Společnost Canalys (součást skupiny Omdia) ve své aktuální zprávě uvádí, že celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí 2025 dosáhly 39 milionů kusů, což představuje meziroční nárůst o 9 % a mezikvartální nárůst o 5 %. Silný výkon primárně poháněla zdravá poptávka v EMEA a Číně.
Za významným nárůstem trhu chromebooků pak podle analytiků stojí pokračující obnova vzdělávacích zařízení v rámci japonského programu GIGA School, který v první polovině roku pomohl zvýšit dodávky na 11 milionů kusů.
„Globální trh s tablety pokračoval ve svém pozoruhodném růstu i ve druhém čtvrtletí, přičemž k růstu přispěly spotřebitelské dotace v Číně a nárůst komerčních zakázek po celém světě,“ uvedla Himani Mukkaová z Canalysu.
Trh podle ní také těžil z vlny nových produktů, zejména v gamingovém segmentu. Rostoucí zájem spotřebitelů v této oblasti vedl k tomu, že se herní tablety staly niche kategorií s růstem, zejména v Asii.
Výrobci navíc z tabletů dělají klíčové prvky při rozvoji strategií propojeného ekosystému. Xiaomi v květnu představilo iniciativu Human x Car x Home, jejímž cílem je hladká integrace chytrých telefonů, tabletů, chytrých domácích zařízení a dokonce i elektrických vozidel. „Jako centrální řídicí uzel v rámci ekosystému slouží nedávno Xiaomi Pad 7 Ultra,“ povšimla si Mukkaová.
Graf 1 – Vývoj trhu tabletů 1Q21–2Q25

Apple a ostatní mezi tablety
Na trhu s tablety si vedoucí pozici udržel Apple, jenž ve druhém čtvrtletí 2025 dodal 14,1 milionu iPadů, což představuje meziroční nárůst o 2 %. Druhé místo si udržel Samsung s 6,7 miliony kusů. Silný meziroční růst, který byl do značné míry poháněn poptávkou v pevninské Číně, zaznamenali i další tři výrobci.
Huawei předstihlo Lenovo a s 3,2 miliony tabletů a zdravým 29% růstem se umístil na třetím místě, zatímco Lenovo a Xiaomi uzavřely první pětku s 3,1 miliony, resp. 3 miliony dodaných kusů. Xiaomi se navíc díky své silné přítomnosti v offline kanálech na čínském trhu dotáhlo na Lenovo.
Tabulka 1 – Vývoj trhu tabletů v 2Q25 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q25 |
Podíl 2Q25 |
Prodej 2Q24 |
Podíl 2Q24 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
14,108 |
36,1 % |
13,773 |
38,6 % |
2,4 % |
2. Samsung |
6,656 |
17,1 % |
6,776 |
19,0 % |
–1,8 % |
3. Huawei |
3,231 |
8,3 % |
2,501 |
7,0 % |
29,2 % |
4. Lenovo |
3,098 |
7,9 % |
2,485 |
7,0 % |
24,7 % |
5. Xiaomi |
3,051 |
7,8 % |
2,144 |
6,0 % |
42,3 % |
ostatní |
8,891 |
22,8 % |
8,042 |
22,5 % |
10,6 % |
Celkem |
39,035 |
100 % |
35,721 |
100 % |
9,3 % |
Zdroj: Canalys
Ve škole s chromebookem
„Chromebooky se vezou na vlně oživení, které pohání pokračující obnova zařízení v rámci programu GIGA School v Japonsku,“ poznamenal k vývoji chromebooků Kieren Jessop z Canalysu. Dodávky do Japonska vzrostly víc než dvacetinásobně, přičemž analytici očekávají, že obnovená poptávka vydrží až do poloviny příštího roku.
„Japonský vzdělávací ekosystém byl v posledních měsících obzvláště aktivní, přičemž prodejci, distributoři a partneři EdTech zintenzivnili své snahy o zvýšení povědomí prostřednictvím kampaní a výstav, aby si zajistili větší podíl na probíhajícím obnovovacím cyklu,“ dodal Jessop.
Canalys doplňuje, že kromě dodávek souvisejících s GIGA jsou vyhlídky pro chromebooky na širším asijském trhu celkově pozitivní – řada zemí totiž pro své vzdělávací projekty pro letošní rok upřednostňuje chromebooky na úkor tradičních PC.
Graf 2 – Vývoj trhu chromebooků 1Q22–2Q25

Lenovo válí v Japonsku
V první polovině roku 2025 podle Canalysu vedla globální trh chromebooků společnost Lenovo, podporovaná svou silnou rolí v japonském programu GIGA School. Vendor dodal 3,5 milionu kusů, což představuje meziroční nárůst o 27 %.
Na druhém místě se umístilo HP, které však ztratilo podíl ve prospěch Lenova a zaznamenalo mírný meziroční pokles o 4 %. Acer, klíčová značka na asijských trzích, zaznamenal zdravý 10% nárůst a dodal 2,2 milionu kusů.
Dell se umístil na čtvrtém místě s 1,5 miliony kusů, což je o 5 % méně než v předchozím roce. První pětku uzavřel Asus a díky poptávce související s programem GIGA zaznamenal významný meziroční nárůst o 43 % s dodávkami dosahujícími 0,8 milionu kusů.
Tabulka 2 – Vývoj trhu chromebooků v 1H25 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1H25 |
Podíl 1H25 |
Prodej 1H24 |
Podíl 1H24 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
3,453 |
31,3 % |
2,720 |
27,3 % |
26,9 % |
2. HP |
2,586 |
23,4 % |
2,705 |
27,1 % |
–4,4 % |
3. Acer |
2,215 |
20,1 % |
2,020 |
20,2 % |
9,6 % |
4. Dell |
1,454 |
13,2 % |
1,523 |
15,3 % |
–4,5 % |
5 .Asus |
0,843 |
7,6 % |
0,591 |
5,9 % |
42,8 % |
ostatní |
0,484 |
4,4 % |
0,421 |
4,2 % |
15,0 % |
Celkem |
11,035 |
100 % |
9,980 |
100 % |
10,6 % |
Zdroj: Canalys
Nové články do mailu

Chcete mít každý týden přehled o informacích pro resellery, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanále IT a CE? Objednejte si náš mailový servis. Objednat si lze i newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze serverů vydavatelství Internet Info.