Check Point: Rok 2021 byl i epidemií kybernetických útoků

21. 2. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: Alef
Report odhaluje klíčové hackerské techniky a taktiky, od ničivého útoku na SolarWinds až po vlnu útoků související se zranitelností v Apache Log4j.

Check Point Research, výzkumý tým společnosti Check Point Software Technologies, zveřejnil výroční zprávu 2022 Security Report o stavu kybernetické bezpečnosti v roce 2021.

V ní informuje, že v roce 2021 vzrostl počet kyberútoků na organizace o 50 %. Nejčastěji dle analytiků čelily útokům vzdělávací a výzkumné společnosti, v průměru na jednu organizaci mířilo 1 605 útoků týdně, což je meziroční nárůst o 75 %.

Následoval vládní a vojenský sektor (1 136 útoků týdně na jednu společnost, meziroční nárůst o 47 %) a komunikační společnosti (1 079 útoků týdně a meziroční nárůst o 51 %). Největší meziroční nárůst útoků (o 146 %) zaznamenali dodavatelé softwaru.

V uplynulém roce podle Check Pointu došlo také k rozvoji útoků na mobilní zařízení, nárůstu významných zranitelností cloudových služeb a návratu nechvalně známého botnetu Emotet.

Začátek roku 2021 byl poznamenán jedním z nejničivějších útoků na dodavatelský řetězec v historii. Celkově se rok 2021 nesl v duchu rostoucího sebevědomí a rafinovanosti hackerů,“ říká Daniel Šafář, area manager CEE regionu v Check Point Software Technologies.

Kalamita sofistikovaných útoků

Report připomíná útok na společnost SolarWinds, jenž odstartoval sérii sofistikovaných útoků na dodavatelské řetězce, například v dubnu na Codecov nebo v červenci na společnost Kaseya. Vše vyvrcholilo zranitelností Log4j, která byla odhalena v prosinci.

Zranitelnosti v cloudových službách byly podle expertů v roce 2021 mnohem větší hrozbou než kdykoli dříve. Nově odhalené zranitelnosti umožnily útočníkům spouštět libovolné kódy, zvyšovat si přístupová práva, získat přístup k soukromému obsahu, a dokonce se pohybovat napříč různými prostředími.

Kyberzločinci dle Check Pointu stále častěji využívali k šíření malwaru smishing (SMS phishing) a snažili se hackovat účty na sociálních sítích, aby získali přístup k mobilním zařízením. V roce 2021 byla v rámci digitalizace bankovního sektoru představena řada různých aplikací, což ještě zvýšilo zájem útočníků.

Rozvíjí se koordinovaný postup vlád

Výzkumný tým dále uvádí, že vlády a policejní orgány změnily v roce 2021 svůj postoj k organizovaným ransomwarovým skupinám a přešly od preventivních a reaktivních opatření k proaktivní ofenzívě proti provozovatelům ransomwaru, jejich finančním prostředkům a infrastruktuře.

Zpráva v neposlední řadě upozorňuje, že se vrátil jeden z nejnebezpečnějších botnetů historie. Emotet byl sice v lednu 2021 odstaven, ale v listopadu byl zpět a nyní je už na minimálně 50 % své předchozí síly. Podle analytiků můžeme očekávat jeho další růst a také snahu bezpečnostních složek o jeho opětovné vypnutí.

Rok 2021 ale přinesl i několik dobrých zpráv. Pár tvrdých ran inkasoval ransomwarový ekosystém, protože se vlády a bezpečnostní složky po celém světě rozhodly postupovat při boji s kyberzločinem daleko aktivněji,“ popisuje Šafář.

Cyber25 Early

Zatčení ransomwarového gangu REvil v Rusku je v historii kybernetiky ojedinělou událostí. Vůbec poprvé spolupracovala americká administrativa s ruskými úřady na vypátrání a zatčení členů ransomwarové skupiny,“ uvádí příklady.

Zdroj: Check Point Software Technologies

Čtěte dále

Významnou část Česka ochromil výpadek elektřiny, odhaluje zranitelnost systému v letních měsících
Významnou část Česka ochromil výpadek elektřiny, odhaluje zranitelnost systému v letních měsících
Polovinu firem štve, že oprava softwarových zranitelností trvá příliš dlouho
Polovinu firem štve, že oprava softwarových zranitelností trvá příliš dlouho
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Úprava dat v tabulkách TOP 100 ICT společností 2025
Úprava dat v tabulkách TOP 100 ICT společností 2025
Sophos spouští program MSP Elevate pro poskytovatele řízených služeb
Sophos spouští program MSP Elevate pro poskytovatele řízených služeb
Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence
Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence