ČOI v roce 2012 e-shopům uložila pokuty ve výši 4,3 milionu korun

23. 2. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – everythingposs
Ilustrační obrázek
Česká obchodní inspekce (ČOI) v roce 2012 zjistila pochybení v průměru v osmi z deseti kontrol e-shopů. Proč je číslo tak vysoké? A které známé e-shopy jsou mezi pokutovanými?

Česká obchodní inspekce (ČOI) vydala shrnující zprávu ke svým kontrolám českých e-shopů v roce 2012. Kontrolou prošlo 1206 internetových obchodů, přičemž porušení některé z povinností e-shopů bylo zjištěno v  81,9 % případů.

ČOI však dodává, že vysoké procento „hříšníků“ nelze považovat za objektivní měřítko stavu elektronického obchodování  v České republice.

Kontroly jsou cíleně orientovány na vytipované rizikové obchody, u nichž lze na základě podání spotřebitelů a dalších signálů předpokládat, že při své podnikatelské činnosti stanovené povinnosti nedodržují,“ osvětlila nepříznivě vyhlížející číslo Česká obchodní inspekce ve zprávě pro média.

Pokuty i pro největší e-shopy s IT

Česká obchodní inspekce loni provozovatelům e-shopů uložila téměř 900 pokut v celkové výši přes 4,3 milionu korun. Nejvyšší pravomocně uložená pokuta činila 130 000 Kč. Česká obchodní inspekce zveřejnila konkrétní jména internetových obchodníků, jimž byly pravomocně uloženy pokuty vyšší než 20 000 Kč.

Z e-shopů zabývajících se prodejem počítačů a elektroniky na seznamu figurují například společnosti Zdeněk Myslík - Alfasoft (80 000 Kč),  Czech Computer, dnes CZC.cz (30 000 Kč), Netretail (20 000 Kč), Copy General (20 000 Kč) či Elko Trading (20 000 Kč).

Čím se konkrétní pokutování obchodníci provinili, Česká obchodní inspekce neuvedla.

Oběcně jsou prohřešky stále stejné

Z výsledků kontrol podle České obchodní inspekce vyplývá, že v roce 2012 největším problémem internetového obchodovánízakázané užívání nekalých obchodních, zejména klamavých praktik.

Nekalé praktiky představovaly téměř polovinu všech zjištěných pochybení (49,2 %). Ve většině případů se prý jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací o prodávajícím, podmínkách uzavření smlouvy anebo uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících. Případně nepřesné, neúplné či jinak zavádějící poskytnutí těchto informací.

Druhým nejčastějším prohřeškem při loňských kontrolách e-shopů inspektory z České obchodní inspekce prý bylo porušení povinnosti prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách reklamací, tedy uplatnění práva z odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou.

Cyber25 Early

Tato porušení zákona o ochraně spotřebitele představovala 33,6 % ze všech zjištěných pochybení. Dále se inspektoři při kontrole setkávali s porušením povinností při přijímání a vyřizování reklamace včetně nedodržování zákonem stanovené lhůty k jejímu vyřízení. Tato zjištění představovala v loňském roce 5,4 % z celkového počtu.

Zdroj: Česká obchodní inspekce, ChannelWorld

Čtěte dále

Úprava dat v tabulkách TOP 100 ICT společností 2025
Úprava dat v tabulkách TOP 100 ICT společností 2025
Sophos spouští program MSP Elevate pro poskytovatele řízených služeb
Sophos spouští program MSP Elevate pro poskytovatele řízených služeb
Workforce Experience Platform od HP přichází do Česka a na Slovensko
Workforce Experience Platform od HP přichází do Česka a na Slovensko
Významnou část Česka ochromil výpadek elektřiny, odhaluje zranitelnost systému v letních měsících
Významnou část Česka ochromil výpadek elektřiny, odhaluje zranitelnost systému v letních měsících
Lukáš Konečný se staví do čela Y Soft Ventures, střídá Miloše Sochora
Lukáš Konečný se staví do čela Y Soft Ventures, střídá Miloše Sochora
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu