Eset: Češi v e-shopech riskují s hesly, čtvrtina z nich se setkala s podvodem

20. 12. 2023
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: Fotolia
Zatímco minulý rok se setkalo s podvodem 19 % respondentů, nyní to uvedlo již 25 % dotázaných.

Společnost Eset ve spolupráci s agenturou Median zjistila, že již čtvrtina Čechů se při nakupování přes internet setkala s podvodem, většina to ale nijak neřeší. Pouze čtvrtina z nás přitom používá v e-shopech jedno unikátní heslo, třetina Čechů pak hesla opakovaně využívá u více svých účtů.

Jako zásadní kritérium pro výběr konkrétního obchodu lidé vybírají bezpečnost e-shopu. Rozhodují se ale především podle dřívějších zkušeností a recenzí, skutečná bezpečnostní měřítka hodnotí zlomek lidí.

Průzkum zároveň odhalil, že jen čtvrtina lidí používá v elektronických obchodech pokaždé unikátní heslo, přestože hesla jsou stále nejdůležitějším bezpečnostním prvkem na internetu.

Nejmladší generace nakupuje přes mobil

V porovnání s loňskem mírně klesl počet lidí, kteří svá hesla „recyklují“, stále je jich ale třetina. Naopak více lidí dává přednost možnosti nakoupit bez registrace (31 % v roce 2022, letos 34 %). Bez registrace nakupují častěji starší lidé.

„Opakované používání hesel bychom možná očekávali od starších lidí, ale není tomu tak. Zatímco pouze 17 % lidí starších 75 let používá pouze jedno heslo, u lidí ve věku 25–34 let je tomu v 45 % případů,“ shrnuje Vladimíra Žáčková, specialistka kybernetické bezpečnosti ve společnosti Eset.

Internetové obchody jsou podle Esetu mezi českými spotřebiteli velmi oblíbené, nakupuje v nich naprostá většina z nás (95 %). Nejčastějším zařízením pro online nákupy je notebook (54 %), polovina z nás využívá také chytrý mobilní telefon – ten je nejoblíbenějším zařízením k online nákupům mezi nejmladší generací ve věku 18–24 let (70 %).

Čtvrtina zákazníků se setkala s podvodem

Pro české uživatele je podle analýzy velmi důležité, aby v nich e-shop vyvolával důvěru v bezpečnost nákupu. To posuzují podle dřívější dobré zkušenosti (90 %), recenzí (57 %) či známosti značky (56 %). Skutečné bezpečnostní prvky ale označila jen necelá čtvrtina respondentů.

Ve srovnání s loňským rokem výrazně vzrostl počet lidí, kteří mají zkušenost s nějakým typem podvodu (z 19 na 25 %). Většina podvedených zákazníků ale uvedla, že jim nevznikla žádná škoda.

Přibylo také lidí, kteří podvod nijak neřeší (z 33 % na 42 %). Čtvrtina lidí se při řešení obrací na banku, pětina na policii a jen lehce přes 10 % na provozovatele obchodu.

Klesá obliba plateb online kartou

Eset dále zjistil, že nejčastěji volí čeští zákazníci placení kartou online. Oproti minulému roku však takových plateb výrazně ubylo– z 76 % na 65 % v letošním roce. Bezpečnost elektronické platby lidé řeší nastavením limitů na kartě (72 %) a pomocí vícefázového ověření (70 %). Virtuální platební kartu využívá necelá pětina lidí, nicméně u lidí do 24 let se jedná o podíl 50 %.

„Při online nakupování je stále nejčastějším způsobem placení platba kartou. Lidé se naopak letos mírně více než loni přiklánějí k platbě přes dobírku nebo převodem. To může souviset s nárůstem podvodů při online nakupování a obavami uživatelů o svoji digitální bezpečnost,“ říká Žáčková.

„Vzrostl počet lidí, kteří chrání svoje finance nastavením limitu pro platby, a to o 5 %. Limity pro platby ale nebrání kyberútočníkům v tom, aby se dostali k našim finančním prostředkům, pouze snižují škody v případě úspěšného útoku,“ dodává.

Zdroj: Eset

Čtěte dále

Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First