Dopisy RIMu: Poučte se z chyb

18. 7. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – everythingposs
Ilustrační obrázek
Otazníky nad budoucností společnosti Research in Motion komentuje Tony Bradley. Jak se poučit z chyb výrobce mobilních zařízení, neusnout na vavřínech a nevystavit své podnikání riziku?

RIM je mrtvý. Není sice ještě pod zemí, ale jeho dny jsou sečteny. Navíc nedávné veřejné diskuze mezi anonymními zaměstnanci RIMu a řediteli společnosti ukazují, že výrobce své problémy nevyřeší, protože je snad ani nezná či nepřizná, že existují. Co se tedy můžete s jistotou naučit od RIMu, abyste jeho chyby nezopakovali?

První věta původního anonymního dopisu uveřejněná na Boy Genius Report shrnuje celou situaci: „Ztratil jsem důvěru.“

Odpovědí vedení společnosti RIM bylo vydání marketingově nafouknutého prohlášení plného „růží a světla“ a racionalizujícího současnou situaci a malující růžový obraz světlých dní, které jsou jistě před námi. Pod touto aurou však sedíu rulety gambler, který prohrál poslední životní úspory a říká si, že bude líp... jen ještě jednou sázku.

Reakce RIMu byla až příliš blahosklonná. S velkou pravděpodobností RIM nevěřil, že dopis skutečně pocházel od některého ze zaměstnanců a neměl v zájmu brát upozornění a narážky vážně. Je podstatně jednodušší popřít autenticitu dopisu než čelit realitě, že vlastní zaměstnanci takto skutečně smýšlejí.

Cyber25

Vskutku smutné. RIM by neměl být v pozici, v jaké nyní je a s lepším managementem by se jí pravděpodobně vyhnul. Zde je to, co byste měli dělat, abyste se nedostali do podobné situace:

  1. Inovujte. Problém společnosti, jako je RIM, spočívá ve vytvoření skvělé koncepce a jejím ustanovením jako de facto podnikové komunikační platformy avšak také v následném opomenutí se rozvíjet dále. Společnost přestala inovovat – tak dlouho arogantně ignorovala ohrožení ze strany systémů iOS a Android, až bylo pozdě.
  2. Naslouchejte. Jedním z hlavních problémů, kvůli kterým podniky selžou, je fakt, že neposlouchají. Jak můžete správně adresovat trhy a uspokojit potřeby spotřebitelů, pokud nezastavíte a nenasloucháte, jaké vlastně jsou? Jak dokážete rozpoznat aktuální otázky a řešit problémy uvnitř firmy, když nerespektujete zaměstnance a nenasloucháte tomu, co říkají?
  3. Nevěřte na vlastní marketingový hype. To, že se o vás mluvilo v roce 2006, neznamená, že si každý pamatuje, kdo jste v roce 2011. O publicitu se musíte starat.
  4. Jednejte, nereagujte. Nestačí pouze držet krok s konkurenty. Váš produkt či služba musí zákazníky přesvědčit, že jej mají využít. Musíte dokázat vidět dále, než to co vaši rivalové dělají dnes, musíte sledovat měnící se prostředí a rozvíjet vizi do budoucnosti, která překračuje konkurenci a dostává vás vpřed.

RIM nyní vypadá jako domeček z karet na pokraji zhroucení, zatímco vedení sedí v zasedací místnosti v horním patře a užívají si výhled. Poučte se z chyb RIMu a nenechte vaši společnost jít touto cestou.


    Autor působí jako publicista v PCWorld, Diskuss a blogger na Net Work.

Čtěte dále

IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
AWS a SAP rozšiřují evropskou spolupráci, posílí stopu v oblasti digitální suverenity
AWS a SAP rozšiřují evropskou spolupráci, posílí stopu v oblasti digitální suverenity
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
AI je klíčová pro budoucnost, myslí si tři ze čtyř partnerů TD Synnex
AI je klíčová pro budoucnost, myslí si tři ze čtyř partnerů TD Synnex
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina