Canalys: Mobilita v pohybu, dodávky tabletů i chromebooků rostou

8. 8. 2025
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Chromebook Dell ve třídě. Elgin, Illinois – kolem roku 2019: Chromebook Dell ve třídě.
Autor: Shutterstock
Hlavními odběrateli tabletů a chromebooků jsou vzdělávací iniciativy, z tabletů se navíc pomalu stávají centrální jednotky v propojených ekosystémech výrobců.

Společnost Canalys (součást skupiny Omdia) ve své aktuální zprávě uvádí, že celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí 2025 dosáhly 39 milionů kusů, což představuje meziroční nárůst o 9 % a mezikvartální nárůst o 5 %. Silný výkon primárně poháněla zdravá poptávka v EMEA a Číně.

Za významným nárůstem trhu chromebooků pak podle analytiků stojí pokračující obnova vzdělávacích zařízení v rámci japonského programu GIGA School, který v první polovině roku pomohl zvýšit dodávky na 11 milionů kusů.

Canalys: Cla stoupají, poptávka stagnuje. Dodávky mobilů v druhém čtvrtletí nerostly Přečtěte si také:

Canalys: Cla stoupají, poptávka stagnuje. Dodávky mobilů v druhém čtvrtletí nerostly

„Globální trh s tablety pokračoval ve svém pozoruhodném růstu i ve druhém čtvrtletí, přičemž k růstu přispěly spotřebitelské dotace v Číně a nárůst komerčních zakázek po celém světě,“ uvedla Himani Mukkaová z Canalysu.

Trh podle ní také těžil z vlny nových produktů, zejména v gamingovém segmentu. Rostoucí zájem spotřebitelů v této oblasti vedl k tomu, že se herní tablety staly niche kategorií s růstem, zejména v Asii.

Výrobci navíc z tabletů dělají klíčové prvky při rozvoji strategií propojeného ekosystému. Xiaomi v květnu představilo iniciativu Human x Car x Home, jejímž cílem je hladká integrace chytrých telefonů, tabletů, chytrých domácích zařízení a dokonce i elektrických vozidel. „Jako centrální řídicí uzel v rámci ekosystému slouží nedávno Xiaomi Pad 7 Ultra,“ povšimla si Mukkaová.

Graf 1 – Vývoj trhu tabletů 1Q21–2Q25

canalys chromebooky a tablety 2Q25Autor: Canalys

Apple a ostatní mezi tablety

Na trhu s tablety si vedoucí pozici udržel Apple, jenž ve druhém čtvrtletí 2025 dodal 14,1 milionu iPadů, což představuje meziroční nárůst o 2 %. Druhé místo si udržel Samsung s 6,7 miliony kusů. Silný meziroční růst, který byl do značné míry poháněn poptávkou v pevninské Číně, zaznamenali i další tři výrobci.

Huawei předstihlo Lenovo a s 3,2 miliony tabletů a zdravým 29% růstem se umístil na třetím místě, zatímco Lenovo a Xiaomi uzavřely první pětku s 3,1 miliony, resp. 3 miliony dodaných kusů. Xiaomi se navíc díky své silné přítomnosti v offline kanálech na čínském trhu dotáhlo na Lenovo.

Tabulka 1 – Vývoj trhu tabletů v 2Q25 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2Q25

Podíl 2Q25

Prodej 2Q24

Podíl 2Q24

Meziroč. změna

1. Apple

14,108

36,1 %

13,773

38,6 %

2,4 %

2. Samsung

6,656

17,1 %

6,776

19,0 %

–1,8 %

3. Huawei

3,231

8,3 %

2,501

7,0 %

29,2 %

4. Lenovo

3,098

7,9 %

2,485

7,0 %

24,7 %

5. Xiaomi

3,051

7,8 %

2,144

6,0 %

42,3 %

ostatní

8,891

22,8 %

8,042

22,5 %

10,6 %

Celkem

39,035

100 %

35,721

100 %

9,3 %

Zdroj: Canalys

Ve škole s chromebookem

„Chromebooky se vezou na vlně oživení, které pohání pokračující obnova zařízení v rámci programu GIGA School v Japonsku,“ poznamenal k vývoji chromebooků Kieren Jessop z Canalysu. Dodávky do Japonska vzrostly víc než dvacetinásobně, přičemž analytici očekávají, že obnovená poptávka vydrží až do poloviny příštího roku.

„Japonský vzdělávací ekosystém byl v posledních měsících obzvláště aktivní, přičemž prodejci, distributoři a partneři EdTech zintenzivnili své snahy o zvýšení povědomí prostřednictvím kampaní a výstav, aby si zajistili větší podíl na probíhajícím obnovovacím cyklu,“ dodal Jessop.

Canalys doplňuje, že kromě dodávek souvisejících s GIGA jsou vyhlídky pro chromebooky na širším asijském trhu celkově pozitivní – řada zemí totiž pro své vzdělávací projekty pro letošní rok upřednostňuje chromebooky na úkor tradičních PC.

Graf 2 – Vývoj trhu chromebooků 1Q22–2Q25

canalys chromebooky a tablety 2Q25Autor: Canalys

Lenovo válí v Japonsku

V první polovině roku 2025 podle Canalysu vedla globální trh chromebooků společnost Lenovo, podporovaná svou silnou rolí v japonském programu GIGA School. Vendor dodal 3,5 milionu kusů, což představuje meziroční nárůst o 27 %.

Na druhém místě se umístilo HP, které však ztratilo podíl ve prospěch Lenova a zaznamenalo mírný meziroční pokles o 4 %. Acer, klíčová značka na asijských trzích, zaznamenal zdravý 10% nárůst a dodal 2,2 milionu kusů.

Dell se umístil na čtvrtém místě s 1,5 miliony kusů, což je o 5 % méně než v předchozím roce. První pětku uzavřel Asus a díky poptávce související s programem GIGA zaznamenal významný meziroční nárůst o 43 % s dodávkami dosahujícími 0,8 milionu kusů.

Cyber25

Tabulka 2 – Vývoj trhu chromebooků v 1H25 (miliony kusů)

Výrobce 

Prodej 1H25

Podíl 1H25 

Prodej 1H24 

Podíl 1H24 

Meziroč. změna 

1. Lenovo 

             3,453  

31,3 % 

                2,720  

27,3 % 

26,9 % 

2. HP 

             2,586  

23,4 % 

             2,705  

27,1 % 

–4,4 % 

3. Acer 

             2,215  

20,1 % 

                2,020  

20,2 % 

9,6 % 

4. Dell 

             1,454  

13,2 % 

             1,523  

15,3 % 

–4,5 % 

5 .Asus 

                0,843  

7,6 % 

                0,591  

5,9 % 

42,8 % 

ostatní

                0,484  

4,4 % 

                0,421  

4,2 % 

15,0 % 

Celkem

             11,035 

100 % 

             9,980 

100 % 

10,6 %

Zdroj: Canalys

Nové články do mailu

 

Chcete mít každý týden přehled o informacích pro resellery, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanále IT a CE? Objednejte si náš mailový servis. Objednat si lze i newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze serverů vydavatelství Internet Info.

Čtěte dále

Vzdělávací sektor v boji s ransomwarem posiluje, ale není to zadarmo
Vzdělávací sektor v boji s ransomwarem posiluje, ale není to zadarmo
Editorial: Vychází nový Channeltrends aneb lidský přístup v digitální době
Editorial: Vychází nový Channeltrends aneb lidský přístup v digitální době
Asbis CZ rozšířil nabídku o značky SilverStone a Pantum
Asbis CZ rozšířil nabídku o značky SilverStone a Pantum
Phishing se přesouvá do PDF souborů, zcela bezpečné nejsou ani QR kódy
Phishing se přesouvá do PDF souborů, zcela bezpečné nejsou ani QR kódy
Michal Čábela je novým obchodním ředitelem Anectu
Michal Čábela je novým obchodním ředitelem Anectu
Kyberútoků na české společnosti je čím dál víc, rostou útoky v zemědělství
Kyberútoků na české společnosti je čím dál víc, rostou útoky v zemědělství