Eset: V ČR dominují podvody s kryptoměnami, oblíbeným cílem zůstávají e-mailové účty

11. 1. 2023
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © bloomua - Fotolia.com
Útočníci nejčastěji cílili na držitele kryptoměn a na e mailové schránky českých uživatelů, objevily se také falešné stránky e-shopu Alza, podvodné platební brány dopravců či přihlašovací stránky do internetového bankovnictví.

Společnost Eset informuje, že uživatelé v České republice byli v posledním čtvrtletí roku 2022 vystaveni intenzivním phishingovým kampaním, které se v objemu pomalu vyrovnávají útokům malwaru.

Phishing jako jednu z taktik sociálního inženýrství podle odborník využívají útočníci ve snaze odcizit naše přihlašovací údaje k online službám jako jsou e-mailové a bankovní účty nebo účty v e-shopech, či přímo údaje z našich platebních karet.

Jejich hlavní motivací je finanční zisk. Na vzestupu byly na konci roku především podvody s kryptoměnami a e-mailové podvody, čeští uživatelé se ale mohli setkat také s podvodnými stránkami platebních bran dopravních společností jako je Česká pošta, DHL či DPD.

Bezpečnostní specialisté z Esetu identifikovali také falešné přihlašovací stránky do internetového bankovnictví či stránky e-shopů, například českého e-shopu Alza.cz. Podvodnou stránku mohou uživatelé poznat podle domén alza-cz.pro nebo alza-pro.cz, které mají uživatele zmást a vypadat co nejvíce věrohodně.

Populární je i internetové bankovnictví

Phishingovým kampaním byli vystaveni také uživatelé bankovních účtů od Moneta Money Bank či Komerční banky. Útočníci se je v těchto případech snažili přimět k přihlášení do internetového bankovnictví, buď ve snaze získat potvrzovací kód v SMS (Moneta) nebo přihlašovací údaje (Komerční banka).

V některých případech objevili specialisté společnosti Eset také pokusy o odcizení přihlašovacích údajů do portálu Ministerstva práce a sociálních věcí pro získání příspěvku na bydlení.

Pokud uživatelům přijde jakákoli komunikace, ať už prostřednictvím e-mailu nebo SMS, měli by mít na paměti, že banky své klienty nikdy nežádají o přihlášení do internetového bankovnictví prostřednictvím e-mailu, SMS nebo v chatovacích aplikacích,“ říká Jiří Kropáč z Esetu.

Pokud se jedná o přesměrování v rámci nějakého nákupu na internetu, uživatelé by si vždy měli ověřit, zda je URL adresa shodná s oficiální doménou poskytovatele a měli by věnovat pozornost češtině, která na podvodných stránkách nebývá použitá správně,“ doplňuje.

Jistotou jsou internetové bazary

Eset dodává, že speciální kategorií, v níž podvody výrazně narostly právě v loňském roce, je podvodná komunikace využívající přepravní společnosti, v ČR konkrétně především Českou poštu, DHL, DPD nebo Zásilkovnu. Cílem útočníků je získat údaje k platebním kartám zákazníků.

Stále se objevují podvody v souvislosti s prodejem zboží na internetových bazarech. Aktuálně je tento typ podvodů častý například u služby Vinted,“ popisuje Kropáč.

Scénář je stále stejný, jak jej známe již z dřívějších případů – prodávajícího kontaktuje zájemce o zboží a požaduje předání a zaplacení prostřednictvím platební brány. Pro tyto účely ale útočník vytvoří falešnou platební bránu, jejíž prostřednictvím opět získá údaje z platební karty prodávajícího,“ vysvětluje.

Podvodné webové stránky a potenciálně nechtěné aplikace či adware spolehlivě zablokuje kvalitní bezpečnostní software. I přesto bezpečnostní experti upozorňují uživatele, aby věnovali pozornost příchozí komunikaci a byli obzvlášť pozorní při nakupování v e-shopech a platbách na internetu.

Zdroj: Eset

Čtěte dále

Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu