Podle nejnovějších odhadů společnosti Canalys se globální dodávky chytrých osobních audio zařízení (včetně true wireless a bezdrátových sluchátek) vloni vyšplhaly na 455 milionů kusů, což představuje 11,2% meziroční růst.
Analytici si povšimli, že nárůst dodávek zaznamenaly všechny kategorie produktů, přičemž hlavními tahouny růstu byly Čína a rozvíjející se trhy (regiony APAC, Latinská Amerika, Blízký východ a Afrika).
„Zatímco přední značky si udržují stabilní pozice na trhu, každá ke své diferenciaci přistupuje jinak,“ zdůraznil Jack Leathem z Canalysu. V kategorii ekosystémů pak hráči jako Apple nadále posilují svou konkurenční výhodu prostřednictvím hluboké integrace hardwaru a softwaru.
Vlastní čipová sada Applu umožňuje bezproblémovou konektivitu mezi zařízeními. Mezitím lokální hráči, jako jsou čínští Xiaomi a Huawei, využívají synergie zařízení internetu věcí k vylepšení zážitků pro uživatele.
Graf – Vývoj trhu chytrého audia
Experti a nováčci
Canalys rovněž zjistil, že v segmentu zavedených audio značek ovládají společnosti Sony, Bose a Edifier dohromady zhruba 25 % trhu s bezdrátovými sluchátky. Jejich prioritou je ziskovost, protože se zaměřují na špičkové spotřebitele pomocí pokročilých zvukových kodeků, certifikací Hi-Res a strategických partnerství v oblasti streamování.
„Nově vznikající značky se rychle prosazují díky přesnému positioningu na trhu,“ poznamenal Leathem. Noví hráči jako Shokz a Cleer Audio úspěšně pronikli do segmentu sportu a životního stylu, spolupráce společnosti Oladance s AI Doubao zase nastartovala vlnu překladatelských technologií.
Nově vznikající značky podle analytiků také používají diferencované cenové strategie, aby se přizpůsobily kupní síle místních spotřebitelů, a zároveň rychle uvádějí na trh inovativní produkty specifické pro daný region. Z regionálního hlediska vedla v tomto nárůstu Čína s 22% růsten, následovaná Asií a Tichomořím (19 %), EMEA (10 %) a Latinskou Amerikou (7 %).
„Umělá inteligence nově definuje hranice funkcí chytrého osobního audia a téměř všichni výrobci zkoumají nové aplikace AI,“ uvedla Cynthia Chenová z Canalysu. „Než však tato řešení dosáhnou rozsáhlého komerčního využití, stojí před vendory ještě několik zásadních výzev.“
Propojování smyslů
Canalys předpovídá, že celosvětové dodávky chytrých audiozařízení do roku 2025 překročí 500 milionů kusů, což odráží opatrně optimistický výhled. V nejbližší době se očekává aktivní účast hráčů na trhu a tři klíčové trendy:
- nárůst inovativních produktů s novými funkcemi a designem,
- zvýšená spolupráce mezi značkami s cílem vytvořit širší ekosystémy,
- posun trhu od přidávání izolovaných funkcí ke zlepšování celkového uživatelského zážitku.
V dlouhodobém horizontu musí výrobci podle odborníků vyvinout komplexní konkurenční strategii zahrnující vývoj technologií (včetně akustických komponent, čipů, algoritmů a dalších), navázat ekosystémová partnerství v souladu se svými obchodními modely a zaměřit se na konkrétní scénáře použití.
Podle Canalysu je totiž velmi pravděpodobné, že zásadní význam pro utváření budoucího tržního prostředí bude mít právě přeměna technologických výhod založených na umělé inteligenci na hmatatelné přínosy pro uživatele.
Tabulka 1 – Vývoj trhu chytrých sluchátek v 2024 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2024 |
Podíl 2024 |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
81,8 |
18,0 % |
87,2 |
21,3 % |
–6,1 % |
2. Samsung |
37,9 |
8,3 % |
34,9 |
8,5 % |
8,5 % |
3. boAt |
28,0 |
6,2 % |
22,4 |
5,5 % |
25,0 % |
4. Xiaomi |
26,8 |
5,9 % |
17,3 |
4,2 % |
54,9 % |
5. Sony |
18,4 |
4,0 % |
16,0 |
3,9 % |
14,6 % |
ostatní |
261,6 |
57,5 % |
230,9 |
56,5 % |
13,3 % |
Celkem |
454,6 |
100 % |
408,8 |
100 % |
11,2 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 1 – Vývoj trhu true wireless chytrých sluchátek v 2024 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2024 |
Podíl 2024 |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
76,5 |
23,1 % |
81,8 |
27,8 % |
–6,5 % |
2. Samsung |
28,2 |
8,5 % |
25,1 |
8,5 % |
12,6 % |
3. Xiaomi |
26,0 |
7,9 % |
16,5 |
5,6 % |
57,7 % |
4. boAt |
19,8 |
6,0 % |
16,7 |
5,7 % |
18,2 % |
5. Huawei |
14,8 |
4,5 % |
9,3 |
3,2 % |
59,2 % |
ostatní |
166,2 |
50,1 % |
144,9 |
49,2 % |
15,9 % |
Celkem |
331,6 |
100 % |
294,4 |
100 % |
12,6 % |
Zdroj: Canalys