Čechy děsí kyberhrozby, v online světě se ale chovají laxně

Dnes
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

muž s počítačem u stolu, pokus o phishing
Autor: Shutterstock
Češi mají o kyberbezpečnosti základní povědomí, ale konkrétní návyky i informovanost často pokulhávají, zjistil průzkum EY. Rizika často neřeší ani po útoku.

Nový průzkum společnosti EY odhalil, že čtvrtina Čechů nikdy nezaznamenala žádné informace o tom, jak se chránit v kyberprostoru – a více než 60 % lidí přitom stále opomíjí i ta nejzákladnější opatření jako dvoufaktorové ověření nebo pravidelnou aktualizaci hesel. Polovina respondentů má osobní zkušenost s útokem, přesto jen málokdo mění své chování.

Podle experta na kyberbezpečnost Jana Picha z EY jde o ukázkový příklad selhání prevence i komunikace. Výsledky rovněž potvrzují rostoucí skepsi vůči novým technologiím – téměř polovina Čechů považuje umělou inteligenci za hrozbu pro budoucí vývoj v oblasti kyberbezpečnosti.

Coffee Break: Firmy by měly preventivně analyzovat vlastní zranitelnosti, radí Ondřej Šťáhlavský z Fortinetu Přečtěte si také:

Coffee Break: Firmy by měly preventivně analyzovat vlastní zranitelnosti, radí Ondřej Šťáhlavský z Fortinetu

Málo aktualizujeme a máme slabá hesla

Průzkum, který vznikl ve spolupráci společností EY a NMS Market Research, dochází k závěru, že Češi si sice na jednu stranu uvědomují závažnost kybernetických hrozeb, na druhou stranu však pro efektivní ochranu svých dat často nedělají dost.

Zabezpečení účtů i zařízení bývá podceňováno – 63 % respondentů v praxi nevyužívá ani nejzákladnější ochranný mechanismus, jako je dvoufaktorové ověření. Více než polovina navíc přiznává, že zanedbává pravidelné aktualizace softwaru (53 %) a změnu hesel (87 %). Tento laxní přístup je v přímém kontrastu se zjištěním, že z útoků v kyberprostoru má obavy 96 % dotázaných.

EY průzkum kybernetické hrozbyAutor: EY

„Zjistili jsme, že více než polovina dotázaných má s nějakou formou kybernetického útoku osobní zkušenost,“ komentuje Jan Pich. „Logicky by to mělo vést k většímu zájmu o problematiku kyberbezpečnosti – k sebereflexi a snaze chovat se zodpovědně. Výsledky průzkumu ale tento posun nenaznačují.“

Lidé podle něj nadále bezpečnost v digitálním prostoru podceňují. Kromě výše zmíněného je častým problémem také používání slabých a snadno odhadnutelných hesel – ta využívá 61 % respondentů.

Dobře známý malware

EY dále uvádí, že mezi největší kybernetické hrozby, kterých se Češi obávají, patří napadení účtů, viry a phishing. Překvapivě kyberšikana, navzdory své vysoké společenské škodlivosti, není vnímána jako tak bezprostřední riziko – obavy z ní má méně než polovina dotázaných.

Pokud jde o reálné zkušenosti s kyberútoky, více než čtvrtina respondentů, kteří útok zažili, se setkala s napadením svého zařízení malwarem. Mezi další časté osobní zkušenosti s kybernetickými incidenty patří i falešné zprávy či pokusy o phishing.

EY průzkum kybernetické hrozbyAutor: EY

S rozmachem generativní umělé inteligence navíc vzrůstá riziko důmyslnějších a hůře rozpoznatelných útoků, proti nimž se bez vyšší úrovně digitální gramotnosti bude obtížně bránit. „Ačkoli přímou zkušenost s útokem zneužívajícím AI uvádí zatím jen 4 % respondentů, už nyní vnímají Češi tuto technologii skepticky,“ říká Jan Pich.

„Až 43 % dotázaných se při využívání AI necítí bezpečně a téměř polovina populace očekává, že umělá inteligence bude mít na kyberbezpečnost negativní dopad. Největší obavy (63 %) přitom překvapivě vyjadřují mladí lidé ve věku 18–24 let, a to i přesto, že AI aktivně a intenzivně využívají,“ zdůrazňuje.

EY průzkum kybernetické hrozbyAutor: EY

Bankám věříme, tržištím méně

Subjektivní pocit bezpečí v digitálním prostředí se podle dotazování EY mezi Čechy výrazně liší. Zatímco 83 % respondentů důvěřuje online bankovnictví, na sociálních sítích se necítí bezpečně více než polovina a 44 % se obává podvodu při nákupu na online tržišti.

Výrazným problémem zůstává nízká míra edukace ze strany poskytovatelů digitálních služeb typu e-shopů a sociálních sítí – pouze čtvrtina dotázaných od nich zaznamenala informace o kyberbezpečnosti, další čtvrtina nezaznamenala žádné informace vůbec.

EY průzkum kybernetické hrozbyAutor: EY

O to větší kontrast tvoří vysoká poptávka po srozumitelných doporučeních: 85 % Čechů by ocenilo více praktických návodů. Nejčastěji lidé žádají jednoduchá upozornění na aktuální hrozby, krátké články, tipy krok za krokem nebo instruktážní videa – ta preferuje zejména generace Z a mladší mileniálové.

Velká díra v osvětě

„Skoro čtvrtina Čechů se v digitálním prostředí pohybuje bez jakýchkoli doporučení od poskytovatelů digitálních služeb, jako jsou e-shopy nebo sociální sítě,“ upozorňuje Jan Pich. „To ukazuje na značné selhání v oblasti edukace. Zároveň ale vidíme, že veřejnost nemá nezájem – naopak, poptávka po informacích je velmi konkrétní.“ 

Lidé podle něj nechtějí obecné kampaně, ale jasná, stručná a praktická doporučení – ideálně přizpůsobená tomu, kde a jak se v online světě pohybují. Mladší generace preferují krátká videa a upozornění v reálném čase, starší oceňují přehledné textové návody.

EY průzkum kybernetické hrozbyAutor: EY

Zdroj: EY

Čtěte dále

Čechy děsí kyberhrozby, v online světě se ale chovají laxně
Čechy děsí kyberhrozby, v online světě se ale chovají laxně
IDC: Eskapismus táhne, trh rozšířené a virtuální reality se zotavil
IDC: Eskapismus táhne, trh rozšířené a virtuální reality se zotavil
Jiří Brych je novým head of product v Twistu
Jiří Brych je novým head of product v Twistu
I QR kódy mohou být nebezpečné, třetina českých firem čelila útoku
I QR kódy mohou být nebezpečné, třetina českých firem čelila útoku
Eset má nového šéfa české pobočky, Juraje Ference vystřídá Jan Urbík
Eset má nového šéfa české pobočky, Juraje Ference vystřídá Jan Urbík
Seyfor vstupuje na maďarský trh, kupuje Revolution Software
Seyfor vstupuje na maďarský trh, kupuje Revolution Software