ČOI: V roce 2017 narůstal počet rizikových e-shopů využívajících opuštěné domény

21. 3. 2018
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Autor: © alphaspirit - Fotolia.com
Česká obchodní inspekce ve své výroční zprávě uvádí, že z celkového hlediska se prohřešky tuzemských e-shopů v roce 2017 nelišily od těch v roce 2016. Zároveň se však objevil trend v podobě e-shopů s neznámými provozovateli, které zabírají opuštěné domény.

Česká obchodní inspekce (ČOI) uskutečnila v průběhu roku 2017 celkem 1 085 kontrol internetových obchodů. Porušení právních předpisů zjistila ve zhruba 90 % případů a pravomocně udělila 973 pokut v celkové hodnotě 5 609 500 korun.

Oproti roku 2016 se situace v této kontrolní oblasti téměř nezměnila. I nadále provozovatelé neinformují spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, o uplatnění a způsobu reklamace nebo používají klamavé obchodní praktiky,“ uvedl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

O mimosoudním řešení sporů e-shopy neinformovaly ve 592 případech, v 564 případech se dopustily klamavých obchodních praktik, ve 489 případech došlo k porušení informační povinnosti a ve 306 případech ČOI trestala za klamavé opomenutí.

Určitou novinkou je podle ČOI výrazný nárůst počtu rizikových e-shopů, které vznikají na opuštěných doménách s dobrou historií, ale nově slouží k jinému účelu. Příkladem je web eurorcrally.cz, který původně sloužil RC modelářům, ale nyní se na něm nachází e-shop.

Zatímco v roce 2016 zveřejnila ČOI pouze 4 rizikové e-shopy, v roce 2017 jich jmenovala celých 131. Za rizikové je považuje především z důvodu nedodržování zákonných povinností a obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv. Tyto obchody mají často neznámé provozovatele.

Cyber25

Dodejme, že ČOI při kontrolách často reaguje na podněty spotřebitelů, případně se vrací ke dříve pokutovaným obchodníkům. Výše uvedené údaje (zejména podíl e-shopů, u kterých došlo ke zjištění prohřešku) nelze brát jako obecnou statistiku. 

Zdroj: ČOI

Čtěte dále

Od vize ke globálnímu úspěchu: Rozhovor s CEO Promise Group Piotrem Paszczykem
Od vize ke globálnímu úspěchu: Rozhovor s CEO Promise Group Piotrem Paszczykem
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen
Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků