dTest: E-shopy si našly nový trik, jak zbavit zákazníky práva na vrácení zboží

16. 4. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © Mopic - Fotolia.com
Časopis a sdružení dTest upozorňuje na zachování spotřebitelského práva na odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu i při osobním vyzvednutí zboží v kamenné pobočce e-shopu. Platí to ale vždy?

Spotřebitelský časopis dTest upozorňuje své čtenáře na e-shopy upírající zákazníkům právo na odstoupení kupní smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží bez udání důvodu, když si pro dané zboží došli osobně do kamenné prodejny nebo výdejny internetového obchodu.

Z hlediska zákona je rozhodující, jakým způsobem byla uzavřena kupní smlouva. Pokud přes internet coby prostředek komunikace na dálku, tak zákazník má právo zboží vrátit do 14 dnů bez udání důvodu nehledě na způsob přepravy či vyzvednutí zboží.

Jenže dTest tvrdí, že některé e-shopy (konkrétní nejmenuje) nyní používají dvojí režim při uzavírání kupní smlouvy. Pro zákazníky, kteří si chtějí vyzvednout zboží osobně, přes internet provedou pouze rezervaci zboží a kupní smlouvu uzavírají až v kamenné provozovně, jak tvrdí dTest. Takto se prý někteří obchodníci chtějí zbavit povinnosti vzít zpět třeba i rozbalené a použité zboží v zákonné lhůtě.

Pokud dojde k pouhému předání balíčku v kamenné prodejně, je to stejné jako například převzetí na poštovní přepážce. Doporučujeme zákazníkům, aby namítli, že prodejce postupuje v rozporu se zákonem, a trvali na svém právu na odstoupení od smlouvy,“ píše časopis dTest na svém webu.

V uvedeném případě je situace jasná, nicméně v praxi mohou nastat i komplikovanější situace. Pokud skutečně zákazník vědomě provádí přes internet pouze rezervaci zboží, které má později před uzavřením kupní smlouvy možnost prohlédnout si a nechat předvést v kamenném obchodě, tak je situace přinejmenším právně sporná.

Cyber25

Obchodníkům lze doporučit přehodnotit své aktuální postupy a konzultovat je s nezávislými právníky. I podle dřívějších stanovisek České obchodní inspekce je však nesporné, že zboží zakoupené přes internet může spotřebitel vrátit do 14 dnů od převzetí bez udání důvodu, byť si pro něj osobně došel do kamenného zastoupení internetového obchodu.

Zdroj: dTest, ChannelWorld

Čtěte dále

Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen
Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
Od vize ke globálnímu úspěchu: Rozhovor s CEO Promise Group Piotrem Paszczykem
Od vize ke globálnímu úspěchu: Rozhovor s CEO Promise Group Piotrem Paszczykem