disponují komplexními systémy péče o zákazníky, a proto v AI vidí vyšší přidanou hodnotu pouze 49 % z nich. Potenciál AI v zákaznické zkušenosti také potvrzuje 71 % firem s rozsáhlou integrací AI do svého fungování, zatímco u firem v počátečních fázích nasazování AI je trend nižší (40 %).

Na kvalitní data a AI projekty spoléhá také pojišťovnický sektor. Ten od AI očekává zejména zvýšení efektivity a produktivity (74 %), konkurenční výhodu (51 %), zlepšení zákaznického servisu (49 %), rychlejší řešení problémů (45 %) a lepší datovou analýzu (40 %).

Analytici si povšimli, že to se projevuje také na datové strategii – 68 % respondentů z pojišťovnictví uvedlo zvýšení kvality a přesnosti dat jako svou nejvyšší prioritu pro další rok.

Zdravotnictví válčí s implementací

Ne všechny segmenty však podle společnosti Ataccama zvládají umělou inteligenci bez problémů implementovat. Téměř polovina (45 %) zapojených zdravotnických organizací čelí překážkám v implementaci AI. Tento problém je výrazně častější než v sektorech jako jsou finance, výroba, retail a telekomunikace (všechny 20 %). 

Channeltrends Awards

Navíc 50 % respondentů ze zdravotnictví uvedlo, že mají problém udržet krok s rychlým technologickým pokrokem. Navzdory těmto výsledkům je však zdravotnický sektor optimistický – 58 % respondentů vnímá AI jako zásadní nástroj pro prediktivní analytiku, přesnější analýzu dat a zlepšení rozhodovacího procesu.

Zdroj: Ataccama

Čtěte dále

IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
AWS a SAP rozšiřují evropskou spolupráci, posílí stopu v oblasti digitální suverenity
AWS a SAP rozšiřují evropskou spolupráci, posílí stopu v oblasti digitální suverenity
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
AI je klíčová pro budoucnost, myslí si tři ze čtyř partnerů TD Synnex
AI je klíčová pro budoucnost, myslí si tři ze čtyř partnerů TD Synnex