Český trh elektronických sportů již má hodnotu přes 70 milionů korun (PayPal)

9. 4. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: Intel
Zájem o elektronický sport v České republice stoupá, podobně jako po celé Evropě. Průzkum společnosti PayPal a agentury SuperData počítá se 14% růstem v příštích letech. Počet tuzemských diváků se má v roce 2018 blížit k hranici půl milionu.

Společnost PayPal provedla ve spolupráci se svým partnerem, organizací SuperData, průzkum k současnému stavu oboru elektronických sportů a zanalyzovala soutěžní hraní v osmi evropských zemích. Výsledky ukazují, že odvětví e-sports je na vzestupu.

Z důvodu vysokého zájmu a sledovanosti se turnaje v elektronických sportech nyní konají po celém světě a svým tempem růstu překonávají celou řadu oborů, jako například tradiční sporty. V některých zemích, například v Jižní Koreji, jsou elektronické sporty (zde zejména legendární Starcraft) již považovány za národní sporty.

Oblast digitálního zboží s hrami ve středu zájmu zaznamenává v posledních letech velký růst popularity. Elektronické sporty jsou příkladem převratného fenoménu," uvedl Matt Komorowski, ředitel společnosti PayPal pro prodej ve střední a východní Evropě.

Jen před několika lety byly považovány pouze za součást kultury skalních příznivců videoher, dnes se však staly samostatným mnohamilionovým průmyslem, který nabírá na popularitě a velikosti.“

Evropský trh poroste o 14 % ročně

Průzkum ukázal, že obor elektronických sportů v Evropě silně roste a nyní dosahuje hodnoty více než 300 milionů dolarů. Průměrná složená roční míra růstu (CAGR) je odhadována na 14 %, což znamená, že v roce 2017 by příjmy měly dosáhnout téměř 343 milionů a v roce 2018 dokonce 390 milionů dolarů.

Na čele žebříčku sledovaných zemí co do velikosti trhu s elektronickými sporty i do počtu diváků se umístily Rusko, Francie a Španělsko. V Rusku dosahují příjmy z elektronických sportů více než 35 milionů dolarů a počet fanoušků je na úrovni 2 mil. diváků.

V České republice příjmy činí přesně 3 017 716 dolarů a při průměrné 14% složené roční míře růstu by měly v roce 2017 vzrůst na téměř 3,43 milionů a v roce 2018 na 3,90 milionů dolarů.

Jak vypadá průměrný fanoušek elektronických sportů? Podle údajů organizace SuperData na základě demografického složení v Evropě se ukazuje, že je to obvykle muž (78% mužů oproti 21% žen) v jedné z věkových kategorií – 18 až 24 let (30%) nebo 25 až 34 let (30%). Při podrobnějším pohledu na příjmy v tomto odvětví je také možné dojít k závěru, že průměrný divák přinese 13,30 dolaru ročně.

Český divák je průměrně mladší než ti evropští

A co čeští příznivci elektronických sportů? Rozdělení podle pohlaví je 85% mužů a 15% žen. Ve srovnání s jednotlivými trhy patří v České republice podíl žen mezi fanoušky elektronických sportů k nejnižším. Jsme na podobné úrovni jako například Itálie, kde je to pouze 12%, Španělsko se 13% a Rusko s 15%.

Česká republika se také liší co do věku nejmladších hráčů – v tomto případě ale patříme k zemím s nejvyšším podílem: 17% českých příznivců elektronických sportů spadá do kategorie 13 až 17 let. Stejně je tomu tak ve Francii či Řecku, kde podíl této věkové kategorie dosahuje téměř 20%.

V jakém věku se tedy nejvíce věnujeme elektronickým sportům? Podle průzkumu je to v České republice kategorie 25 až 34 let (28%). Co se týká příjmů, průměrný český divák přinese o trochu více než 13 dolaru ročně.

Graf 1 – Počet diváků e-sportů na českém trhu

E-sports: počet českých diváků 

Zdroj: PayPal

Graf 2 – Rozdělení českých diváků podle věkových kategorií

Cyber25 Early

E-sports: věk českých diváků

Zdroj: PayPal

Čtěte dále

Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Anect začíná novou etapu, do vedení se staví Filip Winkelhofer
Anect začíná novou etapu, do vedení se staví Filip Winkelhofer
Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence
Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence
Polovinu firem štve, že oprava softwarových zranitelností trvá příliš dlouho
Polovinu firem štve, že oprava softwarových zranitelností trvá příliš dlouho
René Pospíšil (IS4 security): Úspěšná dekáda Bitdefenderu
René Pospíšil (IS4 security): Úspěšná dekáda Bitdefenderu
Algotech znovu na nákupech, vstupuje do firmy Expinit
Algotech znovu na nákupech, vstupuje do firmy Expinit