DisplaySearch: Netbooky letos potáhnou prodeje PC

16. 4. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Navzdory nepříznivým scénářům přisuzovaným tržnímu segmentu s počítači by letos měly vzrůst prodeje mini-note PC a netbooků meziročně o 65 %. Trh s tradičními notebooky přitom meziročně v roce 2009 zažije vzestup o pouhá 3 %. Vyplývá to ze čtvrtletní zprávy pro 1. kvartál letošního roku (Quarterly Notebook PC Shipment and Forecast Report) společnosti DisplaySearch.

S ohledem na panující ekonomickou recesi někteří zákazníci dávají přednost levnějším netbooků před klasickými laptopy. Tato kanibalizace se projevuje především na snížených prodejích nejlevnějších laptopů základní třídy. Hlavní faktory pohánějící trh s mini-PC jsou ovšem především nízké průměrné pořizovací ceny a základní funkcionalita pokrývající potřeby většiny standardních uživatelů. Analytici společnosti DisplaySearch však očekávají, že se kupující po pominutí ekonomické recese opět vrátí k preferování lépe vybavených a dražších klasických laptopů.

Analytici z DisplaySearch pozorovali v předchozím období klesající cenu panelů, což umožnilo produkci netbooků nejprve s 8,9" namísto 7", a nyní s 10" namísto 8,9" displeji a jejich prodej za neměnnou cenu.

V DisplaySearch letos očekávají meziroční růst trhu s netbooky o 66 %. Podle analytiků se v roce 2009 prodá více než 27 milionů těchto jednotek. Trh s notebooky má přitom meziročně růst o pouhá 3 %, prodáno by mělo být přes 133 milionů klasických laptopů.


Předpověď růstu trhů s notebooky a netbooky v závislosti na regionu v letech 2008–2012 (Průměrná roční míra růstu, CAGR – Compound Annual Growth Rate)

Tržní segment

APAC

EMEA

Čína

Japonsko

Latinská Amerika

Severní Amerika

WW

Mini-Note PC

(5.0" – 10.2")

29.4%

26.9%

50.7%

2.6%

28.6%

12.6%

25.4%

Notebooky

(10.4" – 20.0")

17.7%

7.5%

24.2%

4.2%

31.9%

4.6%

10.9%

Kombinované

19.5%

10.7%

27.1%

4.0%

31.3%

5.4%

13.0%

Zdroj: DisplaySearch, Quarterly Notebook PC Shipment and Forecast Report, duben 2009


„S výjimkou Apple se všech 15 hlavních výrobců PC pustilo také do produkce mini-note PC. Zčásti kvůli konkurenční hrozbě ze strany Asusu a Aceru, ale také pro uspokojení poptávky po levných počítačích se základní funkcionalitou," řekl autor reportu a ředitel pro výzkum trhu s notebooky ze společnosti DisplaySearch John F. Jacobs.

Channeltrends Awards

„Trh s netbooky je v podstatě rozdělen do dvou hlavních kategorií: Na levná PC pro nastupující a vzdělávací trhy, a na lehká ultramobilní zařízení s pokročilou funkcionalitou, jíž vyžadují spotřebitelé a profesionálové.

Telekomunikační operátoři ve většině regionů mají ve své nabídce dotované netbooky, čímž pomáhají tlačit jejich ceny dolů. Adopci netbooků napomáhají také ISP v zemích s rozvojovými trhy, nebo 39 OEM výrobců z 29 zemí, kteří se zapojili do programu Classmate společnosti Intel a letos jeho prostřednictvím hodlají distribuovat celkem více jak 2 miliony těchto přístrojů," dodává Jacobs.